۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۵۹۴۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

بی‌بصیرتی در فهم معانی قرآن اساس انحراف آل سعود است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مبانی اسلام آمریکایی آل سعود گفت: در برخی از کانال‌هایی که منسوب به آل سعود است فقط صدای تلاوت قرآن به گوش می‌رسد، اما از سوی دیگر با فریاد الله‌اکبر زنان، کودکان، نوجوانان و جوانان را به قتل می‌رسانند و با داعیه قرآن خواندن در کشورهای اسلامی فساد انجام می‌دهد.
نابودی آل سعود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین زاده امروز در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان حضرت نجمه خاتون(س) برگزار شد به تبیین عوامل زمینه ساز واقعه عاشورا پرداخت و گفت: اساسی ترین عامل زمینه ساز واقعه عاشورا رنگ باختگی معنوی از جامعه در آن زمان بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اگر معنویت در جامعه وجود نداشته باشد مشکلات بسیاری به وجود می آید، اظهار داشت: در حکومت عادلانه پیامبر اکرم(ص) مباحث زمینه ساز سعادت بشری به بالاترین حد کمال رسیده بود، اما از بین رفتن معنویت باعث شد اهل‌بیت(ع) خودشان را فدا کنند تا بلکه بتوانند جامعه اسلامی را از گمراهی نجات دهند.

حجت الاسلام حسین زاده به تشریح زمینه هایی که باعث شد معنویت جامعه پیامبر اکرم(ص) از بین برود پرداخت و بیان داشت: انحراف سیاسی و انتخاب کسانی که لایق نبودند و زمام حکومت را به دست گرفتند اولین زمینه ای است که باعث از بین رفتن معنویت از جامعه اسلامی در زمان امیرالمؤمنین(ع) شد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که اقتصاد دومین زمینه ای است که باعث از بین رفتن معنویت از جامعه آن زمان شد، ادامه داد: رواج ثروت در مردم و به ویژه بین خواص باعث شد همه افراد جامعه از معنویت غافل شوند که به گواهی تاریخ یکی از علت های زمینه ساز واقعه عاشورا طمع مردم بی‌بصیرت آن زمان نسبت به ثروت و مقام بود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی نقش به سزایی در ایجاد معنویت میان مردم دارد ولی با این حال از زمینه سیاسی مهم تر نیست چرا که اگر امام معصوم(ع) و یا حاکم عادل بر جامعه حکومت کند با تدبیر حکیمانه همه مشکلات جامعه را برطرف می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم فرهنگ‌سازی را سومین زمینه در ایجاد معنویت در جامعه دانست و اظهار داشت: خدای متعال در آیه 59 سوره مریم می‌فرماید«خَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» بنابراین کسانی که بعد از پیامبر اکرم(ص) زمام حکومت اسلامی را به‌ناحق دست گرفتند نماز را سبک می‌شمردند و این باعث شد تا مردم گمراه شوند.

وی افزود: دلیل این‌که در قرآن و روایات بر نماز بسیار تأکید شده این است که نماز برترین عبادتی است که انسان را به بندگی و عبودیت می‌رساند.

حجت الاسلام حسین زاده به تبیین معنای نماز در قرآن و روایات پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) با اشاره به آیه 4 سوره ماعون«فَوَيلٌ لِّلمُصَلِّينَ» فرمودند«بعد از 60 سال کسانی می‌آیند که نماز را ضایع می‌کنند و از شهوات و نفس خود پیروی می‌کنند سپس فرمودند قومی می‌آیند که قرآن تلاوت می‌کنند، اما ثواب آن از شانه‌هایشان هم بالاتر نمی‌رود.»

وی ادامه داد: نمونه بارز کسانی که قرآن می‌خواندند ولی فهم دقیق از آیات نداشتند و بی‌بصیرتی آن‌ها سبب شد تا در مقابل امیرالمؤمنین(ع) بایستند «خوارج» است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به مبانی اسلام آمریکایی آل سعود ابراز داشت: در جهان امروزی برخی از کانال‌هایی که منسوب به آل سعود است فقط صدای تلاوت قرآن به گوش می‌رسد، اما از سوی دیگر با فریاد الله‌اکبر زنان، کودکان، نوجوانان و جوانان را به قتل می‌رسانند و با داعیه قرآن خواندن در کشورهای اسلامی فساد انجام می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم به تشریح نتایج از بین رفتن معنویت جامعه پرداخت و اظهار داشت: رنگ‌باختگی معنوی شش پیامد را به دنبال دارد که اولین مورد از آن‌ها کنار رفتن افراد شایسته و کارآمد و روی کار آمدن افراد ناشایسته است.

وی افزود: تاریخ در جریان خانه‌نشین شدن امام علی(ع) بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) گواهی بر عدم معنویت و بی‌بصیرتی افرادی می‌کند که با عهدشکنی باعث شدند زمام حکومت اسلامی به دست نالایق افرادی مانند معاویه و یزید بیفتد که ضربه‌های بسیاری بر پیکر اسلام وارد کردند.

حجت الاسلام حسین زاده تنها ماندن افراد شایسته، کارآمد و صالح را دومین پیامد از بین رفتن معنویت جامعه دانست و گفت: امام سجاد(ع) در مدینه به شخصی فرمودند«امروز در مکه و مدینه حتی 20 نفر هم ما اهل‌بیت(ع) را دوست ندارند.» بر این اساس درمی‌یابیم از بین رفتن معنویت باعث می‌شود افراد جامعه بی‌بصیرت شوند.

وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) «حُبُّ الدُّنیا رَأْسُ کلِّ خَطیئةٍ؛ محبت دنیا، سر تمام خطاهاست» ادامه داد: سومین پیامد از بین رفتن معنویت جامعه ترجیح دادن دوستی دنیا بر دوستی خدا است؛ منظور از دنیا، دنیای مذموم یعنی دنیای خود انسان است به این معنی که انسان دل‌بسته و فریفته دنیا شود که منشأ تمام مفاسد و خطاهای انسان است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان بخشی از خطبه امام حسین(ع) در عاشورا«چون شکم‌های شما از حرام پرشده است، حرف‌هایم در شما اثر نمی‌گذارد.» اظهار داشت: حرام‌خواری چهارمین پیامد از بین رفتن معنویت جامعه است؛ با توجه به جریان کربلا درمی‌یابیم که اگر در جامعه‌ای حرام‌خواری رواج پیدا کند کلام امام معصوم(ع) هم در مردم اثر ندارد.

وی افزود: امام علی(ع) در بخشی از خطبه دوم نهج‌البلاغه می‌فرمایند«أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اِثْنَانِ اِتِّبَاعُ اَلْهَوَى وَ طُولُ الأمَلِ؛ ای مردم، آنچه بیش از هر چیز دیگر مى‏ترسم که بدان گرفتار شوید دو چیز است از هوا و هوس پیروى کردن و آرزوهاى دراز در دل‏پروردن » بر این اساس پنجمین پیامد از بین رفتن معنویت پیروی از نفس و خودخواهی است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان به تبیین ششمین پیامد از بین رفتن معنویت جامعه پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند«إِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَسِی»؛ بنابراین بیشترین چیزی که انسان را از خدا دور می‌کند قساوت قلب است./841/202/ب3

ارسال نظرات