۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۳۶۴۳۰
کارشناس مسائل فقهی مطرح کرد؛

وجوب زکات فطریه و شرایط آن

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور به تشریح احکام زکات فطریه پرداخت و گفت: زکات فطریه نوعی صدقه واجب است که باید بر اساس میزان اعلام شده از سوی مراجع تقلید تا قبل از ظهر روز عید پرداخت شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور، ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام فطریه و روز عید سعید فطر پرداخت و گفت: مؤمن باید دقت داشته باشد که زکات فطریه نوعی صدقه واجب است و بر مؤمن لازم است فطریه را بر اساس میزان اعلام شده از سوی مراجع عظام تا قبل از ظهر روز عید فطر زکات فطریه را پرداخت کند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به سؤال رایج مرتبط با سادات در موضوع زکات فطریه اشاره کرد و گفت: بر اساس فتوای مراجع عظام تقلید معیار در پرداخت زکات فطریه نان آور بودن خانه است؛ یا به عبارت حقوقی سرپرست رسمی خانه موظف است که صدقه واجب فطریه را از سوی اعضای خانه بپردازد.

 

وی ادامه داد: بر این اساس اگر سرپرست خانه سید بود می‌تواند زکات فطریه را به سیدی فقیر پرداخت کند این در حالی است که اگر سرپرست سید نباشد حتی اگر همسرش سید باشد مجاز به پرداخت زکات فطریه به سادات فقیر نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در بیان احکام فقهی شرع مقدس برادر و خواهر مؤمن واجب نفقه انسان نیستند، اظهار کرد: اگر مؤمن برادر و خواهر فقیری دارد که توان مالی چندان نداشته و در عرف جامعه فقیر به حساب می‌آید می‌تواند زکات فطریه خود را به او پرداخت کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور به احکام فقهی مهمان افطار شب عید فطر اشاره کرد و گفت: تمام مراجع عظام تقلید معتقدند که در شرایطی که مهمانی بر خانه مؤمن شب عید سعید فطر وارد شود فطریه وی بر عهده صاحب خانه یا میزان نخواهد بود.

 

وی افزود: مراجع عظام تقلید برای چنین شرایطی قاعده فقهی را برای مؤمنان مشخص کرده‌اند که معیار سنجش برای مؤمن در تکلیف شرعی او باشد؛ بر این اساس اگر میهمان نان‌خور میزبان باشد فطریه بر عهده میزبان است.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اقامت میهمان برای کل شب علاوه بر افطار کردن یکی از شرایط نان‌خور بودن در بیان شرع مقدس است، گفت: اگر میهمان علاوه بر افطار کل شب را در منزل میزبان بماند فطریه او بر عهده میزبان است.

 

وی افزود: میهمان شدن متوالی برای چند روز از شرایط دیگر احراز نان‌خور بودن میهمان است؛ براین اساس اگر مؤمن برای چند روز متوالی روزهای آخر ماه مبارک رمضان را در جایی میهمان شد و تا روز عید فطر این میهمانی ادامه یافت فطریه او بر عهده میزبان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور در ادامه به نظر حضرات آیات بهجت و صافی گلپایگانی اشاره کرد و گفت: مقلدان این دو مرجع تقلید در نظر داشته باشند که به محض افطار میهمان؛ فطریه او بر عهده میزبان است و همین افطار برای نان‌خور بودن از سوی این دو مرجع بزرگ شیعه کافی اعلام شده است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات