۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۴۸۵۳۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

مقابله با جریان نفوذ مهم‌ترین برنامه امام باقر/ کادرسازی و تربیت شاگردان برای تداوم تفکر شیعی

کارشناس حوزوی پایه‌گذاری فقه و مقابله با جریان نفوذ را از برکات دوران امام باقر(ع) برشمرد و مبارزه مداوم آن حضرت با جریان نفوذ فکری و فرهنگی زمان خود را یک الگوی راهبردی برای فعالان فرهنگی این زمان دانست.
 شهادت امام باقر(ع)

حجت الاسلام محمد لک علی آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با مهم برشمردن نقش علمی امام باقر(ع) در مواجهه با جریان نفوذ اظهار کرد: مأموریت خاص ایشان به ثمر رساندن علوم پیامبران بوده است به طوری که ایشان را «باقر العلوم النبیین» نامیده اند و اهمیت این مطلب وقتی مشخص می شود که بدانیم هر دانه ای تا شکافته نشود محصول نداده و به ثمر نمی نشیند و کسی که توانست تمام علوم انبیا را بشکافد و به ثمر برساند، امام باقر ع بودند.

وی افزود: اگر شرایط تاریخی و علمی زمان ایشان را بررسی کنیم و ارتباط تنگاتنگ حکومت شام با رومیان و به عبارتی با جبهه غرب را مورد توجه قرار دهیم، متوجه ورود جریان نفوذ، برای انحراف مبانی دینی توسط مشاوران یهودی و مسیحی به دستگاه حکومتی می شویم که امام باقر(ع) برای جلوگیری از این انحراف، انقلابی علمی و فرهنگی را پایه گذاری کردند که موجب شد تا تفکر ناب اسلامی برای مردم بازگو شود.

تحول در حوزه یادگار امام باقر(ع) است

این استاد حوزه و دانشگاه تحول در حوزه علوم دینی را یادگار دوران ایشان دانست و خاطرنشان کرد: آن حضرت در برخورد با انحرافات تا حدی به مناظره های اعتقادی می پرداختند که علم کلام از همانجا تأسیس شد و اصرار فراوان ایشان به نشر فقه پیامبر هم باعث شد تا حوزه های علمیه برای کسب این معارف و علوم شکل گیرد.

وی افزود: بیان نکات تفسیری و قرآنی و همچنین مبارزات کلامی و علمی فراوان با فرقه های نوظهور و سعه صدرعلمی در برخورد با مخالفان و منتقدان، از ویژگی های آن حضرت بوده است که باعث شد تا ایشان بتوانند جریان علمی و انقلاب فرهنگی را در حوزه علوم اسلامی راه اندازی کنند.

حجت الاسلام لک علی آبادی توجه به روش آن حضرت در بیان علوم اسلامی را مهم ترین برنامه برای ایجاد تحول در حوزه علمیه دانسته و تصریح کرد: توجه به تمامی علوم، فعال بودن بحث و مناظره علمی در حوزه، پاسخ گویی به شبهات مطرح شده در جامعه و ارتباط با مذاهب و فرقه های گوناگون؛ از مهم ترین شاخصه های تحولی در روش آن حضرت است که توجه به آنها می تواند باعث تحول در حوزه شود.

کادرسازی مهم ترین برنامه سیاسی امام باقر

استاد حوزه علمیه قم کادرسازی را مهم ترین برنامه  آن حضرت در حوزه سیاسی  برشمرد و ابراز کرد: پایه گذاری و تبیین مبانی فکر سیاسی شیعه از دیگر برکات دوران امامت ایشان است، به گونه ای که حضور جریان سیاسی شیعه در تصمیم گیری های اجتماعی از آن دوران آغاز شده است.

وی افزود: کادرسازی و تربیت شاگردان برای تداوم تفکر شیعی چه از لحاظ علمی و چه از نظر سیاسی و  اجتماعی روشی بوده که توسط آن حضرت طراحی شده است که این روند تا امروز ادامه داشته و هم اکنون آن را در مرجعیت شیعه مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام لک علی آبادی در پایان خاطرنشان کرد: مبارزه ی مداوم آن حضرت با جریان نفوذ فکری و فرهنگی زمان خود، یک الگوی راهبردی برای فعالان فرهنگی ما است تا با بهره گیری از روش های ایشان، مانع رخنه جریان نفوذ در فرهنگ کشور شویم./872/ت302/س

   

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات