۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۴۵۹۹۶۸
با عنوان احترام و حفظ کرامت انسان؛ زمینه‌ساز صلح و امنیت جهانی؛

چهارمین مجمع اسلامی مسیحی برگزار شد

ترکمان گفت: امید است در چهارمین مجمع اسلامی-مسیحی راه‌کارهای عملیاتی کردن حفظ کرامت انسان و ایجاد صلح عادلانه و امنیت پایدار جهانی ارائه شود و در مورد استمرار فعالیت‌های مجمع تدبیری اتخاذ شود.
ترکمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعداز ظهر امروز در آیین افتتاحیه مجمع اسلامی-مسیحی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد با اشاره به اینکه عنوان مجمع چهارم "احترام و حفظ کرامت انسان؛ زمینه‌ساز صلح و امنیت جهانی" است، اظهار داشت: هدف ما از این گردهمایی رایزنی و همفکری برای یکی از چالش‌‌های مهم انسان امروز یعنی تنزل چشمگیر معنویت در جوامع انسانی و رشد و توسعه افراط‌گرایی و ترویج اندیشه‌های خشونت‌زا و تروریستی که کرامت انسانی و صلح جهانی را نشانه گرفته و پیدا کردن راه‌کارهایی برای آن است.

وی ادامه داد: داستایفسکی می‌گوید به هر میزانی که از افراد بشر متنفر می‌شوم عشقم به بشریت افزایش پیدا می‌کند، در عصر امروز متاسفانه تنفر از جهانی از رفتارهای خشونت آمیز برخی از آحاد بشر شدت گرفته است، وظیفه ما نیز در قبال این اتفاق این است که  نگذاریم این تنفر عشق به بشریت را کم کند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از نقاط جهان متاسفانه شاهد رفتارهای خشونت‌آمیز هستیم، خاطرنشان کرد: رفتارهای خشونت‌آمیز این روزها در سطح جهان روبه افزایش است، از طرفی دیگر جای تاسف دارد که کسانی که این رفتار را از خود نشان می‌دهند تلاش دارند از آموزه‌های دینی و آیینی به مقدس‌سازی چنین خشونت‌هایی بپردازند.

ترکمان تاکید کرد: کسانی که از چهره دین برای رفتارهای خشونت‌آمیز خود استفاده می‌کنند سبب می‌شوند دین هراسی در دنیا ترویج پیدا کرده و کرامت انسانی را زیر سوال می‌برند، این افراد باعث می‌شوند جهان از امنیت و آرامش فاصله بگیرد.

وی یادآور شد: دنیای امروز ندانستن بسیط نیست بلکه ندانستن در عین آگاهی است، در اصل امروز با نوعی جهالت مدرن ماجه هستیم، در واقع جهان امروز در دو عرصه جهل اطلاعات و دانش قرار دارد، جهالت مدرن پدیده‌ای است که ندانستن نیست بلکه باوری است ناباوری به آموزه‌های عقل و خرد، به عبارتی دیگر جدال بین داشتن و شدن است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه آنچه دین از انسان توقع دارد شدن است، تصریح کرد: دین انتظار پرهیزگار شدن، دوستدار بشریت شدن، صالح شدن و شدن‌های دیگر است، اما متاسفانه افراط‌گرایان راهی را که طی می‌کنند به شدن منتهی نمی‌گردد بلکه به داشتن قدرت‌های پیشگیری از شدن منتهی می‌شود.

ترکمان در راستای اینکه عملکرد افراط‌گرایان به صلح نمی‌انجامد ابراز داشت: رفتار این گروه در اصل فاصله صلح را افزایش می‌دهد، غفلت از گوهر درون انسان و عدم درک هدف از خلقت که همان عبودیت است افراط‌گرایان را دچار توهم کرده است، این افراد خود را مالک جان انسان‌ها تلقی می‌کنند، این افراد کشتن دیگران را حق خود می‌دانند.

وی افزود: دنیای امروز به صلح، ثبات، امنیت و همزیستی نیاز مبرم دارد، کشور ایران تجربیات موفقی برای انتقال به دیگران در مورد همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و پیروان ادیان مختلف در اختیار دارد، امروزه استقبال جهانی از ایده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری که از سوی رییس جمهور وقت ایان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و با رای قاطع کشورهای جهان به تصویب رسید، بیانگر ضرورت و اهمیت پرداختن به صلح و امنیت در جهان است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: ادیان آسمانی ارزش‌هایی چون عدالت، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را در آموزه‌های خود در همه ابعاد زندگی بشر ترویج می‌کنند، این ارزشها در باطن دین بدست می‌آید، ما باید از پوسته دین به هسته‌ی مرکزی دین برسیم و نباید برداشت‌های پوسته‌ای از دین را از مغز دین که بشر را به سعادت دعوت می‌کنند غفلت کرد.

ترکمان اضافه کرد: گفتمان عالمانه مسیر نیل به تفاهم میان ادیان و دستیابی به راه‌کارهایی مشترک به منظور مقابله با رفتارهایی که صلح و امنیت جهان را به خطر می‌اندازد فراهم خواهد ساخت، به همین منظور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نماینده ایران بیش از دو دهه است که با برگزاری نشست‌های علمی و گفتگوی با رهبران دینی جهان به دنبال دستیابی به شناخت، تفاهم و همکاری بین رهبران و پیروان ادیان را دنبال می‌کند.

وی گفت: ما به دنبال تقویت گفتگوهای فیمابین، ابتکارات و راه‌کارهایی برای مقابله با اندیشه‌های تکفیری و حاملان این اندیشه‌های ناپاک و منحرف و حامیان آنها باید باشیم، ما باید به دنبال بسط شبکه‌ای دینداری به صورت گروهی باشیم، این اقدام می‌تواند از طریق مجمع اسلامی-مسیحی صورت گیرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عناون کرد: نقش رهبران ادیان در تقویت جریان عقلانیت و اعتدال و بسط فرهنگ مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز به روشنی دیده می‌شود، همگرایی به عنوان ضرورت زندگی انسان نه تنها بین پیروان ادیان مختلف امری انکارناپذیر است، بلکه در بین پیروان مذاهب هر دین رویکردی ضروری و مورد نیاز است.

ترکمان در پایان گفت: امید است در چهارمین مجمع اسلامی-مسیحی راه‌کارهای عملیاتی کردن حفظ کرامت انسان و ایجاد صلح عادلانه و امنیت پایدار جهانی ارائه شود و در مورد استمرار فعالیت‌های مجمع تدبیری اتخاذ شود./202/816/ب1

ارسال نظرات