۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
کد خبر: ۴۴۶۹۰۸
رییس دانشگاه الزهرا ارومیه تأکید کرد؛

ضرورت ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دوران دفاع مقدس

رییس دانشگاه الزهرا(س) ارومیه گفت: پروژه ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دوران دفاع مقدس پروژه عظیمی است و نباید در این عرصه ساده انگاری شده و کار را کم اهمیت یا بی اهمیت جلوه داد.
بانوان طلبه- عکس آرشیوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، پریسا قربان نژاد، رییس دانشگاه الزهرا(س) ارومیه امروز در نخستین کمیته ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دفاع مقدس آذربایجان غربی، اظهار داشت: در حوزه زنان ایثارگر دفاع مقدس به ویژه در آذربایجان غربی به شدت غفلت شده و کتابها و آثار منتشره در این زمینه بسیار کم است.

وی با اشاره به عدم توانمندی نهادهای فرهنگی و مرتبط با حوزه نشر ارزشهای دفاع مقدس در تبیین نقش بانوان در این دوران، افزود: هر چند که خیلی دیر است ولی باز پرداختن به این مقوله و تلاش برای ایجاد پیوند بین نسلها و ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دغدغه ارزشمندی است.

رییس دانشگاه الزهرا(س) ارومیه به انجام کارهای بی نظم و پراکنده در عرصه ثبت و نشر خاطرات ایثارگران دفاع مقدس اشاره و ابراز کرد: ما به استخراج فرایندهای اجرایی طرح ثبت و نشر خاطرات بانوان ایثارگر نیاز داریم و انجام فعالیتهای مجزای نهادهای مختلف کمکی به انجام این پروژه نمی کند.

وی با بیان اینکه زمان آغاز و پایان طرح باید مشخصه شده و پروژه در چارچوب مشخصی اجرا شود، گفت: پروژه ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دوران دفاع مقدس پروژه عظیمی است و نباید در این عرصه ساده انگاری شده و کار را کم اهمیت یا بی اهمیت جلوه داد.

قربان نژاد بررسی تبیین نقش زنان آذربایجان غربی در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران مقدس را یک امر لازم و ضروری برای آشنایی نسلهای حال و آینده با این موضوع عنوان و تصریح کرد: در این طرح باید جامعه مورد مطالعه تعیین شود که آیا مطالعه بر روی بانوان ایثارگر، جانباز، خانواده شهدا، بانوان امداد رسان و پشتیبان به شکل مجزا و مشخص صورت می گیرد و یا به مقطع زمانی و مکانی خاصی توجه می شود یا اینکه طرح به شکل عمومی و فراگیر اجرا می شود.

وی با بیان اینکه ثبت خاطرات را باید در چهار مرحله زمانی مجزا آغاز کرد و تقطیع پروژه به انجام بهتر و دقیقتر آن کمک می کند، افزود: باید برای انجام هر مرحله و گامی زمان تعیین شده و وحدت رویه و نظر در این پروژه حفظ شود.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) ارومیه عدم اتخاذ وحدت رویه و انجام کارهای پراکنده و بعضا موازی را عامل عدم موفقیت در شناساندن جایگاه بانوان ایثارگر به نسل حاضر دانست و گفت: آقا و خانم همه باید در این کار حضور داشته باشند تا با هم طرح را به جلو ببریم و باید از ایجاد نگاه جنسیتی که به شدت آسیب زننده است، به این پروژه پرهیز شود.

وی به لزوم هدایت طرحهای علمی و پژوهشی از سوی واحدی خاص تاکید و خاطرنشان کرد: نگارش، تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده اصلی ترین مرحله پروژه ثبت خاطرات بانوان ایثارگر دفاع مقدس است که باید افراد دارای هنر قابل ارائه آن را ثبت و منتشر کنند.

قربان نژاد در پایان تصریح کرد: تاریخ شفاهی و تاریخ محلی دو حوزه ای است که باید پروژه در آن حوزه ها به جلو رفته و در روستاها و شهرستانها با آرشیوی منظم کار ارائه شود.

گراوندی، مدیر امور بانوان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در این نشست اعزام روحانیان، سخنرانی روحانیان، اجرای طرح هجرت به روستاها، برگزاری مراسم هیئات مذهبی و مصاحبه با خانمهایی که در زمان جنگ فعالیت داشته اند و الان به عنوان خیر فعالیت می کنند را از جمله اقدامات این سازمان در هفته دفاع مقدس و ایام تابستان عنوان کرد.

پاکدست، نماینده آموزش و پرورش در این جلسه از تشکیل ستاد ثبت خاطرات ایثارگران فرهنگی به وسیله معاونت پرورشی آموزش و پرورش خبر داد و توجه به این امر را یکی از لازمترین و ارزشمندترین فعالیتها دانست./202/936/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
صبئری
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
حضور زنان در امر حمایت از انقلاب تاثیر مهمی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی دارد.
1
0
همین حوالی
United States
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
نظام جامع ایثارگری دربردارنده این خاطرات است.
0
0
همین حوالی
United States
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
نظام جامع ایثارگری دربردارنده این خاطرات است.
0
0