۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۴۳۹۸۱
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه:

امام رضا سبک زندگی اسلامی را توأم با معنویت قرار دادند

حجت الاسلام روحانی با بیان این‌‌که امام رضا(ع) از جهت نشر معارف اهل بیت(ع) و سنت پیامبر گرامی اسلام و نشر معنویت به ویژه در منطقه خراسان و طوس سرآمد بودند، گفت:‌ امام هشتم سبک زندگی اسلامی را توأم با معنویت قرار دادند.
امام رضا سبک زندگی اسلامی را توأم با معنویت قرار دادند

حجت الاسلام حسن روحانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به  گزیده ای از روایات امام رضا(ع) در باب ترویج علم، عقلانیت و خانواده و هم در مساله حدیث سلسله الذهب اشاره کرد و گفت: روایات گهر باری از علی بن موسی الرضا(ع) نقل شده است که از عبد سهلاوی صالح آمده است که آن حضرت می‌فرمایند: «رَحِمَ اللّهُ عَبدًا أحيا أمرَنا  فَقُلتُ لَهُ: فَكَيفَ يُحيي أمرَكُم؟ قالَ: يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا؛ خدا بيامرزد بنده اى را كه امر ما را زنده كند، گفتم: چگونه امر شما را زنده كند؟ فرمودند: دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بياموزد، به خاطر اینکه مردم اگر محاسن کلام ما را یاد بگیرند حتماً ما را مطاوعت می‌کنند».

نماینده طلاب و فضلای مشهد در مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: درباره ترویج، آموختن و نشر علم در آموزه رضوی(س) روایت‌های بسیار گهرباری وجود دارد که عقلانیت و اعتدال را در سیره علمی و عملی امام می‌شود دید.

وی ادامه داد: از مناظره های فراوانی که با مسیحی‌ها و دیگر فرق از ادیان مختلف داشتند می‌شود دریافت که بی جهت نیست که پیامبر گرامی اسلام امام رضا(ع) را عالم آل محمد(ص) معرفی کردند.

حجت الاسلام روحانی ابراز داشت: از جهت نشر معارف اهل بیت(ع) و سنت پیامبر گرامی اسلام و از جهت نشر معنویت، خصوصاً در منطقه خراسان و طوس امام رضا(ع) سرآمد بودند و همچنین ایشان سبک زندگی اسلامی را توأم با معنویت قرار دادند.

ثواب زیارت امام رضا(ع)

 وی با اشاره به اینکه اهمیت زیارت ثواب زیارت حضرت مشخص است، ابراز داشت: در آستانه ولادت امام رضا(ع) هستیم امام کاظم(ع) فرمودند کسی که شب را در حرم مطهر امام رضا(ع) بگذراند، مانند کسی است که خدا را در عرش ملاقات کرده باشد و هزار حج و هزار عمره مقبوله حضرت جواد(ع) وعده زیارت امام رضا(ع) کرده‌اند.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با اشاره به حدیث سلسله الذهب گفت: روایت بسیار زیبا و گهرباری که امام در نیشابور فرمودند «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی» کلمه «لا اله الا الله » حصار محکم من است هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل شود، از عذاب من در امان است و امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم، فرمایش امام به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت(ع) باشد.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: درباره خانواده امام رضا(ع) می‌فرمایند «أَقْرَبُكُمْ مِنِّي مَجْلِساً يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَحْسَنُكُمْ‏ خُلُقاً وَ خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ» نزدیک‌ترین شما از جهت جایگاه و منزلت در روز قیامت نسبت به من، خوش اخلاق‌ترین شماست و بهترین شما، کسی است که برای اهل و عیالش بهترین باشد؛ یعنی در خانواده هم اخلاق مدار باشد./875/ت302/ی

 

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات