۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۴۲۷۳۲
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه خواستار شد؛

شکل‌گیری جهاد علمی در حوزه با الگوبرداری از مناظرات امام رضا

حجت الاسلام غلامی با بیان این‌ ‌که تئوری‌های علمی نیاز به یک فضای باز علمی دارد تا نظریه‌پردازان با یک احساس امنیت وارد عرصه علمی و نظریه پردازی شوند، بر شکل‌گیری یک جهاد علمی در حوزه با الگوبرداری از مناظرات امام رضا(ع) تأکید کرد.
حجت الاسلام غلامی

حجت الاسلام نجف‌علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران، در گفت‏ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه حضور امام رضا(ع)در ایران مقدمه ای برای بسیاری از فضائل و معارف اهل بیت(ع) در تاریخ تشیع و صدر اسلام محسوب می‌شود، ابراز کرد: امام‌زادگان دیگری هم به تبع ایشان به ایران می‌آمدند مانند حضرت شاه‌چراغ(ع) که در شیراز و حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم مدفون هستند، شهری که مرکز و محور حوزه‌های علمیه است و بزرگ‌ترین حوزه‌های علمیه جهان تشیع در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به جلسات و مناظره‌هایی که مأمون ترتیب می‌داد و اهداف خاص خودش را در این نشست‌ها دنبال می‌کرد، ولی امام رضا(ع) با توجه به مدت کوتاهی که در ایران بودند از این فرصت‌ها استفاده می‌کردند معارف اهل بیت(ع) و تشیع را در این سفر و در مدتی که در ایران بودند نهادینه، تبلیغ و ترویج کردند.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه معروف‌ترین حدیثی که از امام رضا(ع)مطرح شده حدیث سلسله الذهب است، افزود: بسیاری از راویان این حدیث را نقل کردند و این نشان دهنده فرهنگی است که امام رضا(ع) دنبال می‌کردند و به دنبال نهادینه کردن معارف اهل بیت(ع)در ایران بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه امام رضا(ع) در مناظراتی که شرکت می‌کردند مباحث را به صورت یک طرفه مطرح نمی‌کردند، اظهار داشت: شرکت حضرت در مناظرات این پیام را به حوزه های علمیه امروز داده که حوزه‌ها هم بایستی از این مسیر و مقدمه ای که امام رضا(ع) طرح ریزی کرده استفاده کنند.

شکل‌گیری جهاد علمی در حوزه با الگوبرداری از مناظرات امام رضا

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: مناظرات امام رضا(ع) بحثی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، کرسی‌های آزاد اندیشی در حوزههای علمیه؛ بنابراین حوزه های علمیه اگر بخواهند مسیر علمی را طی کنند باید فضا را باز کنند.

وی ادامه داد: علم در مسیر بسته رشد نخواهد کرد، بنابراین تئوری‌های علمی نیاز به یک فضای باز علمی دارد که نظریه‌پردازان با یک احساس امنیت وارد عرصه علمی و نظریه پردازی شوند.

حجت الاسلام غلامی ابراز داشت: تشکیل دادن جلسات مناظراه و کرسی‌های آزاد اندیشی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نیاز ضروری حوزه های علمیه است که این مسیر باید طی شود و کرسی‌های آزاد اندیشی در سطوح مختلف دائر شوند؛ یعنی باید مدارس را هم در این مسیر قرار داد و با توجه به ظرفیتی که در هر مدرسه ای وجود دارد این کرسی‌ها برگزار شود.

وی با بیان اینکه به تبع الگوبرداری از مناظرات و جلسات علمی امام رضا(ع) جهاد علمی و بحث‌های معارفی در حوزه های علمیه شکل گیرد، ابراز کرد: مناظرات امام رضا(ع) در زمان خودشان تأثیر خاصی داشت چون با طرف مقابل بحث و گفت‌وگو می‌کردند و معارف اهل بیت(ع) را به نوعی ترویج می‌دادند.

ضرورت نیاز سنجی در هر دوره

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه امروز روزگار شبهه افکنی است و شبهاتی زیادی در پیرامون مباحث دینی و معارفی مطرح است، خاطرنشان کرد: نیاز سنجی در هر دوره ضروری است، که چه نیازها و شبهاتی در جامعه مطرح است که محافل علمی حوزه علمیه در این زمینه مسؤولیت خطیری دارد، بایستی این شبهات و نیازها شناسایی شود و نیروهای خاص برای رفع آنها تربیت شود.

حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: مراکز تخصصی امروز نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارند حدود 15 سال است که مراکز تخصصی در حوزه علمیه تشکیل شده و ادامه حیات می‌دهند، اما چیزی که مد نظر بوده خروجی نداشته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این مراکز تربیت متخصصین در علوم مختلف و به کار گیری آنها در قسمت‌های مختلف است، اظهار داشت: در زمینه دوم نقص وجود دارد یعنی افراد تربیت می‌شوند دوره‌ها را می‌گذرانند ولی در بحث به‌کارگیری فضای مبهمی وجود دارد بنابراین این نیاز است که حوزه های علمیه و مدیریت حوزه بتوانند این مراکز تخصصی را یک آسیب شناسی جدی کنند و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنند.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه در پایان گفت: به‌کارگیری نیروهای متخصص و تربیت شده در سطوح مختلف جامعه ضروری است، اگر این مسأله اجرا نشود در واقع تنها یکسری نیرو تربیت و رها شده است؛ بنابراین هدف اصلی این مراکز تخصصی اجرا نخواهد شد و نتیجه و  ثمره علمی در جامعه نخواهد داشت./875/ت302/ی

ارسال نظرات