لزوم توسعه تبلیغات دیجیتال حوزههای علمیه
حجت الاسلام سید مرتضی مدنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، عنوان کرد: مبنای اصلی عملکرد حوزههای علمیه بر تعلیم و تربیت طلاب علوم مختلف قرار داشته است به گونهای که قبل از توسعه همه جانبه علوم و افزایش شاخههای علمی در جهان، حوزههای علمیه به عنوان تنها مراکز معتبر علمی جهان بودند که مطالب مفید و روزآمد دانشهای مختلف را ارائه میکردند.
وی ادامه داد: بعد از ایجاد کانونهای جدید علمی در جهان باز هم حوزههای علمیه به حیات علمی خود ادامه دادند؛ در واقع حوزههای علمیه هیچگاه مغلوب دانشهای جدید نشدند زیرا این مراکز دانشهای مختلفی را در حوزه نظری و مبانی تئوریک علوم انسانی به جهان عرضه کردند که این مبانی بعدها به عنوان اصول دانشهایی همچون تاریخ، جامعه شناسی، حقوق و اقتصاد در کالجهای غربی شد هر چند بعدها انحرافاتی متأثر از غلبه نهلههای مادیگرایانه در این دانشها در جهان غرب ایجاد شد.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: کارایی حوزههای علمیه تنها به طرح مبانی اصلی در علوم انسانی محدود نشد بلکه این مراکز علمی دانشهای پایه در علوم فیزیک، شیمی، نجوم، زیست شناسی و باستان شناسی را به جهانیان عرضه داشتند؛ حوزههای علمیه اسلامی یک وجه تمایز بسیار آشکار با مراکز علمی امروزی داشتند و آن تلفیق اعتقادات مذهبی و در رأس آنها اعتقاد به وجود خداوند با مضامین علمی بود.
حجت الاسلام مدنی در بخش دیگری از سخنان خود، وقوع انقلاب اسلامی را به منزله ایجاد تحول اساسی در برنامه درسی و فعالیت حوزههای علمیه دانست و افزود: روحانیت، مهمترین رکن انقلاب اسلامی بوده است و مردم با حمایت از مرجع عالیقدر جهان اسلام، امام خمینی(ره) باعث شکست رژیم طاغوتی پهلوی و استقرار نظام اسلامی شدند؛ با پیروزی انقلاب اسلامی حوزههای علمیه تلاش کردند با شتاب بیشتری در رشتههای مختلف علوم دینی توسعه یافته و بار دیگر جایگاه والای خود را در مجامع علمی جهانی باز یابند.
وی اشاعه رشتههای مختلف علوم در حوزههای علمیه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از مزایای این مراکز علمی برشمرد و تصریح کرد: اسلام نه تنها علم آموزی را محدود نکرده بلکه طلب علم را فریضهای بر هر زن و مرد مسلمان دانسته است، عدم وجود تعصب دینی در دین اسلام سبب شده از گذشتههای دور عالمانی در مراکز علمی اسلامی پرورش یابند که به انواع علوم زمانه خود مسلط بودهاند، بزرگانی همچون شیخ بهایی، شیخ صدوق و در دوران معاصر حضرت آیت الله حسنزاده آملی از جمله افرادی بودند که افزون بر علوم دینی به سایر دانشهای زمانه نیز تسلط کافی داشتند.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: عدم وجود تعصب دینی در بین علمای بزرگ اسلامی سبب شد، جامعه روحانیت شیعه با تمسک به آیات قرآن و روایات ائمه(ع) و بهره گیری از سایر دانشها برای درک بهتر مفاهیم علمی مطرح شده در آیات و روایات و همچنین تطبیق علوم و دانشهای روز با آیات و روایات، جامعه اسلامی را به بهترین شیوه هدایت کنند.
حجت الاسلام مدنی تأکید کرد: پیشتازی علمای اسلامی در دانشهای مختلف در گذشته و زمان ما در حالی است که علمای مسیحی در طول حدود 15 قرن تسلط بر جامعه اروپایی تعلیم هر نوع دانش و علمی را سرکوب و در دادگاههای تفتیش عقاید دانشمندان بزرگی همچون گالیله را به کفر و زندقه محکوم کنند؛ علمای مسیحی به تبع گرایش مردم جامعه اروپا به دانشهای جدید با ترویج علوم موافقت کردند اما علمای اسلامی نخستین مروجان دانش در تمامی قرون بودهاند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم توسعه امکانات دیجیتال در حوزههای علمیه گفت: مدیران حوزههای علمیه باید در این زمینه فعالیت کنند، فضای مجازی بستری است که خواسته یا ناخواسته ایجاد شده و هر روز بر شمار کاربران آن افزوده میشود، اگر علمای اسلامی و افرادی که دلسوز جامعه و عقاید مسلمانان هستند در این عرصه وارد نشده و به تولید و انشتار محتوای دینی اقدام نکنند، در حقیقت زمینه را برای فعالیت بیشتر عناصر ضد فرهنگی دشمن ایجاد کردهاند.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: روحانیت شیعه نیازمند مطالعه روزآمد در حوزههای مختلف علوم و اطلاع از آخرین دانشهای جهان است، این سنتی است که از بزرگان دین ما به یادگار مانده است، بنابراین اگر امکاناتی برای تبلیغات دیجیتال در مساجد و مدارس ایجاد و توسعه یابد در حقیقت افزون بر تبلیغ معارف دینی با استفاده از آخرین اختراعات علمی، فراغت بیشتری برای مطالعه کتب علمی برای طلاب ایجاد میشود.
حجت الاسلام مدنی همچنین اظهار کرد: توسعه مدارس علمیه ایجاد بسترهایی برای آموزش فراگیر مبانی دینی در جامعه یک ضرورت است، دولت در این زمینه وظیفه دارد اعتباراتی همانند ردیفهای عمرانی مراکز دانشگاهی به حوزههای علمیه اختصاص داده و بودجههای پژوهشی ویژه مطالعات حوزوی را مصوب کند./302/868/ب1