۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۵۴۹۴۹
حجت الاسلام حسینی اراکی:

مسؤولانی که به وعده های خود عمل نکردند از مردم عذرخواهی کنند

استاد حوزه علمیه قم گفت: انسان باید به عذرخواهی عادت کند و مسؤولانی که به مردم وعده دادند و آن را عملی کردند باید بتوانند عذرخواهی کنند اما چنین چیزی را فعلا نمی بینیم.
حسینی اراکی در مسجد قائم کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سیدابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مسجد قائم کرمان با اشاره به تاسوعای حسینی، گفت: این همه شکوه و عظمت که از زبان معصومین در رثای حضرت عباس وارد شده به علت ادب و ویژگی های اخلاقی حضرت عباس است، ادب مثل باران برای زمین خشک برای انسان لازم است.

وی ادامه داد: کل تاریخ را بگردیم یک جمله درباره زندگی حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) مشاهده نمی کنیم و این جفای تاریخ به این افراد است، ادب در رفتار و گفتار برای انسان لازم است یعنی باید با همه کسانی که ارتباط داریم ادب را رعایت کنیم؛ چیزی که زندگی های ما را رشد می دهد ادب است اگر زمینی آماده کشت باشد اما آب نباشد رشدی صورت نمی گیرد همانگونه که انسان بدون ادب رشد نمی کند.

این کارشناس امور دینی تصریح کرد: باید زبانمان را به اعمال خیر عادت دهیم و در اول آن ها انسان لازم است زبانش را به نرمی و لطافت کلام عادت دهد یعنی در هر شرایطی آرام صحبت کند، مسلمان مؤمن باید در مقابل ظامینی مثل آمریکا صدایش را بلند کند و گرنه در خانه که نباید انسان داد بزند؛ اگر کسی مظلوم واقع شد و راهی جز فریاد حقش ندارد می تواند فریاد بزند.

وی گفت: آدم های باشخصیت با متانت و آرام صحبت می کنند و در روایات توصیه شده کمتر حرف بزنیم یعنی فقط در موارد نیاز برای منفعت دین و دنیا حرف بزنیم و زبانمان را به کم حرف زدن عادت دهیم؛ کلمه به کلمه حرف های ما مسؤولیت دارد و امام رضا توصیه فرموده انسان در هر حالتی آرام و با متانت صحبت کند؛ متأسفانه بعضی ها نصیحت یا انتقاد هم می کنند با داد و فریاد صحبت می کنند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: کسانی که بلد هستند با صحبت کردن مشکلات یکدیگر را حل کنند خوشبختان عالم هستند؛ اگر انسان به قصد اصلاح سراغ فرعون هم برود باید آرام صحبت کند چون راه اصلاح نیاز به آرامش و ادب دارد؛ یکی از دلایل عمده مشکلات در جامعه عادت منفی نگری و منفی گویی است.

وی اظهار داشت: همه افراد مؤمن باید عادت کنند تفکر مثبت داشته باشند و هنگامی که می خواهند با حرف زدن ارتباط برقرار کنند و سیگنال منتقل کنند مثبت باشد؛ محبتی که اظهار می شود در ادبیات دین مودت نام دارد که لازمه دینداری ما مودت به اهل بیت و به مردم است، در روایات آمده کسی که برادر دینی خود را دوست دارد به او اعلام کند.

سخنران مسجد جمکران با اشاره به روایات، گفت: کسی که در قلبش نسبت به کسی احساس محبت کند ولی آن را اظهار نکند به آن فرد خیانت کرده است چون اظهار محبت خصوصا در زندگی مشترک عنصر و اساس رابطه انسان است؛ قول مناسب برای همسر انسان جمله « دوستت دارم» است و طبق گفته رسول خدا این جمله هیچگاه از قلب زن بیرون نمی رود.

وی ادامه داد: اگر مردی بتواند در عمل به همسرش ثابت کند که او را دوست دارد در قلب او جایگاه رفیعی پیدا می کند؛ حضرت زهرا همه مصیبت هایی که بعد از رحلت رسول خدا بین در و دیوار و بعد از آن تحمل کرد با عشق بود؛ وقتی خلیفه اول و دوم به درخواست ملاقات کردند حضرت زهرا نپذیرفت اما حضرت علی از ایشان خواست تا قبول کند؛ زهرای مرضیه در پاسخ به همسرش فرمود خانه تو است و من کنیز تو هستم و هر چیزی را که شایسته می دانی انجام بده.

حجت الاسلام حسینی اراکی تأکید کرد: استفاده از کلمات عاطفی در روابط بسیار خوب است اما در ارتباط با نامحرم امر خطرناکی است، خداوند حد و مرزی قرار داده است که باید آن را رعایت کنیم؛ شیطان در کمین انسان نشسته است و سعی می کند از هر راهی انسان را منحرف و بیچاره کند؛ بسیاری از زنان و مردان همسردار دوست اجتماعی دارند که امر خطرناکی است.

وی ادامه داد: علاوه بر استفاده از زبان مهر لازم است زبان خود را به تشکر عادت دهیم زیرا تا وقتی شکر از مخلوق نباشد خداوند شکر ما از خودش را امضا نمی کند، متأسفانه نقطه ضعف بینی در جامعه قوی بوده و زبان سپاس بسیار کمرنگ است؛ انسان های مغرور اهل سپاس و تشکر نیستند در حالی که تشکر بسیار کم خرج است.

این کارشناس امور دینی گفت: انسان باید بتواند به تعریف و تشویق عادت کند چون انسان به تشویق احتیاج دارد، حضرت سجاد در یکی از ادعیه از خداوند می خواهد که او را محبوب آسمان زمین قرار دهد؛ تعریف و تشویق لازم است بدون افراط باشد چون خارج از حد معمول به چاپلوسی تبدیل شده که در دین امر ناپسندی است.

وی در پایان گفت: زبان انسان باید به عذرخواهی عادت کند و کسانی که اشتباه خود را قبول کرده و عذرخواهی می کنند عاقل ترین آدم ها هستند، امیرمؤمنان در نامه ای به فرزندشان توصیه می کنند خود را وادار به عذرخواهی کند؛ متأسفانه بعضی مسؤولان به مردم قول دادند و عملی نکردند و اکنون هم حاضر به عذرخواهی نیستند که باید در مقابل این بدقولی از مردم عذرخواهی کنند./9704/202/ب2

ارسال نظرات