۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۴۶۰۰۰۵
به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

چهارمین مجمع اسلامی مسیحی با حضور میهمانان خارجی برگزار شد

آیین افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی-مسیحی با حضور میهمانان خارجی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
چهارمین مجمع اسلامی-مسیحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، كاردينال جان اونايكان اسقف اعظم اوبايجا از نيجريه شامگاه یک‌شنبه در آیین افتتاحیه چهارمین مجمع اسلامی-مسیحی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه  مرکز گفتگو تمدن‌ها در تهران به دنبال این بودند که دیالوگ حقوق بشر را برقرار کند، اظهار داشت: از این چهارمین فرصت مجمع استقبال می‌کنم و از پیشنهاداتی که پیش روی ماست باید نهایت بهره را برد و آن را به کشور خود برگردانیم.

وی ادامه داد: گفتگو بین ادیان باید براساس صلح و عدالت باشد، این گفتگو برای تبادل‌نظر است که می‌تواند برای بشریت و ایجاد جامعی برای دوستی متقابل مطرح شود.

اسقف اعظم اوبايجا با بیان اینکه عنوان این برنامه اجلاس صلح جهانی و کرامت انسانی است، خاطرنشان کرد: ما به عنوان مخلوق خداوند در اینجا دور هم جمع شده‌ایم و همه خدا را دوست داریم و  ارزش عطوفت و محبت را باید در قلب‌مان داشته باشیم و در این صورت اقدامات ما به بهترین شکل نمایان خواهد شد.

اونايكان تاکید کرد: باتوجه به وضعیتی که در دنیا وجود دارد و به گفته آیت الله محقق داماد وظیفه سنگینی بردوش ما هست، بنابراین به لطف خداوند باید امید داشته باشیم و برای برقرای صلح تلاش کنیم.

وی یادآور شد: در کشور نیجریه 170 میلیون جمعیت دارد که نصف آن مسلمان و بقیه مسیحی هستند، علیرغم اینکه مذهب چیزی نبوده است که ذلیل باشد یا به شکست بخورد باید گفت که مسیحیت و اسلام باید کمک کنند به کسانی که فکر می‌کنند مذهب خوب نیست و دنیای بدون مذهب بهتر است، زیرا این افراد اشتباه می‌کنند.

اسقف اعظم اوبايجا گفت: بنابراین علیرغم همه نظراتی که درباره مذهب است باید گفت آنچه از مذهب انتظار می‌رود صورت نگرفته و در اصل از مذهب استفاده ابزاری شده و از آن سو استفاده کردند.

اونايكان اضافه کرد: جنگ‌ها و آدم کشی‌های بسیاری به اسم مذهب در دنیا صورت گرفته است و اینکه آزادی مردم را با عنوان مذهب از مردم آنها می‌گیرند و اینها جز صفحه های سیاه تاریخ است.

غرب پشتیبان کشورهایی است که سوریه و یمن را بمباران می‌کنند

در ادامه این مراسم شیخ مهدی الصمیدعی مفتی عام اهل سنت عراق اظهار کرد: در دنیا مردم می‌خواهند دنیا صلح و تفاهم برقرار شود و هنوز خیلی از مسائل و ظالمانی وجود دارند که باید از بین بروند.

وی ادامه داد: یکی از قدم‌های مهم در جهان در این راستا برپایی همین نشست‌هایی است که در آن هستیم، خیلی‌ها معتقدند این جلسه‌ها فقط هزینه کردن مال و زمان است که این تفکر اشتباه است و باید کسانی که در این جلسه حضور دارند با تمام وجود تلاش کنند و همانطور که عیسی مسیح گفته بود کسانی که به دنبال صلح هستند بچه‌های خدا هستند را به یاد داشته باشند.

مفتی عام اهل سنت عراق تاکید کرد: باید از همکاری بین خودمان و ادیان استفاده کنیم و این ایده‌هایی که در این جلسات مطرح می‌شود ریشه فعالیتی است که در آینده خواهد بود و به ما میوه می‌دهد، ما به عنوان نماینده کاتولیک از زحماتی که تا به امروز کشیدند از آنها ممنونیم و تلاش می کنیم پیام صلح را به دنیا منتقل کنیم.

الصمیدعی یادآور شد: این نشست‌ها فقط در حد کلمه نباید باشد و کار ما  باید به صورت عملی به اجرا در بیاید، چیزی که ما را خوشحال می‌کند این است که همه به دنبال خوانش صحیح هستند، صفات اخلاقی باید در همه دنیا تصحیح بشود و ما باید قوانینی بگذاریم که براساس هم‌زیستی است و باید بدانیم همانطور که ما اذیت کنیم اذیت نیز می‌شویم.

وی افزود: ما می‌خواهیم امنیت را جا به جا کنیم، مسلمانان در همه کشورهای اسلامی و آفریقایی زندگی می‌کنند و ما باید قاننونی بگذاریم که شما به هیچ کسی تجاوز نکنید تا کسی به شما تجاوز نکند، دخالت ارتش‌ها و نیروهای نظامی اشتباه است زیرا آنها قتل را مباح می‌کنند.

مفتی عام اهل سنت عراق ادامه داد: این وظیفه ما است که در مقابل نقاب کسانی که مردم را می‌کشند بایستیم، ما باید پس از بازگشت به کشورهای خودمان پیام مثبتی را ارسال کنیم نه اینکه بی‌جهت به این جلسات بیاییم.

الصمیدعی خاطرنشان کرد: علمای اهل سنت همیشه در صحنه هستند و با کسی مشکل ندارند و به دنبال صلح هستیم و پرچم‌های سفید خود را نشان می‌دهیم و برای صلح باید کل جهان پشتیبانی شود.

وی با اشاره به نقش غرب گفت: غرب پشتیبان کشورهایی است که سوریه و یمن را بمباران می‌کنند و ما باید قواعدی را بگذاریم که باعث همزیستی شود، ما باید دنبال پیروزی باشیم که خدا از حالت پنهان بیرون بیاید و شعار ترس از خدا را باید مطرح کنیم و به دنبال آن یک جامعه مطلوب را بسازیم.

قدرت‌های بزرگ انبوه ثروت خود را برای تهیه سلاح‌های کشتار جمعی می‌دهند

در ادامه این افتتاحیه شيخ جعفر المهاجر رييس مركز بهاءالدين العاملي لبنان تصریح کرد: فقر تمام جوامع را گرفته و بخشی اقلیت جامعه ثروتمند هستند، ثروت برخی از این افراد برای تهیه سلاح و خریدن آن صرف می‌شود، با وجود اینکه سلاح‌های زیادی دارند که می‌تواند کل دنیا را ازبین ببرد و می‌تواند بشریت و موجودات زنده را چندین بار از نابود کند بازهم شاهدیم قدرت‌های بزرگ انبوه ثروت خود را برای تهیه این سلاح‌ها صرف می‌کنند.

رييس مركز بهاءالدين العاملي لبنان بیان کرد: آنچه بین اسلام و مسیحیت وجود دارد صرف مسائل انسانی که بین طرفین مشترک است این بوده که مسیح و محمد هر دو بین فقرا بودند، این امور همه نتیجه در سرنوشت بشر دارد.

المهاجر افزود: در مقابل شر قدرت‌های بزرگی که بر بشیریت تسلط پیدا کرده‌اند مسیحیت و اسلام هر دو در یک قایق هستند، به این معنا که یا با هم غرق می‌شوند یا هر دو در جهت نجات جوامع دنیا می‌کوشند.

وی ابراز داشت: همه معضلات جهان كنوني نتيجه جدايي ايمان و دين از تأثيرات سرنوشت بشر است، بايد با همكاري يكديگر در نجات بشريت سهيم باشيم.

وظیفه همه ادیان ترويج صلح در سطح جهان است

در انتهای این مراسم اسقف جان برايسون چين اسقف اعظم كليساي كتدرال واشنگتن گفت: در سال 2006 رییس جمهور وقت ایران گفتگوی برپایه احترام براي حل و فصل عدم اعتماد ميان ملت‌ها و پايان بردن تروريسم در سطح جهاني مطرح و بروی آن تاکید کرد.

وی تاکید کرد: ایشان در اصل به دنبال آن بود که مباحثی در ایران مطرح شود که در امتداد آن به اتحاد میان شیعه و سنی در اسلام و كاتوليك و انگلين در مسيحيت ختم شود، به هممین منظور شاهد بودیم که نشست‌هایی در این رابطه در بیروت لبنان، رم ایتالیا، واشنگتن و ایران صورت گرفت.

اسقف اعظم كليساي كتدرال واشنگتن یادآور شد: گفتگو بین ادیان دینی بسیار مهم است که هدف از آن باید برقرای صلح و عدالت باشد تا بشر را در برقراری اتحاد، دوستی احتران متقابل کمک کند، ما وظیفه داریم آنچه حاصل این نشست‌ها است را به کشور و فرهنگ خود بازگردانیم و آن را در جامعه بسط دهیم.

برايسون چين اضافه کرد: تمام ما مخلوقات خدا هستیم و به او عشق می‌ورزیم، این عشق در میان همه ادیان واحد است و ما باید تلاش کنیم این دوستی و مهرباتی را در قلب خودمان حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط دنیا آنچه امروز بر دوش ما سنگینی می‌کند و باید آن را وظیفه و تکلیف خودمان بدانیم ترويج صلح در سطح جهان است./201/816/ب1

ارسال نظرات