۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۴۳۶۶۳

چند خبر کوتاه از جشنواره امام رضا

ترجمه ۱۵ عنوان کتاب با موضوع «فرهنگ رضوی» به زبان‌های مختلف، وارداتی بودن95 درصد بازی های رایانه ای در کشور واعزام مبلغ رضوی به کشورهای جهان از مهمترین عناوین اخبار کوتاه جشنواره امام رضا (ع) است.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد سالار با اعلام برنامه‌های دهه کرامت مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با همکاری مؤسسات و سازمان‌هایی که در عرصه بین‌الملل همکاری دارند، برنامه‌های متنوعی در ایام دهه کرامت در کشورهای مختلف برگزار می‌کند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: ترجمه زندگانی و سیره حضرت معصومه(س) به زبان اردو در هندوستان توزیع شد که از جمله کارهای ارزنده محسوب می‌شود.

سالار از برگزاری همایش تجلیل از خادمان رضوی با حضور میهمانان بین‌المللی در مشهد خبر داد و اظهار کرد: فعالان و خادمان فرهنگ رضوی در شب میلاد امام رضا(ع) در مشهد معرفی می‌شوند، در این برنامه، فعالان فرهنگی از کشورهای مختلف از جمله مالزی، عراق، بلژیک، سنگال، انگلستان و پاکستان آثاری در بعد فرهنگی و هنری خلق کردند که از آنها تجلیل می‌شود.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یکی دیگر از فعالیت‌های این مجمع در ایام دهه کرامت را تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی در کشورهای مختلف عنوان کرد و گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در عرصه مجازی صورت می‌گیرد، تولید کتاب‌های الکترونیک است که همزمان با این ایام  مورد توجه قرار می‌گیرد.

اعزام مبلغ رضوی به کشورهای جهان

سالار با بیان اینکه ۳۴۰۰ مبلغ تحت پوشش مجمع جهانی اهل بیت(ع) هستند، عنوان کرد: تعدادی از مبلغان در ایام دهه کرامت به ۸۰ منقطه اعزام می‌شوند که به ترویج معارف اهل بیت(ع) می‌پردازند.

 برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم رضوی با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور سینمای ایران

حجت‌الله ایوبی با بیان اینکه ما مردمانی هستیم که یک دنیا سخن برای گفتن داریم و هزار دیوان بر زبانمان جاری است، اظهار کرد: شاید ما تنها مردمی باشیم که به زبان شعر سخن می‌گوییم و به زیارت قبور شعرای خود می‌رویم.

ایوبی ادامه داد: سال گذشته هنرمندان ما 370 جایزه جهانی در عرصه سینما کسب کردند و این یعنی اینکه در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروز هنرمندان ایرانی توانستند، 370 بار نام ایران را با استفاده از فرهنگ، هنر و سینما در جهان ببرند.

وی ضمن قدردانی از کسانی که قدرت تصویر را فهمیدند، افزود: قدرت در آینده از آن کسانی است که تصویر را فهمیدند و آن را صادر می‌کنند، زیرا در جهانی که 80 درصد فضای اینترنت آن را تصویر اشغال کرده، لازم است که با آن همراه باشیم و مسئولان استان یزد امروز قدرت تصویر را درک کردند.

رییس سازمان سینمایی کشور تأکید کرد: کار فرهنگی عشق می‌خواهد و برای کار نکردن هزار دلیل وجود دارد اما برای کار کردن فقط یک دلیل وجود دارد و آن هم عشق است.

وی با اشاره به اهمیت فیلم کوتاه و مستند بیان کرد: تماشای فیلم کوتاه و مستند یک پله بالاتر از دیدن فیلم سینمایی است و فرهیختگی می‌خواهد که این فرهیختگی را در سالن‌های سینمای یزد زمانی که فیلم‌های جشنواره فیلم رضوی اکران می‌شد، به چشم دیدیم.

استاندار یزد نیز این مراسم اظهار کرد: هنر منبع انگیزه‌های بیشتر برای دامن زدن به خلاقیت‌ها و خلق صحنه‌های زیبا است که این منبع در توان سینماگران قرار گرفته است.

سیدمحمد میرمحمدی زبان هنر را زیباترین و تاثیرگذارترین زبان بر روی جامعه دانست و تصریح کرد: رفتار انسان اگر همراه با هنر برخورد باشد، تاثیرگذاری بالاتری خواهد داشت و در زندگی نیز اگر انسان هنر زندگی کردن داشته باشد، زندگی را به بهترین وجه مدیریت می‌کند.

وی عنوان کرد: در واقع این زبان هنر است که می‌تواند با دنیا ارتباط برقرار کند و زبان هنر در واقع زبان مشترک همه مردم دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: اثرگذاری هنر در تحول اندیشه نیز بالا است زیرا هر چه اندیشه تقویت شود، گره‌ها گشوده‌تر و مشکلات حل می‌شود و این هنرمندان هستند که می‌توانند راه‌ها را برای همگان باز کنند.

 برگزاری اختتامیه همایش شناخت اخلاق و آداب رضوی

عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در اختتامیه همایش شناخت اخلاق و آداب رضوی گفت: سلامت عمومی جامعه در گرو داشتن نخبگان صالح است.

آیت الله محسن اراکی اظهار کرد: جامعه باید در راستای نخبه شناسی گام های بلندی بردارد و نخبگی به سخن، ظاهر افراد، جایگاه مالی و مقام و مسئولیت نیست.

وی تصریح کرد: روز قیامت معیار سنجش حق است و ارزش انسان ها در این سنجش مشخص می شود.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: افرادی که در این سنجش غنای معنوی داشته و توشه سفر خود را با اعمال حسنه پر کرده باشند ، رستگارند اما افراد سبک توشه، همه چیز را از دست داده اند و زیانکارند.

آیت الله اراکی افزود: شخصیت های غیر واقعی و تهی هر آیه و نشانه ای که ببینند، انکار می کنند و به آن اعتنایی ندارند.

95 درصد بازی های رایانه ای در کشور وارداتی است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 95 درصد بازی های رایانه ای در کشور وارداتی است، گفت: در این زمینه ما نیازمند تلاش های گسترده فرهنگی هستیم.

مرتضی موسویان با اشاره به اینکه امروزه در دنیای فناوری اطلاعات ما شاهد افزایش سطح ثروت و درآمدزایی گسترده ای هستیم تا جایی که از سال 2000 تا 2013 سهم فناوری اطلاعات در توسعه اقتصاد جهان به 90 درصد افزایش یافته، ادامه داد: در این مسیر آن چه که حائز اهمیت بوده تولید محتوای متناسب با نیازهای کشور است.

موسویان با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات هر روز نسبت به سایر زمینه ها در حال افزایش است، ادامه داد: سهم بازی های رایانه ای از اقتصاد فناوری اطلاعات نیز هر روز بیشتر می شود تا جایی که امروز این میزان دو برابر فیلم های سینمایی است که در دنیا ساخته می شود.

وی، ایران را دارای بالاترین کاربر اینترنت در خاورمیانه دانست و گفت: 40 میلیون از جمعیت 80 میلیون نفری ما را جوانان تشکیل می دهند که 4 میلیون و 500 هزار نفر آنان دانشجو بوده و 40 درصد آنان نیز در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل هستند که 17 درصد این رشته ها مربوط به فناوری اطلاعات است.

موسویان با اشاره به وضعیت کشور در بخش های مختلف فناوری اطلاعات، افزود: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما با وجود 43 میلیون مشترک، 82 درصد است.

به گفته وی، حدود 40 میلیون دستگاه گوشی تلفن هوشمند در کشور وجود دارد که 53 درصد مردم ما نیز حداقل در عضویت یک شبکه اجتماعی نیز قرار دارند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به اینکه ایران دارای یک درصد جمعیت جهانی است باید به طور طبیعی نیز از یک درصد درآمد جهانی برخوردار باشد که چنین نیست.

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: وزارت ارشاد افتخار دارد که از منبع بی بدیل سلاله خاندان امامت بهره مندی لازم را در جهت افزایش غنای فرهنگی و معنویت جامعه و نیز انتقال آن به مردم، بهره مند باشد.

اکبر اسکندری نژاد ادامه داد: در همین راستا تشکیلاتی با عنوان بنیاد بین المللی امام رضا (ع) راه اندازی شد تا زبان هنر در هر استانی متناسب با ظرفیت های آن به موضوع رضوی پرداخته شود.

وی به 150 اثر اسال شده به جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی، افزود: این جشنواره در پی خلق آثار فاخر و ارزشمند است و عرصه فضای مجازی و رسانه های دیجیتال به فرموده مقام معظم رهبری از عرصه هایی است که اگر تولید فرهنگی غنا بخشی در این زمینه نباشد این فرصت مغتنم می تواند به یک تهدید برای جامعه تبدیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: رسانه های دیجیتال به صورت فضای مجازی در جامعه امروزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و در این زمینه نیز مانند سایر کشورها نیازمند انجام اقدام های لازم هستیم.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی تقدیر به عمل آمد.

معرفی 20 اثر برگزیده در جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آیین اختتامیه جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها اظهار کرد: به ارسال 435 اثر به جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات در سال 92 اشاره کرد و افزود: سال 93 تعداد 524 اثر به جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات ارسال شده است.

فیروز فاضلی با بیان اینکه تعداد ‌هزار و 220 اثر به جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سال 94 ارسال شده است، تصریح کرد: امسال تعداد یک‌هزار و 353 اثر با 11 درصد افزایش به جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌ها ارسال شده است.

وی به تشکیل جلسه‌های اتاق فکر جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه ها با حضور استادان دانشگاه و حوزه و اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: دریافت آثار از طریق سامانه ثبت‌نام الکترونیکی جشنواره انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع یک‌هزار و 353 اثر به جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه ها ارسال شده است، تصریح کرد: 67 اثر در بخش سرمقاله و یادداشت، 178 اثر در بخش خبر، 391 اثر در بخش تیتر، 216 اثر در بخش عکس، 18 اثر در بخش رادیو و تلویزیون، 286 اثر در بخش شعر و 33 اثر نامربوط به دبیرخانه جشنواره مذکور ارسال شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ارسال آثار به جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه ها را از 14 استان و 30 شهرستان کشور عنوان کرد و گفت: آثار مذکور از طرف 11 نشریه سراسری، 43 نشریه محلی، 11 خبرگزاری، 9 پایگاه خبری و شش مرکز صدا و سیما ارسال شده است.

فاضلی با اشاره به اینکه تعداد 20 اثر پس از داوری آثار توسط داوران ملی مشخص شدند، اظهار کرد: آثار برتر مربوط به 10 نشریه، چهار خبرگزاری، یک پایگاه خبری و دو مرکز صدا و سیمای استانی است.

وی نشریات خراسان رضوی، کاشان امروز، الوند، همشهری، اطلاعات، فخر لرستان، قدس، توسعه علوم رفتاری، جوان و اطلاعات را حائز رتبه دانست و اضافه کرد: خبرگزاری‌های مهر، ایرنا، پلنا و شبستان، پایگاه خبری تحلیلی اصلاح پرس و همچنین رادیو و تلویزیون استان‌های مازندران و سمنان رتبه برتر را کسب کردند.

برترین های جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی تجلیل شدند

نفرات برتر دومین جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی از سری برنامه های چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در زاهدان تجلیل شدند.

علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی بیان کرد: برگزاری این جشنواره در زاهدان قطعا در بعد اجتماعی آن برای مسئولان استانی حائز اهمیت بوده لذا می طلبد که دستگاه های فرهنگی در هر چه برگزاری این چنین جشنواره همکاری لازم را با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشته باشند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان وبلوچستان جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی در راستای گرایش بیشتر جامعه به معنویت دانست و گفت: برگزاری جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی در حد و اندازه یک انقلاب فرهنگی در استان است.

جمشیدنژاد ادامه داد : میزبانی زاهدان از هنرمندان فاخر دیگر استان ها در جشنواره ملی جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی، بازخورد گردشگری و توریستی برای استان به دنبال خواهد داشت لذا باید از این فرصت نهایت استفاده را برد تا چهره واقعی استان به اقصی نقاط کشورمان انعکاس پیدا کند.

وی افزود: افزایش تبلیغات میدانی جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی در استان، تاثیر اجتماعی خود را گذاشت و این اقدام در دیگر جشنواره ها به عنوان یک الگو مطرح شود.

در ادامه این مراسم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در هنرهای گرافیکی گفت: هنرمندان 20 استان کشور با ارسال 400 اثر در این جشنواره شرکت کردند.

حسین مسگرانی افزود: بعد از داوری هیات داوران آثار 15 نفر در سه بخش آرم و نشانه، تصویر سازی و پوستر به عنوان آثار برتر معرفی شدند که در بخش آرم و نشانه نفرات اول تا سوم به ترتیب فاطمه فیضی اسفنگره از آذربایجان شرقی، جواد بدیعی از اصفهان و اسحاق اربابی از سیستان و بلوچستان معرفی شدند.

دبیر جشنواره جلوه های فرهنگ رضوی در آثار گرافیکی خاطر نشان کرد: همچنین نفرات برتر بخش تصویر سازی به ترتیب معصومه صحبتی از تهران، زینب ستاره از فارس و زهرا پاکدل از خوزستان معرفی و با نظر هیات داوران اثر امیرعباس آویشی از سیستان و بلوچستان نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

مسگرانی افزود: محمد جواد محسنی نیک از خراسان جنوبی، مرتضی رحمتی از تهران و علیرضا معظمی گودرزی از لرستان نیز به ترتیب عناوین اول تا سوم بخش پوستر را کسب کردند و آثار نعیمه قاسمیان از اصفهان، سید مهدی موسوی از اردبیل، عمار ابوالفتحی از تهران، احسان مرادی سنجانی از تهران و اکبر موحد از آذربایجان غربی نیز با نظر هیات داوران به عنوان آثار شایسته تقدیر در این بخش معرفی شدند./934/303/ب2

ارسال نظرات