۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۵۳۲۳۹
آیت الله قریشی:

بازگویی وقایع عاشورا با استناد به منابع معتبر باشد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بازگویی وقایع عاشورا با استناد به منابع معتبر باشد، از روحانیان و مبلغان خواست مانع بازگویی مطالب غیرواقعی از سوی مداحان و ذاکران در مراسم های عزاداری سیدالشهدا(ع) شوند.
آیت الله قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله سید علی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که به مناسبت نخستین روز از ماه محرم با حضور روحانیان و مبلغان در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: واقعه کربلا 1377 سال قبل اتفاق افتاده است اما شیعیان به گونه ای شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و قیام عاشورا را زنده نگه داشته اند که گویی چند روزی از این جریان نگذشته است.

وی اضافه کرد: عزارداری امام حسین(ع) دری از درهای رحمت الهی است که بر روی شیعیان باز شده است که موجب رستگاری دنیا و آخرت انسان می شود.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم بهره گیری از منابع معتبر در بازگویی وقایع عاشورا، گفت: اینکه در مراسم های عزاداری گفته می شود، تعدادی از یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا امام را ترک کردند، واقعیت ندارد؛ با اینکه امام حسین(ع) در شب عاشورا بیعتش را برداشت و فرمود هر کسی بخواهد می تواند برود، اما کسی نرفت و همه نسبت به اباعبدالله(ع) اظهار وفاداری کردند.

آیت الله قریشی به ماجرای شهادت حضرت علی اصغر(ع) اشاره کرد و افزود: در تعذیه خوانی ها و مداحی ها اینگونه عنوان می شود که امام حسین(ع) این طفل شیرخواره را برای درخواست آب از سپاه یزید به میدان آورد و از یزیدیان خواست به او رحم کنند در حالی که این صحیح نیست، امام حسین(ع) کسی نبود که این ذلت را قبول کرده و از یزیدیان برای فرزندش طلب آب کند.

وی ادامه داد: مناعت طبع و عزت نفس سیدالشهدا(ع) خارج از تصور انسان است، امام حسین(ع) در آخرین ساعات از حضرت زینب(س) درخواست کرد تا فرزند شیرخوارش را دیده و او را در آغوش بگیرد که در این زمان حرمله حضرت علی اصغر را با تیر به شهادت رساند.

آیت الله قریشی از روحانیان و مبلغان خواست در مساجد و منابر به این نکات پرداخته و مانع بازگویی مطالب غیرواقعی از سوی مداحان و ذاکران شوند.

وی گفت: درخواست آب امام حسین(ع) از سپاه یزید در هیچ کتاب معتبری نوشته نشده است، بلکه آمده است: امام حسین (ع) سوار بر مرکب شدند و برای آوردن آب به سمت فرات رفتند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: صبر، استقامت و قدرت امام حسین(ع) بیان این موضوعات غیرواقع با هدف صدمه و ضربه به عزت نفس و مناعت طبع امام دوم شیعیان ترویج یافته است.

آیت الله قریشی مسأله وجود 72  تن از صحابه در صحرای کربلا را مورد بررسی قرار داد و گفت: براساس روایات نقل شده از امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) 100 پیاده و 45 سواره امام حسین(ع) را در واقعه عاشورا همراهی می کردند و من توانسته ام تاکنون نام و اسامی 130 نفر از آنها به صورت مشخص گردآوری کنم.

گفتنی است، مراسم عزاداری به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان به مدت 10 روز با حضور روحانیون و مبلغان در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار می شود.

قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و مداحی و عزاداری در سوگ شهادت امام حسین (ع) و مصیبت های واقعه کربلا از برنامه های مراسم عزاداری روز اول محرم بود./936/202/ب2

 

ارسال نظرات