۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۵۰۲۱۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

گاهی انسان به گمان خدمت به اسلام کار شیطانی انجام می دهد

رییس مؤسسه آ‌موزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان توصیه هایی به طلاب حوزه علمیه گفت: گاهی ممکن است انسان در انجام کاری گمان کند به دین و اسلام خدمت می‌کند اما آثار آن نشان دهنده‌ باشد که شیطان او را فریفته است.
آيت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه معصومیه(س) که در سالن همایش‏های این مدرسه برگزار شد، دهه ولایت، میلاد هادی(ع) و آغاز سال تحصیلی جدید را به طلاب حوزه‌ علمیه به ویژه طلاب جدید‌الورود تبریک گفت.

وی گستره مسائل سیاسی و اجتماعی را فراوان و سخن گفتن در اینباره را نیازمند زمان بیشتری دانست و تصریح کرد: به نظر بنده سخن گفتن درباره موضوعی که همه با آن سر رو کار دارند اما دقت کافی به آن نمی‌شود ضرورت بیشتری نسبت به سخن درباره مسائل سیاسی دارد.

آیت الله مصباح ادامه داد: ارزش‌کارهایی که بشر انجام می‌دهد را می‌توان از دو منظر و دیدگاه ارزیابی کرد، یکی آن که کارها را به کمیت و حجمش بسنجیم و دیگری آن که کیفیت و آثار آن کار را مورد توجه قرار دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیت را از دیگر معیارها و ضابطه‌ای بسیار ارزشمند در سنجش اعمال افراد برشمرد و تأکید کرد: زمانی که معیار، کمیت و کیفیت اعمال افراد باشد‌ دیدگاه دیگران معیار و ملاک خواهد بود اما آن زمان که معیار و مقیاس نیت باشد دیگر کاری به دیگری نخواهیم داشت و چه بسا عمل انجام شده اثری در خارج نداشته باشد زیرا نیت امری است که مربوط به خود شخص می‌شود نه دیگران.

وی به حدیث نبوی «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ وَ لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَی» اشاره کرد و یادآور شد: ارزش هر عملی به نیت است و ارزش هر انسانی به نیت اوست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که تفاوت بین دو عمل از لحاظ نیت قابل تصور است، خاطر‌نشان کرد: بشر می‌تواند یک عمل عبادی را به‌خاطر حضور مردم و ریا کردن انجام دهد و یا آنکه همان عمل را به‌خاطر خدا و از روی اخلاص انجام دهد، نیت انسان‌ها در اعمالی که انجام می‌دهند بسیار بااهمیت است و در این باره نمونه‌های فراوانی وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی نیت در انجام اعمال را از قطعیات و مسلمات فرهنگ اسلامی و شیعی برشمرد و تأثیر عظیم آن را انکار ناپذیر خواند و خطاب به طلاب جدید‌الورود گفت: از همین ابتدای مسیر هدف خود از ورود به حوزه علمیه را مشخص کرده و نیت خود را پاک و الهی قرار دهید، باید معرفت‌ داشت و حالات روحی متناسب با حوزه رعایت و مراقبت شود.

وی در ادامه  خاطر‌نشان کرد: افرادی با ورود به حوزه‌ علمیه درصدد گرفتن امتیاز‌های شخصی هستند که بی‌تردید صاحب چنین اندیشه‌ای عاقبت دچار خسران و ضرر خواهد شد چرا که حوزه علمیه متعلق به امام عصر(عج) است و رسیدن به سعادت در چنین مکانی نیازمند خلوص نیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انگیزه افراد در ورود به حوزه علمیه را متفاوت دانست و ابراز داشت: کسانی هستند که علاوه بر تحصیلات عالیه در دانشگاه‌ها و مسؤولیت‌های سنگین در شهر وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند تا وظیفه‌ الهی که بر دوششان هست را به سرانجام برسانند.

وی معین و مسجل ساختن هدف از مطالعه دروس حوزوی را بر طلاب ضروری دانست و اظهار داشت: اکنون فرصت آن فرا رسیده است تا کار خود را ارزش‌گذاری کنید و هدف خود را از فراگیری دروس حوزوی مشخص کرده و توجه داشته باشید که جامعه امروزی نیازمند چه خدمتی است سپس پا در همان عرصه بگذارید.

رییس مؤسسه آموزی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأثیر اعمال طلاب در رضایت یا ناخوشنودی حضرت صاحب الزمان(عج) مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: شیطان هرلحظه در حال وسوسه و فریفتن انسان است و بدیهی است اهتمام و کوشش او برای اغفال کسی که عالم باشد به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه مراقبت دائمی و حسابرسی روزانه اعمال را ضروری دانست و تصریح کرد: چه بسا ممکن است انسان در انجام کاری گمان کند به دین و اسلام خدمت می‌کند اما آثار آن نشان دهنده‌ آن باشد که شیطان او را فریفته است./878/پ202/ج1

ارسال نظرات