۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۵۵۰۱۱
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

حضرت عباس شیعه حقیقی و تابع ولی زمان خود بود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه خداوند ولایت را برای خیر دنیا و آخرت بشر قرار داد، گفت: کسانی که تا آخر عمر به امیرمؤمنان(ع) اقتدا کنند و به کسی دل ندهند شیعه حقیقی هستند، حضرت ابوالفضل(ع) نمونه شیعه اتم و اکمل است که با تمام وجود بر ولایت زمان خود اقتدا کرد.
حجت الاسلام انصاریان

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز در حسینه همدانیها، اظهار داشت: ائمه طاهرین باب علم و حکمت هستند.

وی افزود: اگر دانشمندان در زمینه تفسیر آیات الهی به کلام ائمه معصومین(ع) مراجعه کنند بسیاری از سؤالات آنان بر طرف می‌شود، چرا که قرآن در منزل این بزرگان نازل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به این آیه 72 سوره احزاب «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَال فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا »ِ، بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما امانت خویش را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، ولى از پذيرفتن آن سر باززدند، و از آن هراسيدند و انسان آن را پذيرفت، كه او در حق خويش‏ ستمكار نادانى بود.

وی افزود: خداوند این امر را در عالم تکوین بیان کرد؛ عالم تکوین با عالم تشریح متفاوت است، برای مثال اگر خداوند از انسان اقامه نماز را طلب کرد و او سر باز زد گناهکار است ولی اگر همین امر را به کوهها و دریا گفت و آنها قبول نکردند هیچ تکلیفی ندارند و گناهکار نیستند چرا که آنان بر اساس عدم ظرفیت نه می‌گویند نه بر اساس مخالفت، به همین سبب آنان وظیفه به انجام تکالیف تشریحی ندارند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: همه کوهها، آسمانها و زمین از عظمت ارائه این بار امانت دچار دغدغه شدند و این امانتی که آنان نتوانستند قبول کنند انسان قبول کرد، دلیل قبول کردن آن این بود که او ظرفیت و تحمل آن را داشت اما برخی از انسانها به آن امانت ظلم کردند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آن امانت، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند: این امانت پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع) است، آسمانها، زمین و کوهها امام علی(ع) را شناختند ولی چون ظرفیت تشریحی را نداشتند که بتوانند شیعه ایشان شوند از پذیرفتن این امانت سرباز زدند.

وی افزود: امام هشتم می‌فرماید: هدف و مقصود از این امانت ولایت است کسی که ولایت را قبول کرده و بعد رویگردان شده او کافر است؛ خداوند ولایت را برای خیر دنیا و آخرت قرار داد تا او پای جای پای او بگذارد و سعادتمند شود.

این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در سقیفه عهدشکنی کردند همه کافرند، کسانی هم که ولایت ایشان را قبول کنند و تا آخر عمر به او اقتدا کنند و به کسی هم دل ندهند شیعه حقیقی هستند حضرت ابوالفضل(ع) نمونه شیعه اتم و اکمل است که با تمام وجود بر ولایت اقتدا کرد./807/201/ب2

 

ارسال نظرات