۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۴۶۰۶۴۲

بیانیه چهارمین مجمع اسلامی مسیحی

پس از سه روز اعضاي حاضر در مجمع اسلامي مسيحي با قرائت بيانه‌اي با تاكيد بر نقش دين در برقراري صلح جهاني به كار خود پايان دادند.
بیانیه سازمان فرهنگ و ارتباطات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، چهارمين مجمع اسلامي ـ مسيحي با عنوان «احترام و حفظ كرامت انسان؛ زمينه‌ساز صلح و امنيت جهاني»، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه 19) با حضور انديشمنداني از كشورهاي عراق، لبنان، نيجريه، آمريكا، سوئيس، واتيكان، ايتاليا، هند، فرانسه، انگليس و هنگ‌كنگ با قرائت بيانيه‌ از سوي حجت‌الاسلام محمدمهدي تسخيري، رييس مركز گفت‌وگوي بين‌المللي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به پايان رسيد.

در بخشي از اين بيانيه رهبران كلساهاي كاتوليك و انگليكن و نمايندگان مسلمان شيعي و سني (از چهار اقليم جهان)، نسبت به اينكه حيات بزرگترين هديه الهي به بشريت است تاكيد داشتند «خداوند تمام زنان و مردان را از عشق آفريد و به آنها كرامت انساني مقدس و منحصر بفرد عطا فرمود و حقوق مسلّم و مسئوليت به آن‌ها بخشيد».

در متن اين بيانيه تصريح شده است: «خداوند بر اساس عشق به مراقبت از تمام عائله بشري پرداخته و كتاب‌هايي كه براي ما مقدس هستند نيز حاوي همين پيام‌ها و توصيه‌ها هستند كه بر رحمت، عطوفت، توبه، بخشش، آشتي، مراقبت از يتيمان، حمايت از مظلومان تاكيد دارد».

اعضاي شركت كننده در اين مجمع ديني در بيانيه پاياني آورده‌اند «ما با نگراني فوري و اندوه عميق توجه داريم كه همين كتاب‌هاي مقدس گاهي سوء تعبير شده، مورد استفاده ابزاري قرار گرفته و تحريف مي‌شوند تا اقدامات تنفرآميز، انحصار گرايي، خشونت و وحشت را نسبت به ديگران توجيه كنند. زنان، كودكان و اقليت‌هاي قومي و مذهبي اولين اهداف اين گونه سوء تعبيرها از متون مقدس هستند كه مي‌تواند منجر به اشكال مختلفي از تنفر، تحقير و يا اذيت و آزار شوند».

انديشمندان مسيحي و مسلمان مجمع چهارم نسبت به اينكه رفتارهاي خشونت‌طلب به منزله توهين به مقام الهي است، بيان داشته‌اند « اقدامات افراطي موجب لطمه شديد به انسان‌هايي مي‌شود كه مخلوقات خداوند قلمداد مي‌شوند. گرايش‌هاي خشن و جرائم عليه ملتها، گروه‌ها و افراد، از جمله حملات ناعادلانه عليه سرزمين‌هايي كه داراي حاكميت هستند و همچنين، هرگونه واكنش خشن به اين زبان توهين آميز، معرفي نامناسب و كوچك شمردن دين توسط برخي رسانه‌ها، دولت‌ها و جنبش‌هاي اجتماعي سكولار، است.»

رهبران ديني اين مجمع تاكيد دارند قوانين اهانت به مقدسات براي توجيه رفتارهاي خشونت آميز و تغيير كيش اجباري در موارد ازدواج‌هاي بينا ديني، اعمال محدوديت عليه انجام آزادانه فرايض ديني در ميان كارگران مهاجر در ديگر كشورهايي كه شايد دين اكثريت با دين آنها متفاوت باشد و اقدام منفور آدم ربايي و تغيير كيش اجباري دختران جوان توسط مردان مسن تر در هر جايي كه ممكن است، رخ دهد را محكوم كردند.

در بخشي ديگر اين بيانيه نسبت به اينكه مؤمنان بايد از تناقض ميان رفتار و زندگي خود با گفتار و آموزه هايشان اجتناب ورزند تاكيد دارد «حضور زنان در گفت‌وگوهاي بين ديني اجتناب ناپذير است و در اين زمينه، دين نبايد قرباني منافع اقتصادي و سياسي گردد».

ارتقاي فرهنگ عدم خشونت در پاسخ به اقدامات خشونت‌آميز و هماهنگ با قوانين و سياست‌هاي بين‌المللي و محلي و همچنين، قانون طبيعي كه خداوند آن را بنيان نهاده است، دفاع از  آزادي فكر، عقيده و دين همه انسان‌ها با احترام به كرامت همه اشخاص، ترويج فرهنگ درك منطقي و تاويلي  مفاهيم، اعمال و مناسك ديني از ديگر موضوعات مورد تاكيد اين بيانيه است.

در پايان نسبت به بررسي راه‌هاي تداوم روند برگزاري چنين گردهمايي‌ها، تشويق سازمان‌ها و نهادهاي رهبران ديني به پيشبرد صلح و امنيت، ايجاد شوراي كارشناسان براي بازنگري و اتقان تفاسير متون ديني و تبيين درك مشترك از اين مفاهيم و اعتقادات از طريق به اشتراك گذاشتن آنها با جوامع ديني بومي، توسعه گفت‌وگوهاي درون ديني و برون ديني به منظور تشويق زندگي مسالمت آميز و فراهم‌سازي زمينه شهادت به عقايد مشترك ميان مسيحيان و مسلمانان و به احترام كرامت انسان در همايش‌هاي سازمان ملل و ديگر نهادهاي داخلي و بين المللي تأكيد شد./816/102/ب3

ارسال نظرات