۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۴۳۸۸۲۶
آیت الله شفیعی:

صراط مستقیم، صراط امام علی است

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه انسان برای حفظ خود از شیطان صراط مستقیم را همیشه از خدا بخواهد، گفت: صراط مستقیم، صراط امیرمؤمنان علی(ع) است.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه کمال ادب انسان در برابر خداوند به وسیله اجرای سوره حمد عملی می شود، گفت: انسان پس از تکبیره الاحرام گفتن به درب خانه خدا می ­رود و با بسم الله گفتن نام ها و اوصاف خداوند را بر زبان جاری و تکرار می کند تا با این اقدام افزون بر جلب توجه ذات باری تعالی خود را برای خواسته ها و صحبت های دیگر آماده کند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انسان در ادامه تنها عبادت و یاری از خداوند را طلب می کند و با بیان اوصاف عالیه باری تعالی به قدرتمندی مطلق او و ضعف خود اقرار و هدایت شدن به راه راست را از ذات اقداس الهی خواستار می شود.

 

آیت الله شفیعی با بیان اینکه سابقا در کلاس های تفسیر قرآن کریم جوانان علت طلب صراط مستقیم را با توجه به مسلمان و شیعه بودن و هدایت شدن جویا بودند، اظهار داشت: از جمله جواب های مطرح شده برای این سؤال آن است که انسان هر لحظه در معرض انحراف و لغزش قرار دارد و تکرار طلب صراط مستقیم برای ضرورت قرار گرفتن در مسیر صحیح است.

 

وی هدایت به صراط مستقیم را برای ایجاد و استمرار هدایت دانست و اذعان کرد: طبع نیازمندی ما برای هدایت به راه راست، از جنبه ایجاد و استمرار آن بر ما است و از آنجا که انسان در مقام لغزش شیطانی قرار دارد برای حفظ خود از شیطان همیشه باید این دعا را طلب کند.

 

این عالم دینی صراط مستقیم را در آیات و روایات معصومین(ع)؛ صراط امام علی(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: نمونه اعلا و مصداق اتم صراط مستقیم، صراط امام علی(ع) است و طلب صراط مستقیم گویا خواستن صراط امیرمؤمنان است که طلب چنین دعایی و باقی ماندن بر نعمت ولایت بسیار مهم است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به خواستن صراط منعم شوندگان «صراط الذین انعمت علیهم» که اهل بیت(ع) هستند، اشاره و ابراز داشت: «مغضوبین» در سوره حمد یهود هستند که آیه «و غضب الله علیهم و لعنهم و اعد لهم عذابا الیما»  یهودیان را مغضوب خداوند و مصداق تام غضب او معرفی می کند.

 

آیت الله شفیعی با بیان اینکه «ضالین» در سوره حمد همان نصاری و با توجه به آیه های قرآنی نصاری مصداق تام گمراهان معرفی می شوند، تصریح کرد: در آیه 77 سوره مائده به گمراهی آنها و گمراه ساختن انسان ها و دوریشان از راه صحیح اشاره شده است.

 

این عالم دینی اذعان کرد: یهود و نصاری مصداق تام مغضوبین و ضالین هستند در حالی که انسان های گمراه شونده و کننده و مغضوبان الهی مصداق های دیگر هستند.

 

وی در پایان گفت: «خدایا ما را همیشه به راه راست هدایت کن و بر هدایت به راه راست نگه دار، راه راستی که به افرادی انعام کردی و نه راه راست مغضوبان و گمراهان» ترجمه نزدیک به تفسیر آیه «اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» است./202/9456/ب1

ارسال نظرات