۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۴۴۵۷۲۳
رییس پژوهشکده حج و زیارت:

مسجد باید مکانی برای تقریب مذاهب باشد

حجت الاسلام علیزاده موسوی با بیان این که مسجد باید مکانی برای تقریب مذاهب باشد، گفت: مساجد امروز باید مولد فکر و اندیشه باشند، همه تصمیمهای منطقه و محله در این مکانها صورت بگیرد و مساجد پایگاه جذب نیروهای جوان شود.
علیزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت عصر امروز دوم شهریور در مراسم افتتاحیه نهمین دوره همایش اندیشه های آسمانی که در دانشگاه شهید بهشتی مشهد برگزار شد، به بررسی نقش مساجد در روند تحولات جوامع  پرداخت.

وی در ادامه با طرح این پرسش که مسجد چه نقشی در حل بحران تکفیر و مشکلات ناشی از آن ایفا می کند، گفت: امروز در کشورهای مختلف منطقه، تکفیریها، سلفیها و وهابیون به اشکال متفاوت در حال فعالیت هستند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که تکفیریها می گویند که پیامبر (ص) فرمودند که من با شمشیر مبعوث شدم و آنها می گویند ما هم با زبان شمشیر حرف می زنیم و این اساس اندیشه نادرست آنها است.

وی در ادامه بیان اعتقادات نادرست دیگر ادیان از جمله بوکوحرام تصریح کرد: آنها می گویند که خواندن هر کتابی غیر از قرآن و حدیث حرام است.

محقق و پژوهشگر حوزه مذاهب، فرق و ادیان با بیان این که در کشور عراق و سوریه بیش از 41 گروه تکفیری فعالند، افزود: این گروه ها پس از شکل گیری وارد لبنان، پاکستان و افغانستان شدند و در این کشورها هم فعالیت می کنند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی با بیان این که ما دارای 1300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان داریم و در مرز تهدید هستیم، اظهار کرد: در عین حال اگر شما به کشور خودتان نگاه کنید می بینید که در ایران هم ما دارای مذاهب متنوع هستیم.

وی افزود: همین متنوع بودن در مذاهب ما را در شرایطی قرار می دهد که اگر مراقب و مواظب نباشیم در آستانه تهدید قرار می گیریم.

رییس پژوهشکده حج و زیارت افزود: داعش عجم در حال حاضر در آسیای مرکزی در سه کشور ایجاد شده است.

حجت الاسلام علیزاده موسویافزود: با این گستره فعالیت تکفیری در منطقه خاورمیانه، اگر ما دلمان فقط با فعالیتهای امنیتی و نظامی خوش باشد، نمی توان جلوی رشد این جریانها را گرفت و باید در مقابل اینها به صورت هژمونیک یعنی قدرت لایه ای و مویرگی عمل کرد.

وی ادامه داد: مقابله ظاهری با تکفیری تنها راه حل مقابله با آن نیست چرا که ریشه ها همچنان باقی می مانند و برای برطرف شدن این بحران ها باید با رویکرد فرهنگی و از ظرفیت مساجد استفاده کنیم چرا که قدرت مساجد فراگیر و مویرگی است.

محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به سخنان نویسنده کتاب چرایی انقلاب گفت: علت اصلی پیروزی و پیدایش انقلاب، شبکه روحانیت و مساجد است و باید برای پاسخ به چرایی انقلاب  باید در دل مساجد به دنبال آن جستجو کرد.

وی با بیان این که وقتی جنگ در سوریه آغاز شد بیشترین نیروها از کشور تونس آمدند، گفت: بیشترین دخترانی هم که برای جهاد نکاح آمده بودند از همین کشور بودند و از طرفی آنها از مساجد تونس می آمدند چرا که تکفیریها مساجد را در دست گرفته بودند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی با بیان این که امروز نفوذ تکفیریها در آسیای میانه آنقدر زیاده شده است که از مساجد آنان سلفی و تکفیریها خارج می شوند، اظهار کرد: امروز وهابیت همه تلاشش برای این موضوع است که به هر کجا که وارد می شود بتواند یک مسجد بسازد تا بتوانند عقاید خودشان را تزریق کنند.  

حجت الاسلام علیزاده افزود: مساجد آنقدر قدرت دارند که می توانند خط فکری افراد را جهت دهند و این مراکز نقش کلیدی در جذب افراد دارند.

وی درادامه با تاکید بر احیای کارکردهای مساجد در عصر حاضر گفت: مساجد ما امروز باید به گونه ای فعال و دارای قدرت شوند که اگر افراد وارد آن شدند یک فرد انقلابی از آن بیرون بیاید.

رییس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: امروز به مراتب کار سخت تر شده است چرا که جنگ نرم  است و اگر مساجد را قرارگاه فرهنگی ندانیم ضرر خواهیم کرد.

محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: باید کارکردهای مساجد را احیا کنیم چرا که جایگاه مساجد در اندیشه شیعه با دیگران متفاوت است.

وی با هشدار نسبت به این موضوع که برخی می خواهند مسجد را ضرار کنند، تصریح کرد: اگر نتوانیم جایگاه مساجد را به صورت واقعی معرفی و شناسایی کنیم قافیه را باخته ایم.

رییس پژوهشکده حج و زیارت با بیان این که مسجد باید مکانی برای تقریب مذاهب باشد، افزود: مساجد امروز باید مولد فکر و اندیشه باشند و همه تصمیمهای منطقه و محله در این مکانها صورت بگیرد و مساجد پایگاه جذب نیروهای جوان شود.

وی ادامه داد: غرب و جهان برای مساجد ما نقشه کشیده اند و اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که دشمن همه هم و غمش را روی مساجد گذاشته است و به همین دلیل مساجد نباید کنشهای سیاسی خودش را از دست بدهد و ما به سطح مسجد تراز انقلاب اسلامی برسیم.

محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: امروز وهابیت به امکانات خودش توجهی ندارد و در عین حال با همه توان و قوا در حال فعالیت است و ما هم باید در این عرصه با نگاه جهادی و مسجدی وارد شویم و هنر است که با دست خالی وارد میدان مبارزه شویم./202/934/ب1

ارسال نظرات