۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۴۰۲۶۲

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان

برگزاری نشست اختتامیه هم اندیشی اساتید و ممتحنین شفاهی خارج حوزه علمیه خراسان و ضرورت ایجاد تحول در حوزه انقلابی از نگاه مدیر حوزه علمیه خراسان از مهم ترین اخبار کوتاه حوزه علمیه خراسان است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی، در نشست اختتامیه هم اندیشی اساتید و ممتحنین شفاهی خارج حوزه علمیه خراسان، تحول را نیازمند فرصت، دقت و استفاده از مشورت بزرگان و اساتید و حتی طلاب دانست و گفت: با این نگاه می توان راهکاری عاقلانه، منطقی و اثرگذار تدبیر و در حد توان عمل کرد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: برای عملی شدن راهنمایی های اساتید کارگروهی در حال تشکیل است.

 

وی با اشاره به اینکه نظرات بیان شده اساسی بوده است، ابراز کرد: امیدواریم با بهره بردن از این امور شاهد تحول و به عبارتی ریل گذاری و مقدمات کارها، در حد لازم انجام شود.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز امیدواری کرد که نسیمی از تحول و پاسخگویی به انتظارت رهبری به صورتی انقلابی را در یک یا دو سال آینده شاهد باشیم.

 

استاد و برنامه، دو رکن موفقیت است

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه در نشست اختتامیه هم اندیشی اساتید و ممتحنین شفاهی خارج یادآور شد: برای رسیدن حرکتی علمی به هدف مورد قبول دو رکن برنامه و استاد وجود دارد و این امر در محافل علمی قابل دفاع است.


وی با بیان اینکه برنامه موجب فراهم شدن امکانات لازم و تعیین مسیر و هدف است، تصریح کرد: استاد نیز استعداد یک فرد را به سمت هدف و در آن مسیری که برنامه در نظر گرفته، حرکت می دهد و اگر این حرکت نباشد به طور طبیعی کار به جایی نمی رسد.


دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان وجود استاد در رشد علمی طلبه را مهم و تاثیرگذار دانست و بر این نکته که استادی مسئولیت مهم و والایی است، تاکید کرد.


حجت الاسلام والمسلمین فرزانه که همزمان رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی است، هدف شورای عالی حوزه علمیه خراسان را تدوین برنامه دقیق برای موفقیت بیشتر طلاب این حوزه عنوان کرد.


وی با اشاره به سختگیری هایی که در تدوین آیین نامه دانشگاه علوم اسلامی رضوی انجام شده و نتیجه بخش بوده است، ابراز کرد: سختگیری در مسائل علمی قابل قبول است و باید توجه کرد که معدل و امتحان واقع بینانه، برآورد درستی برای مسئولان به دنبال خواهد داشت.

 

حوزه علمیه مشهد در آستانه یک تحول است

پايگاه اطلاع رساني حوزه علميه خراسان ـ بدون شک یکی از مواردی که می تواند تا در تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تولید علم مفید و موثر باشد، رساله های طلاب است، البته ابتکار، خلاقیت، نوآوری و به روز بودن در این فضا باید مد نظر همه از جمله طلاب حوزه های علمیه قرار بگیرد. در این خصوص دقایقی را با حجت الاسلام والمسلمین محمد مروارید، از اساتيد سطوح عالي حوزه علميه خراسان به گفتگو نشستیم که در ادامه از دیدگانتان می گذرد.


حجت الاسلام والمسلمین محمد مروارید با بیان این که پس از انقلاب اسلامی، گسترش حوزه های علمیه چشم گیر بوده و می بینیم که امکانات بیشتری برای طلاب فراهم شده است، گفت: همانطور که می بینید امروز خروجی های حوزه علمیه نسبت به گذشته بهتر و قوی تر شده و امکانات مبسوط تری فراهم شده است، در همین راستا حوزه نقطه بسیار مثبتی است که حاصل اهتمام مسئولین به ساحت مقدس علوم اسلامی است.

 

وی گسترش چشمگیر حوزه های علمیه را نتیجه سالهای متمادی تلاش متصدیان امور در ساحت های مختلف خوانده و تاکید کرد: بدون شک گسترش حوزه همچون تاسیس مراکز علمی، دانشگاه های حوزوی و پژوهشکده ها موجب اشتغال جمع فراوانی از فرهیختگان به امر تدریس و تعلیم در رشته های مختلف علوم دینی همچون فقه عبادی، فقه قضائی، فقه سیاسی و فقه اقتصادی شده است.

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در حقیقت گسترش حوزه به منزله یک نهضت فراگیر برای پیش برد کمی و کیفی علوم حوزوی با همه تخصص ها مطرح بوده و این مهم خود از برکات بزرگ انقلاب اسلامی است که بزرگترین و سهیم ترین عامل نقش آفرین آن را بایستی در اهتمام رهبر فرزانه انقلاب به این جریان دانست که رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) آن را پایه ریزی کردند.


حجت الاسلام والمسلمین مروارید با بیان این که تاکید بر دو امر مواجهه حکومت ستمشاهی با حوزه ها و مقابله کنونی استکبار جهانی علیه کیان نظام اسلامی، بهتر می تواند به تلاش بی وقفه متصدیان امور برای دست یابی به وضعیت کنونی پی برد، تصریح کرد: در حکومت ستم شاهی نه تنها توجهی به سامان بخشیدن به حوزه ها نبود بلکه تمام هم و غم آنها برنامه ریزی برای عقب نگاه داشتن و انزواي حوزه ها و تخریب بود. روزگاری همه به جنگ تمام عیار با اسلام و حوزه های علمیه برمی آمدند و بعد از آن در زمان محمد رضاشاه اگرچه به ظاهر آن زور و اجبار برداشته شد، اما این حاصل یک تغییر تاکتیکی با هدف ضربه زدن به اصل اسلام و تشیع بود.

 

وی با بیان این که بی شک حوزه های علمیه باید با هرگونه اشاعه و ترویج منکرات و آزادی بی حد و مرز مبارزه کنند، خاطر نشان کرد: در آن زمان اگر علما، بزرگان دین و مردم متدین به مقتضای آزادی، اقدامی برای احیاء معروف و نهی از منکر و امر به آن انجام می دادند، با شدیدترین همهمه های ظالمانه مواجه می شدند و چه بزرگانی از فضلا و علماء که به این جهت در حبس ها و تبعید ها به سر بردند و در زیر شکنجه ها مخوف به شهادت رسیدند که مهمترین آن ها حبس و سپس تبعید رهبر کبیر انقلاب بود که در پس آن خفقان مضاعف شد و بزرگانی همچون رهبر فرزانه انقلاب به حبس و تبعید های ظالمانه محکوم شدند.


این استاد دروس خارج حوزه با اشاره به مقابله کنونی استکبار جهانی علیه جهان اسلام و مرکزیت آن که ایران اسلامی می باشد، تاکید کرد: در حقیقت از جنگ نرم همچون راه اندازی سی میلیون سایت برای انحراف افکار جهان در زمینه حقانیت اسلام و تشیع گرفته تا تخریب اعتقادات مذهبی جوانان و سوق آنان به سمت بی بند و باری و جنگهای خونین و نقشه های خائنانه به هدف اسلام هراسی و راه اندازی شبکه های تروریستی همچون داعش با هدف از بین بردن انقلاب اسلامی ایران تا کنون صورت گرفته که، با عنایات امام زمان(عج)، ایران اسلامی به رهبری رهبر محبوبش در مقابله با این نقشه های جهانی با صلابت تمام سرافراز ایستاده است.



وی با بیان این که در حکومت اسلامی حوزه های علمیه همچون چشمه های جوشانی هستند که همواره در حال جوشش بوده و از سوی دیگر با تشکیل رودها و رودخانه ها، نهرها، باغ ها و چمن زارها را سیراب می کنند، اظهار کرد: بدون شک حوزه های علمیه می توانند تامین کننده نیازهای دینی تمام تشکیلات و موسساتی باشند که بایستی مطابق قوانین اسلام اداره شود.

 


حجت الاسلام والمسلمین مروارید با بیان این که خروجی های از این بهتر و شایسته تر نیز میتوان برای حوزه های علمیه تصور نمود، گفت: خروجی های درون حوزه ای که حوزه ها را همچون چشمه ی جوشان قرار دهد، نیز ممکن است؛ البته طلاب، فضلا و دانشجویان علوم دینی نیز هستند که در مدارس علوم دینی و در مراکز مخصوص تعلیم و تعلم تحت برنامه های تنظیم شده به وسیله مرکز مدیریت به امر تحصیل و تعلیم اشتغال داشته و نظارت کاملی از سوی مدیران مدارس بر روند علمی، اخلاقی و فرهنگی آنان وجود دارد؛ در حقیقت اگر در سابق تعداد محدودی از مدرسین وجود داشت، امروز به تعداد مدارس و حتی بیشتر مدرس وجود دارد.

 


وی با بیان این که اگر در سابق حوزه فقط یک مجله به نام مکتب اسلام داشت، هم اکنون مجلات فراوان علمی همچون معارفی تفسیری، فقهی اصولی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی وجود دارد که آن هم به زبان های متعدد که در نتیجه حقانیت اسلام به اقصی نقاط جهان میرسد، تصریح کرد: حالا به نظر شما گسترش اسلام و به ویژه معارف بلند برگرفته از سیره ائمه معصومین به وسیع ترین نقاط دنیا جزء خروجی حوزه های علمیه نیست؟

 


این استاد درس خارج افزود: به عقیده شما آیا بازتاب انقلاب اسلامی در دنیا و الگو قرار گرفتن انقلاب ایران برای سایر کشور های اسلامی و به پا خواستن ملت های مسلمان در مقابله با حکام ظالم منطقه خاستگاه اصلی همه اینها جز حوزه های علمیه نیستند؟ در این روزگار، مجتهدین مراجع عظیم الشان در ایران به تربيت طلاب و تعلیم آنها تا سر حد اجتهاد همت می گمارند. در همین زمینه اگر آثار نویسندگان توانای حوزه انتشار پیدا کند، می بینیم فضای آزاد حوزه های علمیه نقش موثری در موفقیت این خدمات علمی داشته و اینها همه نتیجه خروجی های موفق حوزه است.

 


حجت الاسلام والمسلمین مروارید با اشاره به تاثیر رساله های حوزه های علمیه در تولید علم جوامع اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم به برخی آثار و برکات پایان نامه ها اشاره کنیم باید گفت طراحی پایان نامه ها نشان از نظم حوزه هاست، همچنین پایان نامه ها حوزه را از وضعیت ایستایی به حوزه متحرک و پیشرو تبدیل کرده است، چه بسا دانشجویان علوم دینی که دارای استعداد درخشان هستند از توان علمی خود بی خبرند و هنگامی که در جریان تدوین پایان نامه ها قرار می گیرند، متوجه استعداد شگرف خود می شوند و نشاط علمی آنان را به سمت مراحل علمی قوی تر تا سر حد اجتهاد سوق می دهد.

 

وی افزود: نکته دیگر این است که تدوین پایان نامه ها تحرکی مستمر و چشمگیر در حوزه های علمیه ایجاد می کند؛ حتی اقوال و آراء بزرگان و نظریات مختلف علما بهترین وسیله برای دانش افزایی و در نهایت تولید علم است؛ بدون هیچ تردیدی باید گفت یکی از راه های تحریک شده و موفق برای تربیت طلاب پژوهشگر و تولید علم تدوین پایان نامه هاست./303/864/ب1

ارسال نظرات