۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۳۶۸۷۱

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

انعقاد تفاهم نامه همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، روایت دکتر رجبی دوانی از لحظه های حضور عالم آل محمد در دیار ادب و هنر و آغاز مرحله نخست داوری جشنواره ملی مشاعره رضوی از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخباركوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در تبلیغ و ترویج آموزه های رضوی گفت: رشته های مختلف این جشنواره اعم از هنرهای تجسمی، ادبیات و شعر که به زبان های مختلف هم امکان شرکت و رقابت در آنها هست، زمینه انتقال آموزه های رضوی را به شیوه مطلوب فراهم می کند.

وی با بیان این که رشته های متنوع این جشنواره اهل فکر و هنر را جذب می کند، اظهار کرد: این جذب حداکثری، زمینه ساز تولید آثار در همه این حوزه ها است. باید توجه داشت وقتی از فرهنگ دینی سخن می گوییم منظور فرهنگ اهل بیتی است از این رو، وقتی بتوان اخلاق و آموزه ها و نیز موضع گیری های امام رضا(ع) را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را عرضه و تبلیغ کرد در واقع فرهنگ اهل بیت(ع) را عرضه کرده ایم.

حسینی با تاکید بر لزوم اعمال خلاقیت و ابتکار در دوره های مختلف برگزاری جشنوراه بین المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: می توان از معبر این جشنواره زمینه انس و آشنایی و پیوند نسل جوان با معارف رضوی را هموار کرد؛ البته هر چه آثار کیفی تر و تنوع بیشتر باشد این زمینه بیشتر فراهم می شود. خوشبختانه حوزه و دانشگاه نیز با بنیاد بین المللی امام رضا(ع) پیوند خورده اند و این نوید ارتقای کیفی جشنواره را می دهد.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر ترویج و تبلیغ آموزه های رضوی در جلوگیری از آسیب های فرهنگی بیان کرد: مقام معظم رهبری برای فرهنگ اهمیتی خاصی قائل اند و حتی فرمودند: فرهنگ در درازمدت نسبت به اقتصاد اهمیت بیشتری دارد ،اما شاید برخی مسئولان چنین برداشت و نگاهی نداشته باشند از این رو، نوعی بی اهتمامی در امور فرهنگی مشاهده می شود و نیاز است اقدامات ایجابیِ متنوع و گسترده ای انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم اقدام و عمل همراه با ابتکار ابراز کرد: اگر اقدام و عمل نداشته باشیم محصولات فرهنگی دیگران در جامعه راه می یابد و جایگزین مولفه های فرهنگ خودی می شود؛ از این رو، برگزاری چنین جشنواره هایی خیلی موثر است چراکه هم می توان از مضامین و مفاهیم والا استفاده کرد و هم قالب و فرم زیبا را در انتقال آنها به کار برد.

حسینی تاکید کرد: بنابر این، اگر اهتمام داشته باشیم و سرمایه گذاری کنیم اصحاب فرهنگ و هنر نیز جذب شده و چون خلق آقار هنری به مطالعه نیاز دارد آنگاه درپی مطالعه سیره و آموزه های حضرت رضا(ع) بین جامعه هنری با این مفاهیم و معارف غنی انس و الفت ایجاد می شود و نهایتا همه جامعه از برکات این مهم بهره مند می شوند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: برگزاری هفته های فرهنگی رضوی، برگزاری نمایشگاه هایی در خارج از کشور و با همکاری رایزنی های فرهنگی هم می تواند در این باره راهگشا باشد.

وی با اشاره به تغییر دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به بنیاد در دولت دهم ابراز کرد: در همان زمان اساسنامه این بنیاد در شورای فرهنگ عمومی تصویب و هیئت امنایش با حضور افراد حقیقی و حقوقی تشکیل شد و ردیف اعتباری جداگانه یافت و در راستای فعالیت های آن دانشنامه امام رضا(ع) با همکاری جمعی از فضلا در قم پایه گذاری شد و نیز آثار خوبی در این مدت تولید شده که می تواند دستمایه تولید آثار هنری قرار بگیرد چراکه بدون پشتوانه مطالعاتی و تحقیق کارهای هنری، سطحی و ناقص خواهد بود.

حسینی با اشاره به تمرکز فعالیت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در دهه کرامت خاطرنشان کرد: در این زمان با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف و حضور مهمانان خارجی از فعالان و خادمان فرهنگ رضوی تقدیر می شود و همین مسئله انگیزه ساز برای دیگران در ورود به این ساحت مقدس و خلق آثار فاخر است گرچه کار برای اهل بیت(ع) باید با انگیزه رضای خدا باشد نه تقدیر و جایزه؛ همچنین این جشنواره می تواند به الگویی برای برگزاری جشنواره ویژه سایر ائمه(ع) نیز تبدیل شود

انعقاد تفاهم نامه همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس  

آیین نامه اجرایی تفاهم نامه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به امضاء رسید.

در جلسه ای که به منظور تعامل و همکاری دو دستگاه فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد آیین نامه اجرایی تفاهم نامه همکاری بین این دو دستگاه به امضاء سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس رسید.

موضوع این آیین نامه جمع آوری، حفاظت، بهره برداری از اسناد و تبیین دستاوردهای و اجرای برنامه های فرهنگی حوزه فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جهت نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و جلوگیری از تحریف و به فراموشی سپردن میراث گران بهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاع مقدس می باشد.

این تفاهم نامه از این تاریخ به مدت 5 سال منعقد و اجرا می شود

در این جلسه سردار امیری بر انسجام و وحدت رویه در برنامه ها تاکید کرد. وی همچنین خواست شورای فرهنگ عمومی در حوزه ایثار و دفاع مقدس ورود پیدا کند و طرحهایی تاثیر گذار در حوزه فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت مشهد 2017 جهت معرفی شهدا، سرداران شهید و شخصیت های بزرگی مثل شهید هاشمی نژاد، شهید صیاد شیرازی، شهید شوشتری و ... از دیگر مواردی بود که سردار امیری عنوان نمود که در یک تعامل دو طرفه می تواند تحقق پیدا کند.

در ادامه این جلسه سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بر اجرای این آیین نامه تاکید و قول مساعدت و همکاری همه جانبه در زمینه ایثار و دفاع مقدس داد و گفت: بر همه ما تکلیف است از تمام ظرفیتها استفاده کنیم و از هیچ کاری در این حوزه کوتاهی نکنیم.

در پایان این جلسه آیین نامه اجرایی تفاهم نامه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به امضاء رسید.

راهکارهای وارد کردن سیره و آموزه‌های رضوی در سبک زندگی مردم

 ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر و مترجم قرآن کریم درباره راه‌کارهای وارد کردن سیره و آموزه‌های رضوی در سبک زندگی مردم افزود: نه فقط سیره حضرت رضا(ع) بلکه اگر آموزه‌های گفتاری و رفتاری همه ائمه(ع) در قالب‌هایی همچون کتاب، فیلم و ... به شیوه صحیح و مطلوب و به دور از اطناب به مردم منتقل شود، قطعاً پذیرای آن می‌شوند.

وی با اشاره به نگارش کتاب پنج جلدی «زندگی با قرآن» اظهار کرد: می‌توان چنین کارهایی را نیز برای امام رضا(ع) انجام داد و از آیاتی از قرآن که ایشان در بیانات خود استفاده و یا برداشت و معنا کرده‌اند، الهام گرفت چراکه امام(ع) در احادیث خود شواهد قرآنی آورده‌اند؛ این‌چنین برخوردی با سیره رضوی انسان را به خیلی چیزها می‌رساند.

بهرام‌پور درباره راه‌های زیارت با معرفت و تاثیر چنین زیارتی بر سبک زندگی زائران تصریح کرد: باید بیاموزیم همان‌طور که نوشیدن آب در بین نماز تکبیر ما را باطل می‌کند و باید دوباره قامت ببندیم، زیارت هم آدابی دارد، باید آداب زیارت عرفانی را آموخت و از هر نقطه‌ای در ایران یا جهان که قصد زیارت حضرت رضا(ع) را کردیم باید تکبیر گفته و پیمان ببندیم.

مؤلف مجموعه پنج جلدی «زندگی با قرآن» ادامه داد: این تلقین‌ها زیارت جدیدی را رقم می زند البته زائر بعد از تشرف به محضر حضرت رضا(ع) باید یک عمل صالح را برای خود در پیش بگیرد و یک گناه را ترک کند و این عمل را به محضر امام(ع) پیشکش کند، وگرنه رفتن به زیارت و بوسیدن ضریح و دوباره همان رفتار زشت و اخلاق بد را ادامه دادن نه کمکی به زائر می‌کند و نه سبک زندگیش را اصلاح.

وی درباره نقش نخبگان در وارد کردن سیره و آموزه‌های رضوی به سطح جامعه و مواجهه مردم با آن بیان کرد: باید در کنار مستندهایی که به زندگی علمای مرحوم می پردازد، سبک زندگی علمای حیّ و حاضر را نیز تصویر کرد تا مردم ببینند و دریابند که سیره امامان(ع) قابل الهام گرفتن و پیاده کردن است.

بهرام‌پور ابراز کرد: متاسفانه ما سیره معصومان(ع) را بد معرفی کرده‌ایم، به گونه‌ای که بسیاری بر این باورند که اصلا نمی‌توان این سیره را پیاده کرد، در حالی که با معرفی سیره علما که ائمه(ع) را پیشوای خود قرار داده‌اند می‌توان این باور را در مردم تغییر داد و زمینه الگوگیری از امام رضا(ع) را فراهم کرد.

این مفسر قرآن کریم درباره راه‌های شناساندن چهره واقعی تشیع ناب بیان کرد: من در مجموعه شش جلدی «حق با کیست؟» سعی کرده‌ام با ادبیات و الگویی خاص با وهابیت مناظره داشته باشم، برای این مهم باید شیوه امام رضا(ع) به ویژه در برخورد با اهل کتاب را بررسی کرده و در نظر بگیریم که چطور عالمانه و همراه با آرامش با آنها برخورد و مناظره داشته‌اند ما نیز در تبیین معارف ناب اهل بیت(ع) آن را دنبال کنیم.

وی درباره نقش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در تبلیغ و ترویج آموزه‌های رضوی گفت: جشنواره می‌تواند فرهنگ مردم را ارتقا داده و ذهن آنها را از قشری‌گری باز دارد، چراکه نگاه ما به حرم اهل‌بیت(ع) بیشتر از منظر گرفتن حاجت و شفا است در حالی که می توان از طریق این جشنواره سبک و سیره حضرت(ع) را تبیین کرد تا مردم در پی ادامه دادن مسیر برحق ایشان باشند.

بهرام‌پور با بیان اینکه نباید خواب‌ها را سند ارتباط با معصومان(ع) قرار داد و مردم را خواب‌گرا بار آورد، خاطرنشان کرد: می‌توان با اختصاص دروس جذاب کتب درسی دانش آموزان به سیره و آموزه های رضوی نسلی مانوس با حضرت رضا(ع) تربیت کرد.

روایت دکتر رجبی دوانی از لحظه های حضور عالم آل محمد در دیار ادب و هنر

امام رضا(ع) در مسیر ورود به ایران، از شهرهای مختلفی عبور کردند تا اینکه به شهر مهم نیشابور رسیدند که در آن روزگاران مهد علم و تمدن بود و علما و دانشمندان بسیاری در آن می‌زیستند. در این شهر بود که امام هشتم(ع)حدیث مشهور سلسلة الذهب را ایراد فرمودند و به دلیل صدور این حدیث در شهر نیشابور، این شهر در تاریخ زندگی امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای پیدا کرد. در تقویم شمسی دهم تیرماه بعنوان سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور ثبت شده که به همین مناسبت هر ساله ویژه برنامه های مفصلی در این شهر با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) برگزار می شود. دکتر محمد حسین رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام  در این گفتگو به روایت لحظه های حضور امام رضا(علیه السلام) در نیشابور پرداخت و موقعیت این شهر در عصر رضوی را تبیین کرد.

موقعیت نیشابور در عصر رضوی

رجبی دوانی در این گفتگو مهم ترین اتفاق حضور امام رضا(ع) در نیشابور را نقل حدیث سلسله الذهب عنوان کرد و گفت: حضرت با نقل حدیث سلسله الذهب اعتقاد به امامت را شرط توحید کامل دانستند. امام رضا(ع) در مسیر ورود به ایران از شهرهای زیادی عبور کردند، اما در میان این شهرها، شهر نیشابور بیشتر در تاریخ مطرح شد. این اهمیت به دلیل صدور حدیث سلسلة الذهب در این شهر است.

وی به موقعیت شهر نیشابور در عصر امام رضا(ع) اشاره و تصریح کرد: نیشابور آن زمان مرکز بزرگ علمی بود و در کنار بغداد جزو مراکز مهم علمی جهان اسلام محسوب می شد. گرچه مردمان این شهر در آن زمان شیعه نبودند اما در تاریخ آمده استقبال از آن حضرت در نیشابور ساعت ها به طول انجامید و علما و محدثان آمده بودند تا پرسش‌های خود را از حضرت بپرسند. حدود 24 هزار محدث در نیشابور نزد امام رضا(ع) اجتماع و امام در آن اجتماع بزرگ حدیث عظیم سلسلة الذهب را بیان کردند.

محتوای حدیث سلسلة الذهب

وی به محتوای حدیث سلسلة الذهب اشاره کرد و گفت: مهم ترین مسأله ای که امام رضا(ع) در این حدیث مطرح کردند، تبیین جایگاه امامت و ولایت بود. حضرت پس از بیان حدیث سلسلة الذهب و در حالی که نویسندگان قلم های خود را کنار گذاشته بودند، ناگهان سرمبارک خویش را از کجاوه بیرون آوردند و فرمودند: «بشرطها و شروطها و انا من شروطها»، یعنی صرف اینکه موحد باشید و به توحید الهی اعتقاد داشته باشید، کافی نیست و باید به ولایت ما نیز اعتقاد داشته باشید.

رجبی دوانی به اهداف مامون از تبعید امام به مرو اشاره کرد و افزود: اگر چه آن حضرت به اجبار و اکراه به مرو آورده شدند و مأمون زیرکانه در پس این ماجرا اهداف خیلی مهمی را دنبال می‌کرد، اما امام رضا(ع) این تهدید را تبدیل به فرصت کردند و از آن بهره بردند؛ فرصت‌هایی که برای هیچ یکی از امامان ما پیش نیامد. وقتی مأمون، امام رضا (ع) را به عنوان خلیفه و بعد که حضرت نمی پذیرند، به عنوان ولیعهد معرفی می‌کند و می‌خواهد منتی به سر حضرت بگذارد که من این موقعیت را به شما دادم، حضرت خطاب به او می‌فرمایند: «پیش از اینکه تو این کار را انجام دهی، امضای مرا همه در سراسر جهان می‌شناختند و نامه‌هایم را می‌خواندند». عجیب است که امامان پس از امام رضا (ع) همه ابن الرضا(ع) نامیده می‌شوند. حتی امام هادی (ع) و امام حسن عسکری(ع). این مسأله خیلی مهم و نشان دهنده جایگاه با عظمت حضرت رضا(ع) است.

نحوه ورود امام به ایران از مرز شلمچه

وی افزود: در زمانی که امام به سوی ایران آمدند، به جز کاشان و قم که شیعیان در آنجا ساکن بودند و شمار کمی هم در نیشابور که مهد علما بود، می‌زیستند؛ بقیه ایران اهل شیعه نبودند، به همین دلیل دستور صریح مأمون به رجاء بن ابی ضحاک بود که امام رضا(ع) را از شهرهای شیعه نشین عبور ندهند تا مورد استقبال شیعیان قرار نگیرند، بخصوص اصرار داشت، امام رضا(ع) از کوفه و قم عبور نکنند. بنابراین امام را از بصره و از مرز شلمچه وارد ایران کردند، اما امام وارد هر شهری که می‌شدند، مورد استقبال گسترده مردم قرار می‌گرفتند.

این استاد تاریخ اسلام به حوادثی که پس از نقل حدیث سلسلة الذهب  در نیشابور اتفاق افتاد اشاره و تصریح کرد: مورخان نقل می‌کنند در نیشابور و هنگامی که امام(ع)حدیث سلسلة الذهب را نقل کردند، اتفاق‌های عجیبی رخ داد. از جمله اینکه مردم با دیدن چهره حضرت رضا(ع)، خاطره سیمای پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ذهن شان تداعی شد و سخت گریستند.

وی به احساسات مردم نیشابور  وقتی چهره امام رضا(ع) را دیدند، اشاره کرد وگفت: محدثان اهل تسنن که حدیث سلسلة الذهب را  از امام نقل کرده اند، نوشته اند؛ به خاطر گرمی هوا  امام رضا(ع) نقابی بر چهره داشتند و حدیث سلسلة الذهب را بیان کردند.

وقتی مردم حدیث را از امام شنیدند، آن گاه از حضرت خواستند که نقاب را کنار بزنند تا مردم چهره ایشان را ببینند. نقل شده که مردم خطاب به امام گفتند: «ما که زمان پیامبر نبودیم و سیمای ایشان را ندیدیم، اما شما نواده پیامبر هستید و قطعا چهره شما شبیه رسول الله است. ما شما را که ببینیم، متوجه می‌شویم پیغمبر چه سیما و چهره ای داشته اند.» وقتی امام رضا(ع) نقاب را کنار زدند و مردم چهره ایشان را برای نخستین بار دیدند، بشدت گریستند، عده ای آه و ناله کردند حتی عده ای از شدت هیجان غش کردند. عده ای به لباس امام  دست می‌کشیدند به عنوان تبرک

آغاز مرحله نخست داوری جشنواره ملی مشاعره رضوی

فریما بوشهری، مسؤول نمایندگی بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در استان بوشهر افزود: مرحله نخست داوری جشنواره ملی مشاعره رضوی و هفتمین جشنواره استانی مشاعره دانش آموزی رضوی از امروز، اول تیرماه آغاز شده است.

وی افزود: این داوری به صورت تلفنی انجام می‌شود که از  ۳۴۰ نفر شرکت‌کننده، افرادی که بالاترین امتیاز در بین شرکت کنندگان کسب کنند به بخش اصلی جشنواره راه پیدا خواهند کرد از همين رو داوری در این بخش بصورت انفرادی و بین ساعات ۹ الی ۱۲ و ۱۷ الی ۲۰ صورت می‌گیرد.

مسؤول نمایندگی بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در استان بوشهر گفت: داوری بخش نخست را، علی هوشمند و مرضیه معصومی در بخش ملی و مرضیه مزارعی‌زاده در بخش دانش آموزی به عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به تمدید زمان ثبت‌نام تا ۱۵ تیرماه جاری، گفت: به دلیل اینکه داوری مرحله اول بصورت تلفنی و انفرادی است، تمدید زمان ثبتنام تا ۱۵ تیرماه مغایرتی با زمان داوری نخواهد داشت و تا ساعات پایانی روز ۱۵ تیرماه متقاضیان میتوانند ضمن ثبتنام، داوری هم شوند.

دبیر اجرائی جشنواره مشاعره رضوی اضافه کرد: همچنين داوری تا ۱۵ تیرماه ادامه داشته و راه یافتگان در ۲۵ تیرماه معرفی خواهند شد.

یادآور می‌شود؛ جشنواره ملی مشاعره رضوی از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که ۲۰ تیرماه به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت در بوشهر برگزار می‌شود./934/303/ب3

ارسال نظرات