۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۵۵۹۲۷
استاد حوزه علمیه:

باور به ناظر بودن امام زمان بر اعمال، موجب کاهش انحرافات در جامعه می شود

مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه باقرالعلوم(ع) منظور از معرفت در زیارت را ایمان به واجب الاطاعه و ناظر بودن ائمه طاهرین(ع) بر همه اعمال و خطورات ذهنی ما دانست و گفت: هر صبح و شام اعمال خدمت ولی عصر(عج) عرضه می شود، اگر این باور نسبت به امام زمان(عج) در جوانان تقویت شود، بسیاری از انحرافات در جامعه کاهش می یابد.
معرفت به امام زمان(عج)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمود نم نبات، مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه باقرالعلوم(ع) ‏اصفهان، امشب در  مراسم عزاداری دهه دوم محرم که در مسجد امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: وقتی امام صادق(ع) از دنیا رفتند، «عبدالله افتح» برادر امام موسی کاظم(ع) ادعای امامت کرد، حضرت موسی ابن جعفر(ع) آتشی روشن کرد و در آن نشست و از عبدالله هم خواست تا اگر ادعای امامت دارد او نیز در آتش برود، اما عبدالله که به دروغ خودش آگاه بود ترسید و نرفت، ائمه اطهار(ع) به اذن الله ولایت تکوینی دارند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: همانگونه که اطاعت از خداوند واجب است، ائمه طاهرین(ع) هم واجب الاطاعه هستند و کلام آنها هم کلام خداست، منظور از «اولوالامر» در قرآن همان اهل بیت(ع) هستند، امروز اطاعت از امام زمان(عج) واجب است، وقتی می خواهیم به زیارت قبور ائمه(ع) برویم باید با معرفت برویم، منظور از معرفت اینست که آن امام معصوم(ع) را واجب الاطاعه و شاهد و ناظر بر همه اعمال بدانیم.

وی افزود: همانگونه که خداوند شاهد و ناظر همه اعمال ماست، امام زمان(عج) هم همین طور هستند و ناظرند، در روایت است که هر روز و هر صبح و شام اعمال خدمت ولی عصر(عج) عرضه می شود، در بعضی روایات هر داریم که هر دوشنبه و پنج شنبه عرضه می شود، در زیارت امام رضا(ع) می خوانیم که « تَشهَدُ مَقامی وَ تَرُدُّ سَلامی» ، یعنی تصدیق می کنیم که ایشان ما را می بینند و ما همواره در محضر امام زمان(عج) هستیم.

حجت الاسلام نم نبات اظهار داشت: در زیارت جامعه کبیره داریم که «وَ شُهَداءُ دارِالفَناء وَ شُفَعاءُ دارِالبَقاء»، ائمه اطهار(ع) نه تنها به اعمال ما آگاه هستند، بلکه امام زمان(عج) از خطورات ذهنی ما هم اگاه هستند، یعنی اگر ما نقشه گناهی را در ذهن خود بکشیم ولو اینکه آن را اجرا هم نکنیم ولی عصر(عج) از آن آگاه می شوند، اگر این باور در وجود کسی ایجاد شد، دیگر حتی به گناه فکر هم نمی کند.

زهیر بعد از کسب معرفت عاشق اباعبدالله شد

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: باور داشتن غیر از علم داشتن است، عمر سعد به امامت و حجیت و حق بودن امام حسین(ع) علم داشت، اما باور و یقین نداشت، باور همان ایمانی است که در وجود انسان رسوخ می کند و انسان را وادار به عمل می کند، پس باید این معرفت را در خود ایجاد کنیم که امام زمان(عج) شاهد اعمال ما هستند تا این موضوع اثر تربیتی بزرگی در زندگی ما بگذارد.

وی اظهار داشت: اگر این باور به امام زمان(عج) در جامعه و در بین جوانان ما تقویت شود، بسیاری از انحرافات به ویژه در فضای مجازی کمرنگ خواهد شد و تأثیرات مهم خود را در جامعه اسلامی خواهد گذاشت، جوانی که به سایتهای اینترنتی و شبکه های مجازی فاسد دسترسی دارد، اگر با علم به مقام امام عصر(عج) باور داشته باشد که امام زمان(عج) او را می بیند، هرگز به آن سایتها وارد نمی شود.

حجت الاسلام نم نبات بیان داشت: یکی از مشکلات امروز جامعه ما سوء ظن است که روح و روان افراد جامعه را به هم می ریزد، وقتی مؤمن یقین داشته باشد که امام زمان(عج) از نیت و سوء ظن او نسبت به دیگران خبر دارد، سعی می کند تا این گمان بد را به مرور در خود از بین ببرد، این ایمان درونی انسان را اوج می دهد و از اسارتهای نفس آزاد می کند.

استاد حوزه علمیه ‏تصریح کرد: معرفت گام اول شیعه بودن است، در ماجرای کربلا می بینیم کسانی که از امام حسین(ع) تنفر داشتند و ایشان را قبول نداشتند راه را پیدا کردند، «زهیر» از جمله این افراد و عثمانی مذهب بود، دلیل تنفر او از سیدالشهدا(ع) عدم معرفت و شناخت او بود، اما وقتی با امام(ع) ملاقات کرد و آگاه به نیت واقعی امام و مقام ایشان شد، عاشق اباعبدالله(ع) شد، پس اگر بتوانیم امام زمان(عج) را به خوبی معرفی کنیم می توانیم جامعه را از اثرات مثبت و سازنده آن بهره مند کنیم./869/201/ب2

ارسال نظرات