۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۴۳۵۰۹
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

تسلط بر زبان های مختلف لازمه کار تبلیغ است/ ضرورت شناسایی مدلهای تبلیغی

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اینکه امروزه تسلط بر زبان های مختلف لازمه کار تبلیغ است، گفت: امروزه اگر طلبه‌ها در عرصه تبلیغ تنها بر معلومات معمول حوزوی اکتفا کنند در امر تبلیغ و ترویج دین موفق نخواهند بود.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین عبد‌الحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شامگاه پنج شنبه 21 مردادماه، در جمع ائمه جماعات ادارات، روحانیون مستقر و طرح هجرت و مبلغان استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امروزه اطلاعات افراد از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار زیاد شده اما عمق اطلاعات بسیار کم است افزون بر اینکه امروزه اخبار جعلی بسیاری در فضای مجازی پخش می ‌شود که تشخیص صحت و سقم آن بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: امروزه برای تبلیغ نیاز به زبان و شیوه‌ های گوناگونی داریم مانند علوم روانشناسی، جامعه ‌شناسی و تیپ‌ شناسی افراد و علوم دیگر و امروزه اگر طلبه‌ها در عرصه تبلیغ تنها بر معلومات معمول حوزوی اکتفا کنند در امر تبلیغ و ترویج دین موفق نخواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تأکید بر اینکه امروزه تسلط بر زبان های مختلف لازمه کار تبلیغ است، تصریح کرد: گاهی زبان فلسفی و استدلالی به ‌کار می ‌آید و گاهی زبان احساس مورد نیاز است؛ بنابراین مبلغ باید طرف خود را بشناسد و با توجه به خصوصیات او زبان مورد نیاز برای اقناع کردن او را انتخاب کند.

استاد حوزه و دانشگاه با توصیه به روحانیان و مبلغان حاضر در این نشست، تأکید کرد: به جای اینکه حرف بزنید بیشتر شنونده حرفهای مردم باشید و سعی کنید در جلسات و منابری که دارید بیشتر وقت خود را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید، به‌ علاوه انواع مکاتب فلسفی را بشناسید و از علوم روانشناختی آگاه شوید.

این مقام مسؤول گفت: تبلیغ بدون تفکر یک موضوع ساده فرهنگی را تبدیل به یک بحران امنیتی می ‌کند؛ بنابراین باید مدلهای تبلیغی را بشناسیم مثلا برای مقابله با وهابیت یک مدل تبلیغی لازم است که همین مدل برای مقابله با بهائیت جواب نمی ‌دهد.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به مسؤولان تبلیغات اسلامی، توصیه کرد: هر سال دوره‌های ضمن خدمت برای روحانیان برگزار و از اساتید متخصص در علوم مختلف دعوت کنید تا اطلاعات مبلغان همیشه به‌ روز باشد.

در ادامه این نشست نیز حجت ‌الاسلام حسن بت‌شکن، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از لحاظ برخی مکاتب غربی سرمایه تنها در حوزه اقتصاد خلاصه و به انسان از دیدگاه اقتصادی نگاه می ‌شود، اما از نظر اسلام اگر انسان درست تربیت شود اقتصاد هم درست می ‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: اگر مبلغی انسان گمراهی را به راه راست دعوت کرد و او نیز پذیرفت، این عمل بزرگترین سرمایه او در نزد خداوند است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه از نظر قرآن اصلی‌ترین هدف رسالت پیامبران الهی تزکیه و بعد تربیت انسان است، ادامه داد: بدون تزکیه، انسان طغیانگر می ‌شود و نه تنها به خود بلکه به همه انسانها زیانهای جبران ‌ناپذیری وارد می ‌کند که نمونه‌های فراوانی از این افراد در طول تاریخ سراغ داریم.

حجت الاسلام بت شکن تأکید کرد: البته همین تزکیه و تربیت هم باید براساس و مطابق نص صریح دین و سنت پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) باشد، چراکه تعالیم اسلام براساس فطرت انسان وضع شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم دیندار هستند، اما دین شناس نیستند و گاهی افراد مغرض یا ناآگاه از این عامل استفاده و برخی کارها و سخنان را به ‌نام دین به مردم عرضه می‌کنند، ابراز داشت: باید مبلغان و کسانی که دین را می ‌شناسند وارد عرصه شده و دین واقعی و کلام ائمه(ع) را به مردم برسانند و این رسالت امروز آنها است.

حجت ‌الاسلام بت شکن در پایان از مبلغان و روحانیان چهارمحال و بختیاری خواست تا با مطالعه سطح و عمق دانش خود را گسترش دهند تا بتوانند به نحو درست و علمی با گروه‌های مختلف مردم روبرو شوند.

همچنین سید قدیر مرتضوی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست خواستار همکاری روحانیان و مبلغان دینی با شورای مبارزه با مواد مخدر این استان برای آگاه‌ سازی مردم از مضرات مواد مخدر شد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از 97 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تهیه می ‌شود و ایران هم بیش از دو هزار کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد؛ بنابراین می ‌طلبد برای مصون ‌سازی افراد جامعه در برابر مواد مخدر همه دست ‌به ‌دست هم دهیم.

این مقام مسؤول افزود: 57 درصد معتادان کشور زیر سی سال دارند و63  درصد آنها متاهلند و 37 درصد معتادان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و در کل طبق آمار رسمی سه درصد جمعیت ایران به مواد مخدر اعتیاد دارند.

مرتضوی با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر اساس مبارزه با مواد مخدر بر مبنای پیشگیری نهاده شده است، خاطرنشان کرد: اساس پیشگیری آگاهی است و برای آگاهی بخشیدن به مردم، خانواده‌ها و جوانان ما نیاز به همکاری همه اقشار تأثیرگذار در سطح جامعه هستیم.

وی تصریح کرد: در این میان نقش علما و روحانیان معظم بسیار مهم است و باید در منبر و مساجد از مضرات استفاده از مواد مخدر برای مردم سخن بگویند و به خانواده‌ها هشدار دهند تا با این روش بتوانیم سرمایههای کشور که همان نوجوانان و جوانان هستند از خطرات موجود حفظ کنیم.

به گزارش رسا، نشست آسیب ‌شناسی تبلیغ با حضور ائمه جماعات ادارات، روحانیان مستقر و طرح هجرت و مبلغان سراسر این استان در سالن اجتماعات اداره ‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد./9457/201/ب2

ارسال نظرات