انسان باید بکوشد تا خشم خود را تحت حاکمیت عقل درآورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام مهدی ملکی، استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در مسجد مولاوردیخان قزوین با اشاره به ضرورت وجود غریزه نیرومند خشم در انسان، گفت: از خشم در بعضی از روایات به آتش تعبیر شده است و این تعبیر ما را در درک ضرورت وجود خشم در آدمی یاری میدهد و نسبت به پیامدهای عدم کنترل این نیرو هشدار میدهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه غریزه خشم در درون انسان مانند آتش بارهای نیرومند دفاعی یک کشور است، افزود: وجود سلاحهای مرگبار و مخرب برای حفظ مرزها و دفع دشمنان ضروری است به همین جهت برای دفاع فرد از هستی خود در برابر مهاجم هم نیروی خشم و غضب لازم و ضروری است.
استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به مراتب خشم در درون انسان، اظهار کرد: واکنش افراد در برابر خشم سه گونه است افراط، تفریط و اعتدال؛ افراط در خشم به این معنا است که به موازات اوج خشم در شخص نیروی اراده او ضعیف شده به طوری که هیچ کنترلی بر تفکر و اعمال خود نخواهد داشت وقتی انسان به این مرحله رسید نه خود آن اندازه بصیرت دارد که بفهمد چه میکند و نه دیگران میتوانند با پند و اندرز خشم او را از بین ببرند.
وی در ادامه با بیان اینکه تفریط در خشم پسندیده یک انسان مسلمان نیست، ابراز کرد: تفریط در خشم به معنای اینکه انسان نیروی خشم را ندارد یا اینکه به حالت ضعیفی از آن برخوردار است روشن است که چنین حالتی پسندیده نیست.
حجت الاسلام ملکی در ادامه اظهار کرد: کسی که غریزه خشم ندارد از روحی پست و نفسی حقیر برخوردار است، این چنین انسانی در برابر منکرات و کارهای زشت دیگران ساکت است و هیچ حساسیتی از خود نشان نمیدهد.
حجت الاسلام ملکی در ادامه با اشاره به اعتدال و میانهروی نیروی خشم در درون انسان، تصریح کرد: اعتدال و میانه روی در خشم آن است که انسان بکوشد تا خشم خود را تحت حاکمیت عقل خویش درآورد و در هنگام خشم غضبناک شود و در محل شکیبایی بردبار و حلیم باشد.
این استاد حوزوی تصریح کرد: خشم انسان را در معرض گناهان مهلک و بیشماری قرار میدهد و ممکن است انسان در این حالت دست به جرایم بزرگ و جبران ناپذیری بزند.
وی در پایان گفت: راه جلوگیری از پیامدهای خشم، کظم غیظ یعنی فرونشاندن هیجان درونی است، از این رو امام سجاد(ع) فرو خوردن خشم و قدرت خاموش کردن آن را به عنوان زیور صالحان و زینت تقواپیشگان معرفی میکند، فرو نشاندن آتش خشم یکی از صفات پسندیدهای است که اولیای گرامی اسلام درباره آن سفارشهای قابل توجهی را دارند./873/202/ب2