۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۴۱۷۷۸
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

دهه کرامت فرصتی برای پیوند با ائمه اطهار و تبیین فرهنگ قرآنی است

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران دهه کرامت را فرصتي براي تبيين بيشتر موضوع امامت و ولايت خواند و گفت: دهه کرامت فرصتی برای ایجاد پیوند مستحکم با قرآن، ائمه اطهار(ع) و تبیین فرهنگ قرآنی است.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی که در آستانه دهه کرامت با حضور بانوان فعال فرهنگی استان در ساری برگزار شد با بیان این که دهه کرامت فرصتی برای ایجاد پیوند مستحکم با قرآن، ائمه اطهار(ع) و تبیین فرهنگ قرآنی است، اظهار داشت: دهه کرامت تداعي کننده عزم و قاطعيت و اراده آهنين زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان و يادآور بانوان آسماني دردين مبين اسلام است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران تصريح کرد: همه مفاهيم سازنده‌اي که ما در فرهنگ اسلامي داريم در اين دهه تداعي مي‌شوند، چرا که حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) کانون دعا، قرآن و نيايش است.

 

وی بهترین زمان برای حرکت به سوی مصون سازی جامعه از هجمه فرهنگی را دهه کرامت دانست و تصریح کرد: در دهه کرامت حرم حضرت رضا(ع) محور همه تغییرات و فعالیت ها قرار می گیرد و ترویج فرهنگ رضوی در کشور اتفاق می افتد.

 

حجت‌الاسلام صادقی بر ضرورت بهره گیری از سیره ائمه اطهار(ع) در زندگی فردی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت های موجود در جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن جشن های دهه کرامت استفاده شود چون این دهه فرصت مناسبی برای تقویت سه ویژگی معرفت و شناخت ائمه، تقویت محبت و تمرین کریم بودن است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: حیات هر جامعه متکی به فرهنگ آن جامعه است و جامعه زنده و پویا، فرهنگ پویا دارد، از این رو باید برای شکوفایی جامعه فرهنگ دینی را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

 

وی بر لزوم ترويج سيره زندگي اهل بيت(ع)‌ در جامعه تأکيد کرد و گفت: دهه کرامت،‌ فرصت مغتنمي براي تببين و ترويج سبک حيات طيبه اهل بيت(ع) در بين آحاد افراد جامعه است که بايد از آن بهره کافي برده شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران شاخصه مهم شيعيان را ولايت پذيري عنوان کرد و افزود: ولايت پذيري تبعيت محض از امام معصوم(ع)‌ است و کسي که خود را شيعه مي داند بايد در اعمال و رفتارش سيره اهل بيت(ع) متجلي باشد.

 

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: به فرموده امام راحل ولايت فقيه ادامه ولايت حضرت رسول الله(ص) است و در نتيجه اطاعت از ولي فقيه زمان در غياب امام معصوم(ع)‌ همان حکم را دارد و هر کس از آن تخطي کند از مسير اصلي منحرف شده است و بايد در روش و انديشه خود تجديدنظر کند تا دچار گمراهي و انحطاط نشود.

 

وی اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) از بزرگ‌ترین و والاترین بانوان در طول تاریخ اسلام بوده که در طول عمر کوتاه خود خدمات ارزنده‌ای را به اسلام و مسلمانان عرضه کرد و شهر قم نیز بی‌نصیب از این خدمات نبود و بارگاه مطهر این بانو در این شهر واقع شد که فخر و افتخاری برای ساکنان این شهر محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) همچون جده اش حضرت زهرا(س) در معیارهای ارزشی اسلام یکه تاز عرصه ها و در علم و کمالات و قداست، گوی سبقت را از دیگران ربوده بود.

 

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) همنام حضرت فاطمه زهرا(س) است، تصریح کرد: در این نام رازها نهفته است و یکی از آنها پیشی گرفتن از رقبای خود در علم و عمل و دیگری جلوگیری از ورود شیعیان به آتش دوزخ است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران حضرت فاطمه معصومه(س) را نماد ولایتمداری، زهد و پارسایی دانست و افزود: تجلیل و تکریم از اهل بیت(ع) بر کسانی که اهل تکریم هستند، افزایش معرفت، بصیرت و ادای وظیفه و اشاعه مکتب اهل بیت(ع) را به همراه دارد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران یادآور شد: حضرت معصومه(س) در زبان دانشمندان و فقیهان گرانقدر شیعه، به لقب «کریمه اهل بیت» یاد می‌شود که از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به آن حضرت اختصاص یافته است.

 

وی اخلاص در عمل و گفتار را مهم ترين عامل براي انجام دستورات الهي دانست و اظهار داشت: ويژگي بارز مؤمنان اخلاص در نيات، ‌گفتار و عمل است و مسير تحقق رسيدن به کمال حقيقي انسان در همين است که انسان طوري عمل کند که رضايت خداوند را در برداشته باشد.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران بيان داشت:‌ حضرت فاطمه معصومه(س)‌ نماد تقوا، ‌پاکدامني و مقاومت است و بسياري از علما و فرهيختگان ديني ما خود را در پناه لطف و مرحمت ايشان قرار داده اند و کرامت هاي بسياري را از آن حضرت ديده اند و نقل کرده اند.

 

وی ادامه داد:‌ دهه کرامت، ‌دهه ولايت پذيري و تجديد عهد با ولايت اثني عشري است و بايد قدردان اين انقلاب بود، ‌چرا که بواسطه اين انقلاب بسياري از مناسبت هاي شيعي و علوي مورد توجه قرار گرفت و آنچه در سالهاي قبل از آن مغفول مانده بود و يا به سبب فضاي بسته سياسي و فرهنگي رژيم منحوس پهلوي مورد بي توجهي و حتي سرکوب قرار گرفته بود به برکت شکل گيري انقلاب احيا و تقويت شد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکيد بر استفاده از فرهنگ غني دینی در جامعه، تصريح کرد: امروز به برکت جمهوري اسلامي ايران نقش بانوان جامعه پررنگ و اثرگزار است و بسياري از مسؤوليت هاي فرهنگي و حتي سياسي بر عهده زنان جامعه اسلامي است که هم بايد آن را غنيمت شمرد و هم بايد نسبت به تقويت آن تلاش کرد.

 

وی با بيان اين که يکي از بسترهاي خوب براي پرداختن به فرهنگ اهل بيت(ع) دهه کرامت است، افزود: اول ذيقعده منور به فروغ تابناک حضرت فاطمه معصومه(س) و يازدهم اين ماه نيز مصادف با ميلاد پرخير و برکت حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بيان اين که روز ميلاد حضرت معصومه(س) به نام روز ملي دختران و اين دهه نيز تحت عنوان دهه کرامت نام گذاري شده، بيان کرد: دختران و زنان جامعه ما بايد به خود ببالند که روز ميلاد کريمه اهل بيت(ع) را به نام آنان در تقويم کشور ثبت کرده اند و از اين رو بايد به موضوع حجاب و عفاف نيز در چنين ايامي توجه ويژه صورت پذيرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: همه برنامه هاي دهه كرامت بايد محتوا محور باشد، به طوري كه زمينه عمل به معارف رضوي را در مخاطبان فراهم كرده و سبب افزايش معرفت و بينش ما به امام رضا(ع) شود.

 

حجت الاسلام صادقی با بيان اين که دهه کرامت يادآور بسياري از مفاهيم بلند و سازنده است، گفت: مهر و وفايي که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار و غربت، بيماري و مرگ در فصل جواني را براي او آسان کرده است مي تواند بزرگترين الگو براي عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) باشد./950/201/ب2

ارسال نظرات