۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۴۴۱۳۳۴

زاویه ای برای فرهنگ

وقتی به هر فعالیت فرهنگی که در روستا و یا شهر کوچکی که با موج استقبال همراه است نگاه می کنی می بینی که شهرهای کوچک می‌توانند برای ساکنان خود قابلیت سکونتی و زیستی بالا‌یی داشته باشند.
قرآن

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، قطعا بسیاری تاکنون حتی برای یکبار هم اسم شهر زاویه از توابع مامونیه، شهری در نزدیکی پایتخت کشورمان تهران را نشنیده‌اند؛ این  شهر از توابع شهرستان مامونیه در استان مرکزی عنوان دارالمومنین را دارد و شهری که یکی از کانون های فرهنگی هنری اش حفظ قرآن کریم را  به صورت تخصصی کار می کند.

 

وقتی به هر فعالیت فرهنگی که در روستا و یا شهر کوچکی که با موج استقبال همراه است نگاه می کنی می بینی که شهرهای کوچک برای ساکنان خود می توانند قابلیت سکونتی و زیستی بالا‌یی داشته باشند و مخصوصا اگر در گذران اوقات فراغت سالم و مفید و آموزش مناسب و کافی دخیل باشند، محیطی جذاب برای سکونت دایم و پایدار جمعیت فراهم می‌آورد.

 

کانون فرهنگی هنری شهدای زاویه مسجد جامع شهر زاویه در سال 1389 فعالیت های خود را با برگزاری کلاس های قرآنی شامل ترتیل، روخوانی، روانخوانی و تجوید و کلاس های هنری شامل خطاطی و طراحی و کلاس های احکام و مهد آغاز کرد و هم اکنون 150 نفر از سن 3 ساله تا 50ساله در کلاس های این کانون مشغول به حفظ قران کریم هستند.

 

در سال 1390علاوه بر فعالیت های فوق کلاس مکالمه زبان هم به این کلاس ها اضافه شد که هم اکنون اولین گروه این کلاس ها در تابستان 1395 در ترم 9 مشغول به تحصیل هستند و تا پایان سال ادامه دارد.

 

طی این مدت علاوه بر کلاس های فوق کلاس های عملی برای توانمند ساختن جوانان و نوجوانان شهر زوایه شامل کلاس های برق خانگی و جوشکاری برگزار شد و با هماهنگی دانشگاه علم و صنعت تهران برای شرکت در کلاس جوشکاری گواهینامه ی مهارت صادر شد.

 

از شهریور 93 کلاس حفظ تخصصی حفظ و تفسیر قران کریم با حول و قوه الهی در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری و توجه ایشان بر نهضت حفظ قران با یک کلاس شروع به کار کرد و هم اکنون 10کلاس حفظ در سنین مختلف به تعداد 150 نفر مشغول به حفظ کلام وحی الهی هستند.

 

امسال نیز حفظ جز 30 برای خردسالان زیر 8سال برگزار شده است؛ در پایان حفظ هر جز از قرآن کریم ضمن برپایی سفره شکرگذاری و کارنامه و جوایز به نفرات برتر اهدا می شود.

 

در سال گذشته نخستین سالگرد شروع کلاس های حفظ با حضور آیت الله میرمحمدی عضو خبرگان رهبری و امام جمعه شهر زاویه حجت الاسلام باقری و استادان و مربیان و حافظان و هیات امنای مسجد جامع برگزار شد.

 

تمامی شرکت کنندگان در کلاس ها از وسایل ورزشی موجود در کانون و اردوهای یکروزه زیارتی و سیاحتی و استخر در تابستان استفاده می کنند.

 

علاوه بر فعالیت های فوق در طول سال تحصیلی از طرح تحکیم پیوند مسجد و مدرسه در جهت حضور نوجوانان در مسجد استفاده شده است.

 

این مختصری از فعالیت های کانون شهدای زاویه بود که از زبان مربیان قرآن و رابط این کانون شنیدم و به رشته تحریر آوردم.

 

در ادامه آشنایی با فعالیت های این کانون با مسئول کانون هم صحبت می شوم.

 

دلسوزی برای کار فرهنگی

 

علی برزکار، مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای زاویه مسجد جامع شهرزاویه از توابع زرندیه استان مرکزی است او معلم است و حالا با مسئولیت کانون، معلمی در این سنگر فرهنگی را مهمتر از هر کاری می داند؛ او مردی فعال و مدام دغدغه آموزش سالم برای نوجوانان و جوانان را دارد در اولین صحبت هایم با او متوجه شدم واقعا از سر دلسوزی برای جوانان کار می کند کاری که می توانست مثل خیلی های دیگر فقط برای رفع تکلیف انجامش دهد و از سر خودش وا بکند.

 

از اومی خواهم مهمترین فعالیت های کانون را توضیح دهد که صحبت هایش را با این آیه معروف که ما خبرنگاران مسجدی کاملا با آن آشنا و بعضا حفظش هستیم آغاز می کند: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» و می گوید هر چه کار های فرهنگی بیشتر در مسجد انجام شود اثر گذاری بیشتری هم خواهد داشت.

 

این معلم و مسئول کانون ادامه می دهد: مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و مکان تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم است، و مسجد محل جنگ با سه دشمن، دشمن درونی (هوای نفس)، و دشمن بیرونی. یکی شیطان و دیگر هر انسانی که کار شیطانی انجام می دهد و در مقام گسترش کفر و نفاق و فحشا و فساد و طاغوت و هر آنچه مظهر آن است در جامعه امروز مبلغان و آشنایان به معارف الهی وظیفه سنگینی را بر عهده دارند آنان باید جوانان را هرچه بیشتر با معارف الهی آشنا کنند و باتقویت هرچه بیشتر نهاد بسیج جوانان را با مسجد آشنا کنند.

 

برزکار اظهار داشت: قرآن كريم، برترين و بالاترين هديه ي حضرت احديّت به بشر است و حفظ آن يكي از توفيقات بزرگ الهي به حساب  مي آيد كه شامل حال هر كسي نميشود و امام صادق(ع) در اين باره ميفرمايد: «حافظ قرآني كه به آن عمل كند، با فرشتگان پيغامبر و نيك رفتار هم نشين ميشود».

 

او می گوید: شاید به ذهن بسیاری هم نرسد که بتوانند چند سوره از قرآن را حفظ کنند، چه برسد به اینکه حافظ کل قرآن شوند و در رقابت با همه حافظان موفق در کل دنیا، رتبه اول را کسب کنند  ولی این مهم با کمی همت و خلوص نیت ممکن می شود و الان اکثر نوجوانان و جوانان شهر زاویه دست همسالان خود را می گیرند و در کلاس های حفظ شرکت می کنند.

 

عروه الوثقی، بینه، طاها، شمس، فطره المنتهی، جنت الماوی و ضحی هم نام کلاس های قرآنی بود که اجزای مختلف قرآن در هر کدام از این عناوین زیبای قرانی تدریس می شد.

 

 تاثیر شگرف قران در اخلاق حافظان

 

خانم لیلا میرگلو بیات مربی قران زاویه که در تهران سکونت دارد و برای تدریس قرآن روز های پنجشنبه و جمعه به زاویه سفر می کند در باره کلاس های قرآنی می گوید: هفته ای دو روز کلاس های حفظ با تفسیر و ترجمه و مفاهیم برای شرکت کنندگان برگزار می شود یک روز حفظ و یک روز تثبیت آن. ویژگی خاصی که این کلاس ها دارد  آموزش همزمان حفظ با تفسیر و مفاهیم است و چون بنده در جاهای دیگر هم کار اموزش حفظ دارم ولی این کانون تخصصی تر به کار حفظ قران پرداخته است و جاهای دیگر صرفا حفظ کار می کنند.

 

از میرگلو بیات می خواهم تاثیر حفظ قران در  اخلاق عملی حافظان قرآن در زندگی اشان را برایم بگوید که گفت: قطعا تاثیر گذاشته و خودم به وضوح این تاثیر را در راه و رفتار کسانی که در کلاس ها شرکت می کنند دیدم حتی بودندافرادی که در زندگی اشان مشکلاتی داشتند که با حضور در کلاس های قران می توان گفت مداوا شدند و طعم خوشبختی را از قبل قران در زندگی اشان چشیدند.

 

از محمدمهدی کارکن، مسئول دفتر نمایندگی کانون های فرهنگی هنری ساوه در باره موفقیت های این کانون سوال می کنم و می گوید: کانون شهدای زاویه از کانون های موفق در منطقه ساوه و زرند محسوب می شود و کار حفظ قرآن را این کانون به صورت  تخصصی در سنین مختلف انجام می دهد.

 

او ادامه داد: حافظ قرآن نفس به نفس همراه قرآن بوده از این رو صاحب عظیم‌ترین سرمایه است و غبطه به دارایی‌های دیگران برایش پیش نمی‌آید  و هیچ کاری مهمتر از اموزش قران و عمل به آنچه اموخته ای وجود ندارد.

 

زاویه در طول جغرافیایی 50 درجه و 35 دقیقه و در عرض جغرافیایی 35 درجه و 24 دقیقه قرار گرفته است. این شهر در شهرستان زرندیه قرار گرفته و فاصله آن با تهران 80 کیلومتر ، با شهر ساوه 45 کیلومتر و با مر کز شهرستان(شهر مأمونیه) 10 کیلومتر است.

 

زاویه بنا بر تصویب وزرای عضو کمیسیون سیاسی دفاعی هیئت دولت در سال 1362 ش به شهر تبدیل شد و شهرداری آن تا سال 1386 درجه 4 را در میان شهرداری های کشور حائز بوده است./836/د102/ل

ارسال نظرات