لازمه کار تبلیغی برای نوجوانان، صبر است/ کسب دو رتبه برتر تبلیغی در کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، گروه تبلیغی جهادی حامیان ولایت مازندران از برترین گروههای تبلیغی در کشور است که در دو سال پیاپی و در سالهای 1393 و 1394 موفق شده است که در همایش ملی تجلیل از گروههای تبلیغی سراسر کشور حائز رتبه نخست شود.
از این رو در جهت آشنایی با فعالیت های این گروه تبلیغی و علل موفقیت آنان ها گفت و گویی را با حجت الاسلام حسین حسین زاده برسمنانی مسؤول این گروه جهادی ترتیب دادیم.
حجت الاسلام حسین زاده علاوه بر اینکه مسؤولیت گروه تبلیغی جهادی حامیان ولایت مازندران است در عرصه هایی مانند تدریس در حوزه علمیه، مسؤولیت شورای هماهنگی گروههای تبلیغی استان مازندران، نائب رییس کمیسیون تبلیغات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و نماینده طلاب و روحانیان شهرستان بابل در حوزه علمیه قم به فعالیت می پردازد.
رسا ـ گروه تبلیغی جهادی حامیان ولایت از چه زمانی آغاز به کار کرد و انگیزه راه اندازی آن چه بود؟
بعد از فتنه 1388 به همراه جمعی از طلاب مازندرانی مقیم حوزه علمیه قم با توجه به فضاسازی جریان فتنه و همراهی استکبار برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، نیاز به کارهایی زیربنایی و تبلیغی برای نسل های جدید ضروری احساس شد و این ضرورت در بین جمعی محدود از طلاب علوم دینی بیشتر از پیش احساس شد، با برخی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و از جمله حضرت آیت الله توکل مشورت هایی صورت گرفت و با تشویق این بزرگواران، تصمیم گرفتیم که در قالب گروهی تبلیغی ویژه دانش آموزان کاری تبلیغی را در سطح استان مازندران آغاز کنیم و سپس در دیداری که با حجت الاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل داشتیم مورد استقبال دلگرم کننده ایشان قرار گرفتیم و هسته اولیه این گروه تبلیغی را با شش نفر راه اندازی و آن را به نام گروه تبلیغی جهادی حامیان ولایت مازندران نامگذاری کردیم.
رسا ـ پس از راه اندازی هسته اولیه گروه مهمترین اقدام شما چه بود؟
چند کار را در دستور کارهای خود قرار دادیم که نخست طراحی یک ساختار درست و پویا برای گروه و دوم جذب مربیان و افراد علاقه مند در حوزه تبلیغ دینی به گروه بود و در کنار آن رایزنی و ظرفیت سازی در سطح استان مازندران با انجام دیدارهای مختلف با مسؤولان به ویژه مسؤولان در حوزه های فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش بود که جامعه هدف اولیه تبلیغی گروه حضور مستمر هفتگی در مدارس به صورت طرح روحانی مدرسه و طرح اوقات فراغت تابستانی بوده است و در طراحی اولیه حضور سالانه در بیش از 300 مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی بود که بعدها دامنه فعالیت ها از حوزه نوجوانان گسترش یافت و عرصه فراگیرتری پیدا کرد.
رسا ـ تا چه اندازه شما از نحوه ارتباط با دانش آموزان و نوجوانان اطلاع داشتید و یا برخوردار از سابقه ای در این زمینه بودید؟
حقیقتا من به شخصه به کارهای تربیتی عشق می ورزم و این حتی قبل از زمان ورود من به حوزه علمیه در سال 1368 هم وجود داشت. ارتباط خوبی با نوجوانان و افراد اطراف خود داشتم و زمانی که وارد حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) بابل شدم این روحیه با آشنایی با مبانی دینی و با توجه به انگیزه های درونی تقویت شد؛ در دوران طلبگی سعی می کردم در اوقات فراغت با افراد نوجوان برای اثرگذاری در مسائل دینی ارتباط برقرار کنم و حتی رفتن من به حوزه علمیه قم بعد از اتمام سطح دو حوزه و تحصیل در سطح سه مانع ادامه این مسیر نشد.
همکاری با مؤسسه فرهنگی هنری اسوه نخبگان قم به عنوان مربی و همچنین همکاری با آموزش و پرورش قم تا اندازه ای ضمن تقویت برخی قابلیت ها، اعتماد به نفس من را در حوزه ارتباط تبلیغی با نوجوانان افزایش داد و همانطور که ابتدا عرض کردم ناشی از عشق من به فعالیت های تربیتی بود که ماحصل آن ورود تعداد زیادی از افراد نوجوان به کسوت طلبگی بعد از ارتباط گیری با آنها بود. البته دیگر دوستان شکل دهنده گروه تبلیغی نیز همین روحیه را داشتند.
رسا ـ استقبال طلاب و روحانیان برای همکاری با گروه شما و نیز استقبال مردم و خانواده های دانش آموزان از فعالیتهای گروه چگونه است؟
خوشبختانه به تدریج افراد علاقه مند به فعالیت تبلیغی جذب گروه شدند و در عرض فعالیت حدود هفت سال تاکنون 200 نفر به عنوان مربی با ما همکاری دارند، اغلب اکثریت روحانیان عضو گروه با سابقه بیش از 5 سال تحصیل در درس خارج فقه و اصول یعنی با سابقه بیش از 15 سال طلبگی و نیز خواهران عضو گروه نیز دارای مدرک کارشناسی و سطح دو حوزه هستند، اما تلاش و اهتمام ما در مرحله اول اعتمادسازی بود اما آنچه کار ما را آسانتر می کرد، اعتماد کلی مردم به روحانیت بود، اوایل تجربه ما به این شکل یعنی کار تشکیلاتی کردن کم بود، هر چند هر کدام از دوستان دارای تجربه شخصی بودند اما با تلاش جهادی توانستیم هم اعتماد دانش آموزان و والدین را به دست بیاوریم و کم کم توانستیم یک قالب و شکل منسجم و منظم تشکیلاتی را شکل بدهیم و خوشحالیم که امروز پس از سالها کار و تلاش شاهد استقبال گسترده از سوی دانش آموزان و خانواده های آنان هستیم و حتی برخی از افراد به ما گفتند که فکر نمی کردند که یک جمع روحانی اینقدر بتوانند به این مقدار توفیق به دست بیاورند.
رسا ـ رمز موفقیت یک مربی و روحانی را برای اثر گذاری تبلیغی بر روی نوجوانان چه عواملی می دانید؟
کار با نوجوانان یک صبر و پشتکار خاصی را می خواهد و تجربه ما در این عرصه نشان داده است که باید به چند ویژگی و عامل توجه خاص کرد که نخست رعایت اصول اخلاقی هم در کلام و هم در رفتار با افراد هدف است، دوم اینکه همواره حتی در سخت ترین شرایط روحی باید در کار تبلیغی با نوجوانان هم در گفتار و هم در عمل خوشرفتار بود، سوم اینکه باید صبور بود و منتظر نتیجه سریع و اثر فوری نبود، چهارم اینکه باید مطالعه و دقت لازم را داشت و مرتب به آسیب شناسی رفتاری خود پرداخت، پنجم اینکه نباید از ارتباط مستمر با نوجوانان هدف غافل شد مثل پیگیری مشکلات آنها و ششم اینکه باید دقت کنیم که ما الگوی آنان هستیم و مراقبت از خودمان خیلی باید زیاد باشد.
رسا ـ به جز فعالیت در زمینه برگزاری کلاس و دوره برای دانش آموزان فعالیت های دیگری هم دارید؟
عمده اعضای گروه دارای دست کم یک تخصص مانند مهدویت، بهاییت، مسیحیت، زرتشت، امامت، تفسیر، علوم قرآن، تربیت مربی کودک، پیشگیری از اعتیاد، مربی احکام و امور ورزشی هستند و این ظرفیت به ما توانایی فعالیت های دیگر که احساس می کردیم روحانیت باید آنجا فعال باشد، داد و فعالیت های خودمان را در حوزه های دیگر گسترش دادیم.
به طور مثال در کمپ های ترک اعتیاد، زندان ها، پارک ها و فضاهای تفریحی و از جمله سواحل دریا و نیز بیمارستان ها وارد کار شدیم و برای هر کدام یک طرح را اجرا کردیم تا از آسیب های اجتماعی با ایجاد فضایی معنوی بکاهیم و خوشبختانه موفقیت هایی نیز کسب کردیم، اما معتقدیم که مهمترین کار ما باید در حوزه کار تبلیغی برای دانش آموزان و نوجوانان باشد، زیرا این قشر بسترساز و آینده ساز هستند و باید زیر بنای جامعه را ساخت.
رسا ـ شما از ایجاد یک چارت تشکیلاتی برای گروه صحبت کردید بیشتر و بهتر درباره این ساختار توضیح بفرمایید؟
گروه حامیان ولایت مازندران در حال حاضر برخوردار از یک هیأت امنا است که 11 نفر به صورت ثابت و جمعی 5 نفره از نمایندگان ادارات و نهادها مانند سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه اعضای غیر ثابت آن را تشکیل می دهند، وظیفه هیأت امنا انتخاب مدیریت گروه، نظارت بر فعالیت مدیر در اجرای برنامه گروه است و در نهایت با انتخاب هیأت امنا، مسؤول و اعضای شورای مرکزی انتخاب می شوند که تحت اشراف آیت الله سید رحیم توکل نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری و از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین مجتبی روحانی امام جمعه بابل فعالیت می کنند.
این گروه دارای دو بخش برادران و خواهران است که هر یک پنج معاونت وجود دارد مانند معاونت تبلیغ و اعزام، معاونت فرهنگی و تدارکات، معاونت آموزش و طرح برنامه، معاونت پژوهش و فضای مجازی، معاونت مشاوره دینی و سلامت که در مجموعه 10 معاونت در این گروه به فعالیت می پردازند.
رسا ـ شما در بخشی از مصاحبه به تمرکز اصلی این گروه بر روی مدارس و دانش آموزان تأکید داشتید، اهداف اصلی و برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت شما از انجام این کار چیست؟
حضور مستمر مبلغ یا مبلغه دینی گروه طی شش سال در یک مدرسه و تبلیغ چهره به چهره در این مدت با نام طرح «روحانی مدرسه»، پاسخگویی به سوالات و شبهات و دغدغه های دانش آموزان از سوی روحانیان، تعالی و ارتقای مسائل تربیتی، دینی، پرورشی و پژوهشی دانش آموزان طی شش سال و نیز طرح اوقات فراغت تابستان در سطح همان مدارس، کشف استعداهای درخشان و تشکیل و اداره طرح «تربیت شایستگان» با حضور نخبگان علمی، اخلاقی، تربیتی و هنری برای پرورش دانش آموزان متعهد و متدین برای آینده نظام و انقلاب است؛ از جمله دیگر اهداف ما معرفی اصول اساسی دین و مکتب تشیع در بین نوجوانان و تقویت روحیه دینی و نزدیکی با مسجد و روحانیت است.
با توجه به کمبود نیروی روحانی در حوزه تربیت نوجوان و ارتباط گیری موفق با آنان طرح آموزش تخصصی طلاب و روحانیان را در این حوزه در یک چشم انداز بلندمدت طرح ریزی کردیم تا با آموزش روحانیان علاقه مند و متعهد جهت حضور کامل و جامع در جامعه هدف یعنی مدارس و دانش آموزان در عرصه تبلیغ بتوانند موفق باشند.
رسا ـ فرمودید که عمده فعالیت شما برای دانش آموزان در حوزه طرح های تابستانی و اوقات فراغت است، این طرح شما دارای چه ویژگی های خاص و برنامه های پیش بینی شده ای است؟
در طرح های تابستان اوقات فراغت برنامه های متنوع تفریحی، هنری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی برگزار می شود، این طرح از تیرماه آغاز می شود و تا اوایل شهریور ادامه دارد، به طور مثال در امسال ما توانستیم در سطح شهرستان بابل 1035 دانش آموز دختر را در مقاطع ابتدایی و متوسطه در 22 پایگاه دانش آموزی و 2080 دانش آموز پسر را در 22 پایگاه دانش آموزی تحت پوشش برنامه های خودمان در سطح تمام بخشهای شهرستان بابل قرار دهیم، علاوه بر این در پنج پایگاه ثابت غیرمتمرکز نیز برای 200 نفر و نیز در پایگاههای غیرمتمرکز غیرثابت همم برای 700 نفر از دانش آموزان و نوجوانان برنامه های مختلفی را اجرا کردیم که در مجموع 3080 نفر تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت تابستان امسال گروه تبلیغی حامیان ولایت مازندران قرار گرفتند.
از جمله برنامه های شاخص برنامه های ورزشی متنوع شامل شنا، فوتسال و برنامه های ورزش همگانی است که در نهایت در بین پایگاهها هم مسابقات مختلفی برگزار می شود. از جمله برنامه های فرهنگی نمایش فیلم و تحلیل این فیلم های آموزشی و نیز کتابخوانی است و در کنار آن برنامه های اردویی متنوعی نیز برگزار می شود.
رسا ـ اگر یک فردی بخواهد عضو گروه تبلیغی شما شود باید دارای چه شرایط و ویژگی هایی باشد؟
در حال حاضر شرایط و عضویت در گروه حامیان ولایت مازندران برای کار تبلیغی شرایط اختصاصی برای برادران داشتن حداقل اتمام پایه هفتم حوزوی، معمم بودن در زمان اجرای طرح است و برای خواهران نیز شرایط اختصاصی دست کم اتمام سطح دو حوزه علمیه است، اما شرایط عمومی مشترک برای برای برادران و خواهران داشتن دست کم بیست سال و حداکثر پنجاه سال سن، معرفی نامه معتبر علمی، اخلاقی و تبلیغی از اداره تبلیغات اسلامی یا حوزه علمیه محل تحصیل خود و نیز تعهد به همکاری جهادی در تمام برنامه های گروه بمدت حداقل سه سال متوالی در نقاط مورد نیاز گروه و نیز آشنایی کامل به استفاده از رایانه و فضای مجازی است که پس از طی مراحلی به عضویت در این گروه جهادی در خواهند آمد.
رسا ـ فکر می کنید که چه عواملی موجب کسب رتبه نخست کشور در میان گروههای تبلیغی کشور در دو سال متوالی یعنی سالهای 1393 و 1394 شده است؟
حضور کمی و کیفی مطلوب اعضای گروه در نشستهای آموزشی، تبلیغی، پژوهشی، توجیهی، کاربردی، انتقال تجارب درونگروهی و برونگروهی، اعزامهای مستمر و تعامل درونگروهی و برونگروهی و نیز حجم بالای فعالیت ها، حمایت های بسیار خوب در سطح شهرستان بابل و بازخورد مطلوب تلاشهای اعضای گروه موجب شد که به لطف الهی توانستیم رتبه نخست را برای دو سال متوالی کسب کنیم و جا دارد از حمایت های همه بزرگواران و علمای عزیز به ویژه حضرت آیت الله توکل و امام جمعه شهرستان و دیگر ائمه جمعه شهرهای بابل و تلاشهای اعضای خدوم و جهادگر گروه در عرصه تبلیغ تقدیر کنیم.
رسا ـ جنابعالی علاوه بر مسؤولیت گروه تبلیغی جهادی حامیان ولایت مازندران، مسؤولیت شورای هماهنگی گروههای تبلیغی استان مازندران را بر عهده دارید. در این باره و فعالیت این شورا می توانید توضیحی ارائه فرمایید؟
به منظور جلوگیری از موازی کاری، ارتقای جایگاه گروههای تبلیغی در هر استان و حضور کارآمدتر در حوزه تبلیغ دینی براساس مصوبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شورای هماهنگی گروه های تبلیغی با حضور نمایندگان گروهها دارای مجوز فعالیت از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طی یک نشستی یک نفر را به عنوان مسؤول این شورای انتخاب می کنند که در اردیبهشت 94 با حضور نماینده دفتر تبلیغات اسلامی، به عنوان رییس شورای هماهنگی گروه های تبلیغی استان مازندران انتخاب شدم.
از اهداف این شورا این است که انشالله بتوانیم با هم افزایی و ظرفیت سنجی به یک وحدت رویه ای در امر فعالیتهای گروههای تبلیغی برسیم و به صورت هماهنگ عمل کنیم.
گروههای تبلیغی در استان مازندران از گروههای تبلیغی بسیار قوی کشور هستند و در دومین مراسم تجلیل از گروههای تبلیغی برتر کشور در میان 18 گروه برتر سراسرکشور، سه گروه از مازندران یعنی از شهرهای بابل، جویبار و نکا بودند و الحمدلله گروههای جدید دیگری تأسیس شدند که امسال تاکنون با توجه به بازخورد فعالیت های آنان توانستند به توفیقات خوبی دست یابند./1313/403/ب2