۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۵۶۵۲۳
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی خبر داد؛

برگزاری سلسه همایش هایی با محوریت گفتمان سازی نخبگانی در امر به معروف

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان این که سلسله همایش هایی علمی پژوهشی با محوریت گفتمان سازی نخبگانی برنامه ریزی شده است، گفت: طرح ریزی همایش در دوماه صورت گرفته و در سال آینده در ایام شهادت امام صادق(ع) اجرا می شود.
سید عبدالله ارجاعی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عبدالله ارجایی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی شب گذشته در دیدار اعضای این ستاد با آیت الله مصباح یزدی که در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزارشد، با بیان این که اصل هشتم قانون اساسی درباره دو فرضه مهم الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: برای اجرایی شدن این اصل در سال 94 در مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد.

وی افزود: هر چند تصویب این قانون کمی دیرهنگام بود اما در هرصورت امید را در دل دوستداران انقلاب و علاقه مندان به شارع مقدس زنده کرد، دو واجب فراموش شده ای که در تأکیدات شارع مقدس به وفور به آن اشاره شده به موجب این قانون دارای آیین نامه اجرایی و نظام نامه برای گسرش آن در بین آحاد جامعه شده است.

ارجاعی با بیان این که قانون امر به معروف که مشتمل بر 24 ماده است دو دسته احکام را در بر دارد، اظهار داشت: دسته اول احکامی است که رابطه بین آمر به معروف و ناهی از منکر با فاعل منکر یا تارک معروف را بیان می کند، در بخش اول قانون به تعریف معروف، تعریف منکر، تعریف امر به معروف و نهی از منکر، مراتب و شیوه های آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: حمایت های قانونی از اقدامات قانونی آمران و ناهیان بخشی دیگری از قسمت اول قانون است، مجازات هایی برای افراط گران در عرصه امر به معروف چه از آمران و چه از کسانی که مانع ایجاد می کنند ادارک دیده شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان این که قسمت دوم قانون مربوط به امور سیاستگذاری و مدیریت اجرایی امر به معروف در سطح جامعه اسلامی است، ابراز داشت: حدودا از ماده 18 قانون به بعد این مسأله آغاز می شود.

وی عنوان کرد: در این قانون ستادهایی برای مدیریت اجرایی امر به معروف در سراسر کشور تدارک دیده شده است، ستادها دارای ساختار قوی هستند و خوشبختانه اکثر دستگاه های اجرایی ذیربط و آن ها که مؤثر در اجرای امر به معروف هستند در قانون به عنوان اعضای ستاد تعریف شدند.

ارجاعی خاطرنشان کرد: ستادها زیر نظر ائمه جمعه در سراسر کشور مدیریت می شود، دبیرخانه ای برای پیگیری مصوبات جلسات ستاد و مدیریت امور اجرایی تدارک دیده شده است، در قانون 5 وظیفه اصلی بر عهده این ستادها گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: ترویج و توسعه فرهنگ امربه معروف و عمومی کردن آن در سطح جامعه، سیاستگذاری و تعیین خط مشی های اصلی حرکت جامعه، حمایت از تشکل های مردمی و آمران و ناهیان، آموزش همگانی و ضابطان قضایی برای مرتبه عملی و تأکید بر پژوهش و بررسی های علمی برای پر کردن خلأها وظایف اصلی ستادها به شمار می رود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان این که در استان خراسات نقشه راهی برای توسعه و ترویج فرهنگ امر به معروف تهیه شده است، گفت: این نقشه راه در چهار گام و سه سطح مشتمل بر مباحث تئوری و 45 پروژه عملی است.

وی افزود: یکی از این پروژه ها که زیرفصل فراگیر سازی گرفته است به این مقدمه که یک مفهوم برای این که تبدیل به یک فرهنگ در جامعه شود باید چهار گام فرهنگ سازی، فراگیر سازی، مصون سازی و بازسازی برداشته شود.

ارجاعی با بیان این که در مرحله فراگیر سازی بر اساس نظر مقام عظمای ولایت یک گام آن فرهنگ سازی نخبگانی است، اظهار داشت: برای این موضوع چهار گروه مرجع شناسایی شدند که دانشجویان، اساتید دانشگاهی، اساتید حوزوی و مسؤولان هستند، برای این که بتوانیم گفتمان سازی نخبگانی را در مقوله امر به معروف و نهی از منکر در بین این 4 قشر اشاعه دهیم سه پروژه عملیاتی طراحی شده است.

وی ادامه داد: باید در حوزه های علمیه به درس  خارج معروف و نهی از منکر پرداخته شود، بحث امر به معروف تنها در پایان کتاب سال اول سطح یک و تنها در 4 صفحه به آن پرداخته  می شود که باید ارتقا پیدا کرده و در بین طلاب و فضلا به جایگاه خود بازگردد، همچنین باید دوره های کارشناسی ارشد و دکتری امر به معروف در سطح کشور وجود داشته باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان این که سلسله همایش هایی علمی پژوهشی با محوریت گفتمان سازی نخبگانی برنامه ریزی شده است، ابراز داشت: امیدواریم که مؤسسه امام خمینی(ره) ما را در برگزاری و پشتیبانی علمی این همایش ها یاری کند.طرح ریزی همایش در دوماه صورت گرفته و در سال آینده در ایام شهادت امام صادق(ع) اجرا می شود.

وی عنوان کرد: افق کار بین المللی بوده همایش کاملا علمی و پژوهشی است، متأسفانه امروزه جایگاه امر به معروف و نهی از منکر به اندازه ای تنزل پیدا کرده که مسأله ای سیاسی تلقی می شود./1323/پ202/ی

ارسال نظرات