۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۴۳۹۲۱۰
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

اثبات ذکر نام اهل بیت در قرآن کریم

حجت الاسلام ملکی با بیان این که قرآن در رابطه با پیامبر(ص) می گوید« وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَْوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى‏» گفت: بنا بر این آیه کلام پیامبر(ص) وحی است و وقتی حضرت علی(ع) را به جانشینی انتخاب کرد به این معنی است که خداوند این انتخاب را کرده است.
حمید ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ملکی، کارشناس مذهبی حرم حضرت معصومه(س) عصر چهارشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به سؤالات قرآنی با بیان این که نزول قرآن لطف بزرگ خداوند بر انسان است، اظهار داشت: در روایت آمده است که وقتی فتنه ها مانند شب های تاریک بر شما هجوم آوردند به سمت قرآن بروید.


وی با بیان اینکه امروز فتنه های زیادی بشر را فرا گرفته است، گفت: اگر ما قرآن را فراموش کنیم روزی خواهد رسید که خواهیم گفت ای کاش قرآن را نادیده نمی گرفتیم؛ ما باید ای کاش های خود را به فرزندان خود منتقل کنیم و قرآن هم بر همین نکته اشاره دارد و ای کاش های کسانی که از دنیا رفته اند را برای ما بیان کرده است زیرا این ای کاش های جنبه تربیتی دارد.


حجت الاسلام ملکی در جواب به این سؤال که چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم با بیان این که قرآن آیه آیه اش شفا بخش است و باید در آن تدبر کنیم، خاطرنشان کرد: قرآن کسانی را که زود عصبانی می شوند و داد می زنند به حمار تشبیه کرده که بدون دلیل و از روی حماقت صدای خود را بلند می کند و همچنین افراد متکبر را به شتر مریض تشبیه کرده که گردنش کج شده است و باید انسان عبرت بگیرد.


وی با بیان این که ما باید برای قرآن روضه بخوانیم و گریه کنیم که این گونه مورد بی توجهی قرار گرفته است، افزود: خداوند در سوره آل عمران آیات 133 تا 136 فرموده است که انسان متقی خشم خود را فرو می برد و گناه دیگران را می بخشد و کسی که بخشش نداشته باشد قرآنی نیست.


 سخنران حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که بتوان بر وجود امام زمان(عج) استناد کرد، ابراز داشت: ما معتقدیم که نام اهل بیت(ع) در وحی آمده است زیرا ما دو نوع وحی داریم که یک نوع وحی تنزیلی است که همان قرآن است و یک نوع وحی تبیینی است که کلام پیامبر(ص) است.


وی با اشاره به این که خداوند در رابطه با پیامبر(ص) آیات 4 و 5 سوره نجم فرموده است که «و ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی»، گفت: وقتی پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی می کند این کلام وحی است پس نام همه معصومین(ع) در وحی آمده است.


حجت الاسلام ملکی با بیان این که وصف معصومین(ع) و به خصوص امام زمان(عج) در برخی آیات آمده است، افزود: مصداق آیه 105 سوره انبیا که می گوید «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون» امام زمان(عج) است و همچنین آیه 5 سوره قصص به زمان ظهور امام زمان(عج) اشاره دارد.


وی ادامه داد: در آیه 32 سوره توبه خداوند می فرماید«يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» و در زیل این آیه آمده است که خداوند با ظهور امام زمان(عج) دین خود را کامل می کند؛ کتابی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دارد به عنوان منتخب الحسن که در آن 300 روایت از طریق اهل سنت درباره ولایت حضرت علی(ع) و فرزندانش آورده است که این ها همه وحی تبیینی است و از طرف خداوند است.


سخنران حرم حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال که آیا شیطان ایادی دارد و ایادی شیطان چه چیزهایی هستند، گفت: بر اساس قرآن تقوا به انسان قدرت تشخیص حق از باطل را می دهد و نوری در انسان ایجاد می کند که حضور شیطان را می فهمد.

 

وی با بیان این که شیطان هر لحظه دور سر انسان طواف می کند، اظهار داشت: شیطان از جن است و جن‌ها مانند انسان انتخاب گرند و مؤمن و کافر دارند؛ کافران طایفه جن به دنبال گمراه کردن انسان هستند و همان ها ایادی شیطان اند.


حجت الاسلام ملکی کنترل رفت و آمد و انتخاب رفیق را بسیار مهم دانست و ابراز داشت: در روایت داریم که انسان بر دین رفیق خود است و امروزه که گوشی های همراه رفیق انسان ها شده اند باید مواظب باشیم که ما را به جهنم نبرد./843/پ202/ی

ارسال نظرات