۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۴۳۵۸۷
امام جمعه مشهد مقدس مطرح کرد؛

مشهد، شهر زیارتی است نه گردشگری/ مدیران روی زیارتی شدن مشهد تمرکز کنند

آیت‌الله علم الهدی با تأکید بر این‌که شهر امام رضا(ع)، شهر زیارتی است نه شهر گردشگری،‌ گفت: مشهد شهر گردشگری نیست که مسؤولان به دنبال فضاهای تفریحی باشند یا عده‌ای در این شهر مرکز عیاشی به وجود آورند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد مقدس ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه، در جوار بارگاه منور رضوی به تفسیر آیات سوره انسان پرداخت و به تفاوت جهان‌بینی الهی و جهان‌بینی مادی اشاره کرد و گفت: تفاوت بین دو جهان‌بینی الهی و مادی این است که جهان‌بینی مادی به دو عنصر وابستگی دارد؛ عقل و احساس اما جهان‌بینی الهی علاوه بر عقل و احساس به وحی نیز معتقد است.

وحی در جهان‌بینی الهی ابزار شناخت است

وی در ادامه افزود: در جهان‌بینی الهی وحی ابزار تشخیص است، عقل ممکن است به دلایل و مقدمات اشتباهی که دارد دچار خطا شود اما در وحی خطایی وجود ندارد. همچنین انسان آنقدر محدود است که نمی‌تواند از پشت‌دیوار اطلاعی داشته باشد بنابراین ناچار است فردی برای او خبر بیاورد و این خبر باید صحیح باشد تا بتواند به آن اطمینان کند. پیامبران الهی نیز حکم این خبردهنده را دارند و از چیزهایی که ما نمی‌توانیم ببینیم و بدانیم اطلاع می‌دهند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که انسان مسیر سعادت را تنها با عقل و احساس نمی‌تواند طی کند، ابراز داشت: در سرنوشت انسان اتفاق‌ها و رویدادهایی در جریان است که با عقل و احساس درک نمی‌شوند بلکه باید از آن حقایق تنها فرد صالحی خبر بدهد که این همان وحی است.

وحی ضامن سعادت بشر است

وی اضافه کرد: اگر بنا شود این ابزار شناخت، یعنی وحی از زندگی انسان حذف شود دیگر انسان قدرت برنامه‌ریزی نخواهد داشت درنتیجه توان حرکت نیز در یک مسیر جامع و کاملی که بتواند سعادت او را تضمین کند نخواهد داشت.

آیت‌الله علم الهدی در پاسخ به این سؤال که دلیل وجود وحی چیست، درحالی که وحی نیز می‌توانست مانند حس و عقل در بدن انسان وجود داشته باشد، گفت: گرایش‌های انسانی و خوبی‌های ما در تعارض با غرایز و نفسانیات قرار دارد و در همه جا نمی‌تواند تصمیم‌های صحیحی بگیرد و دچار خطا می‌شود. مانند فردی که با یک بمب، ۸۰ هزار انسان را از بین می‌برد. این فرد گرایش‌های انسانی‌اش در مبارزه با نفسانیات مغلوب شده‌ است.

آستان قدس رضوی به دنبال محرومیت‌زدایی از کشور است

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه دوم نماز عبادی و سیاسی جمعه ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا(ع) به توضیح خدماتی که به زائران و مجاوران در این ایام داده می‌شود پرداخت و افزود: وضعیت حرم امام رضا(ع) با وضعیت آن در قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و زحمات فراوانی به برکت انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود:‌ خدمات این آستان مقدسه تنها محدود به ساختمان و حرم مطهر نمی‌شود بلکه با رویکرد جدید به دنبال محرومیت زدایی در سراسر ایران هستند. در طی این چند ماه افرادی با هزینه آستان قدس رضوی به زیارت آمدند که سال‌ها مشتاق دیدن این بارگاه منور بودند.

همه مشهد،‌ حرم امام رضا(ع) است

آیت‌الله علم‌ الهدی با بیان این‌که حرم امام رضا(ع) در این محدوده بارگاره و صحن‌ها خلاصه نمی‌شود،‌ تأکید کرد: پیغمبر اکرم (ص) در حدیثی فرمودند که بین دو کوه، بهشت روی زمین قرار دارد. این حدیث ثابت می‌کند که دشت مشهد، حرم امام رضا(ع) است و تمام این شهر متعلق به ایشان است. البته همه می‌دانند که تا قبل از شهادت امام،‌ شهری وجود نداشته است و به برکت ایشان در اطراف محل دفنشان،‌ شهر به وجود آمد.

وی در ادامه ضمن بیان این نکته که حرم ماهیت و هویتی دارد که باید حفظ شود،  اظهار کرد: عنوان‌ها، بار فرهنگی دارند. بار فرهنگی که بر مشهد حاکم است و تناسب با این حرم شریف دارد، شهر زیارتی بودن است.

مشهد شهر گردشگری نیست،‌ زیارتی است

امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که شهر امام رضا(ع)، شهر زیارتی است نه شهر گردشگری،‌ تصریح کرد: مشهد شهر گردشگری نیست که مسؤولان به دنبال فضاهای تفریحی باشند یا عده‌ای در آن مرکز عیاشی به وجود آورند. همچنین این شهر نباید به گونه‌ای باشد که بعضی افراد به بهانه نیم‌ساعت زیارت کردن تمام فسق و فجور خود را به این شهر بیاورند.

وی افزود: اگر می‌خواهند گردشگری و توریست راه بی‌اندازند به سراغ شمال کشور یا اصفهان و شیراز بروند. در این شهرها گردشگری راه بی‌اندازند. چرا هر نوع سلیقه و فکر توریست‌پروری آن هم توریست عیاش و خوشگذران و فاسق و فاجر می‌خواهد در مشهد اجرایی شود؟!

مدیران روی زیارتی شدن مشهد تمرکز کنند

امام جمعه مشهد خطاب به مدیران شهری مشهد، گفت: مدیران باید روی زیارتی شدن این شهر تمرکز کنند نه روی مدیریت گردشگری. در تمام دنیا یک شهر مقدس شرایط خاص خودش را دارد و تمام دستگاه‌ها موظف هستند که قداست آن شهر را حفظ کنند.

وی در ادامه به برگزاری کنسرت اشاره کرد و گفت: آن‌هایی که مجاور امام رضا(ع) هستند و در این شهر مقدس زندگی می‌کنند دیگر باید شرایط آن را بپذیرند. تا کی باید برای برگزار نشدن کنسرت در این شهر چانه‌زنی کنیم؟! اگر فردی می‌خواهد در خوشگذرانی‌ها و عیاشی‌هایش آزاد باشد برود در شهر دیگری زندگی کند.

ایجاد اماکن اقامتی ارزان‌قیمت برای راحتی زائر امام رضا(ع) است

آیت‌الله علم الهدی با بیان این‌که ساخت‌وسازها باید به گونه‌ای باشد که زائر در این شهر راحت باشد، ابراز داشت: حدود ۴۰ درصد هتل‌های ۵ستاره در ایام عید خالی می‌ماند در حالی که زائران امام هشتم(ع) در آن سرما و زیر باران مانده‌اند. باید ساختمان‌ها و هتل‌ها به شکلی باشند که مردم بتوانند به آنجا بروند نه این‌که مخصوص قشر خاصی باشد.

وی به ایجاد شهر زائر و زائرسراهای ارزان‌قیمت در سطح مشهد اشاره کرد و گفت: شهر زائر و زائرسراهای ارزان قیمت از برنامه‌های خوبی است که به سرعت در حال پیشرفت است./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات