۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۵۴۸۷۲
حجت‌الاسلام میرزامحمدی مطرح کرد؛

درک سطحی از مفهوم ولایت و توحید مقدمه لغزش سروش

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) باید از جایگاه امامت و ولایت در اعتقادات اصیل شیعه به‌خوبی حراست شود، گفت: این حفاظت و صیانت در پاسخ به شبهات روشنفکرنمایانی همچون سروش است.
حجت الاسلام میرزا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد میرزا محمدی در جلسه عمومی عزاداری که در حسینیه سیدالشهدا واقع در خیابان 15خرداد قم برگزار شد به تحلیل جایگاه توحید و جهان‌شمولی ولایت امام معصوم علیهم‌السلام در اعتقادات دینی و نقش آن در بسط تاریخ بشری به‌سوی حقانیت تام پرداخت و گفت: پویایی و ماندگاری واقعه عاشورا تا قیامت ادامه دارد و حقیقت امر این واقعه بر این مدار است که اگر قابلیت پذیرش واقعه عاشورا برای تمام کسانی که از آن اطلاع می‌یابند وجود داشته باشد.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) باید از جایگاه امامت و ولایت در اعتقادات اصیل شیعه به‌خوبی حراست شود؛ اظهار داشت: این حفاظت و صیانت در پاسخ به شبهات روشنفکرنمایانی همچون سروش است که به دلیل درک سطحی از دین می‌گویند«حضرات معصومین علیهم‌السلام عصمت و علم الهی ندارند و هرکس قائل به عصمت باشد غلو کننده است»؛ پاسخ این در ک سطحی فهم عمیق از واژه توحید و ولایت است چنانچه که امامت همپای توحید و قرآن کریم است و نباید این منزلت تنزل پیدا کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره این‌که عاشورا در تاریخ از قاعده جهان‌شمولی برخوردار است، اظهار داشت: تحلیل گران واقعه عاشورا باید تمام ابعاد جریان عظیم عاشورا را  برای درک صحیح از واقعیت‌های آن موردبررسی قرار دهند.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی پیشینه تحلیل واقعه کربلا را به دوران 25 ساله سقیفه به ویژه حکومت مستکبر آل امیه توصیف کرد و گفت: در ماجرای صلح امام حسن(ع) بنای حکومت آل امیه این بود که توحید را تبدیل به شرک و رسالت پیامبر(ص) را مبدل به زمام داری مستکبر و خلافت و امامت را تبدیل به سلطنت و  پادشاهی کند بر اساس این مستندات این صلح علمای اسلام را به تحلیل آن وادار کرده است؛ چنانچه به تعبیر شیخ مفید صلح امام حسن(ع) صلح نبود بلکه مداهنه و آتش‌بس بود  و علامه جوادی عاملی از این صلح به‌عنوان سوزش قلب تاریخ یاد کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اعتقاد شیعه را در موضوع امامت نفی خلافت امویان دانست و ادامه داد: بر اساس نص آیات قرآن کریم خداوند متعال تنها کسی است که تعیین‌کننده مقام خلیفه‌الله در زمین است؛ بر اساس این تحلیل علت اختلاف امویان و بنی‌هاشم این بود که پیامبر(ص) تعداد امامان معصوم علیهم‌السلام را توقیفی بیان کرده بود و صراحتاً فرموده بود که امامان معصوم بعد از من 12 تن هستند.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی ایجاد نظام پادشاهی در اسلام را فتنه امویان در تاریخ اسلام دانست و گفت: امویان در این فتنه جایگاه الهی را به پادشاهی تغییر دادند؛ عمق این فاجعه را می‌توان در فتوای شبث بن ربعی  احساس کرد چراکه به‌گونه‌ای توحید را مبدل به شرک کردند و حقایق را وارونه جلوه دادند که امام حسین(ع) در این فتوای فتنه‌انگیز مرتد اعلام شد و قتال با او در ماه حرام جایز شمرده شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنرانی امام سجاد پس از حادثه عاشورا اظهار داشت: امام سجا(ع) در خطبه‌ها و در مقدمه تمام سخنرانی‌ها از انتصاب اهل‌بیت(ع) به خداوند و قرآن و شعائر دینی سخن گفته و پس‌ازاین اقدام روشنگرانه انتصاب خود به رسول‌الله(ص) و امام علی(ع) را  بیان می‌کردند؛ بر این اساس درمیابیم فضای حکومت امویان به‌گونه‌ای بوده که همه شعائر الهی را وارونه جلوه می‌دادند.

وی ادامه داد: اگر قیام امام حسین(ع) نبود هم‌اکنون ما هم شیعه اموی بودیم و اسلام رایج شیعیان همانند اسلام آمریکایی آل سعود گریبان گیر ما می‌شد؛ این در حالی است که اسلام آمریکایی آل سعود مقدمه فتوای اخیر یکی از مفتی‌های اعظم عربستان شد که در این فتوا آمده است«اگر بنا باشد روز مصیبتی در کار باشد آن روز عاشورا نیست بلکه روز کشته شدن خلیفه دوم است چراکه او نزد آل سعود محبوب‌تر از پیامبر(ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام است.»

حجت‌الاسلام میرزا محمدی در پاسخ به این فتوا تصریح کرد: شیعه در پاسخ این هتاکی می‌گوید پیامبر(ص) می‌فرماید:«من أحبّنا أهل البیت فلیحمد الله على أوّل النعم. قال: یا رسول‌الله، وما أول النعم قال: طیب الولادة؛ هرکس ما را دوست بدارد باید خداوند را حمد وسپاس کند به خاطر اولین نعمت. راوی گفت: اولین نعمت چیست حضرت فرمودند: پاکی در ولادت و حلال‌زادگی اولین نعمت است.» بر این اساس کسانی که محب اهل‌بیت علیهم‌السلام نیستند شیطان در نطفه آنان شریک است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روشنگری‌های امام حسین(ع) در روز عاشورا اظهار داشت: امام حسین(ع) در روشنگری‌های روز عاشورا می‌فرماید«غضب الهی شامل یهودیان شد برای این‌که برای خداوند فرزند در نظر گرفتند، شامل مسیحیان شد چون قائل به تثلیث بودند و شامل شما شده است چون امامت را انکار می‌کنید» بر این اساس مشخص می‌شود که امام حسین(ع) انکار امامت را در درجه انکار توحید قرارداده است.

وی افزود: از تعبیر امام حسین(ع) روشن می‌شود که غضب الهی بر قاتلین سیدالشهدا  تفاوتی با غضب خداوند بر کفار و مشرکین ندارد؛ بر این  اساس نباید این موضوع از سوی برخی مداحان مطرح شود که امام حسین(ع) از قاتلین خود شفاعت می‌کند چراکه خداوند متعال در خطاب به حضرت موسی(ع) فرموده است«برای هرکسی استغفارکنی موردپذیرش درگاه الهی قرار می‌گیرد مگر این‌که آن شخص قاتل حسین(ع) باشد» حقیقت ولایت این است که امام همپای توحید است و امام برخلاف دستورات و اوامر الهی عمل نمی‌کند.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی به تشریح اساس شبهه شفاعت از قاتلین از سوی امام حسین(ع) پرداخت و گفت: شبهه مطرح‌شده مبنی بر این است که امام حسین(ع) از قاتلین خود شفاعت می‌کنید؛ این شبهه را می‌توان بر اساس مکاتبات امام حسین(ع) با معاویه آن‌هم سه سال قبل از واقعه عاشورا موردبررسی قرارداد چنانچه که حضرت در نامه صراحت دارد که«ای معاویه تو یاران پدرم علی(ع) ازجمله حجر بن عدی و یارانش را به قتل رساندی»

وی ادامه داد:معاویه در پاسخ  به نامه حضرت نوشت«ای حسین بن علی(ع) ما حجر بن عدی و یارانش را به قتل رساندیم سپس بر ایشان نماز خواندیم و کفن‌ودفنشان کردیم» این در حالی است که  امام حسین(ع) در پاسخ می‌فرماید«اما اگر دست من به شما برسد شما را خواهم کشت و نه نماز برایتان می‌خوانم و نه کفن‌ودفنتان می‌کنم.»/837/پ201/ی

ارسال نظرات