۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۴۶۱۴۶۳
در گفت وگو با رسا مطرح شد؛

تحلیل فؤاد ایزدی درباره انتخاب ترامپ و پیامدهایش

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این که کلینتون در ایجاد اجماع علیه ایران قوی تر بود، گفت: کلینتون روابط گسترده ای با لابی اسرائیل و رژیم سعودی داشت و از سابقه سیاست خارجی گسترده ای برخوردار بود یعنی دشمن موفق تری به ویژه در ایجاد اجماع علیه ما بود.
فؤاد ایزدی

فؤاد ایزدی کارشناس روابط بین الملل و مسائل آمریکا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن ترامپ گفت: ترامپ دو شعار اصلی داشت، یکی بحث فساد در واشنگتن و نفوذ پول در ساختار سیاسی آمریکا بود.

وی افزود: این مسأله بود که میلیاردرهای جامعه، سیاستمداران را خرید و فروش می کنند، ترامپ اعلام کرد که قبل از ورود به سیاست و چون کاسب و تاجر و میلیاردر بوده سیاستمدار خرید و  فروش می کرده است، حرف ترامپ این بود که اگر مردم به او رأی دهند چون سیستم را می شناسد می تواند فساد را اصلاح و کم می کند.

ایزدی با بیان این که ترامپ در حوزه سیاست خارجی جنگ عراق و هزینه های انجام شده این جنگ را نقد می کرد، اظهار داشت: ترامپ می گفت بهتر بود این هزینه ها داخل کشور انجام شود، در حوزه سیاست خارجی ترامپ حرف هایی را بیان می کرد که اکثر مردم آمریکا هم نظر هستند.

وی ادامه داد: نتیجه این حرف ها پیروزی شد منتهی جامعه آمریکا دو قطبی شده و عده ای این شعارها را گوش کردند و به ترامپ رأی دادند، صراحت لهجه و بیان برخی از واقعیت ها ترامپ را کمک کرد تا رأی بیاورد، این صراحت لهجه بعد دیگری دارد و حرف هایی که سیاستمداران آمریکایی نسبت به اسپانیایی تبارها و سیاهپوستان نمی زنند اما باور دارند از سوی ترامپ بیان شد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این که عده ای که از این حرف ها خوش شان نیامده و کسانی که به ترامپ رأی ندادند در حال اعتراض هستند، ابراز داشت: صراحت لهجه ترامپ در بخشی از مردم آمریکا کارساز و مفید بود اما بخشی هم به دلیل ادبیات ضد اقلیت ها ناراحت و در حال تظاهرات هستند.

وی عنوان کرد: حرف ها و شعارهای طیف راستی آمریکا که به ترامپ رأی داد خیلی شبیه طیف چپ شده است،  این که جنگ غیر ضروری خوب نیست، قوانین تجاری که به ضرر کارگران آمریکایی شده و مسأله نفوذ پول در سیستم سیاسی حرف هایی است که صریحا می زنند؛ اگر این دو طیف از مردم آمریکا متحد شوند قطعا برای افرادی که آمریکا را اداره می کنند خطر بسیار بزرگی است.

ایزدی خاطرنشان کرد: دولت ها خیلی وقت ها سعی می کنند که بین این دو گروه تفرقه بیندازند و اجازه ندهند این دو گروه که شعارهایشان به یکدیگر نزدیک شده با هم اتفاق نظر و وحدت پیدا کنند، بخشی از تعبیرات برای این است که علاقه دارند این گروه به جای متحد بود با یکدیگر بجنگند.

وی در پاسخ به این که با انتخابات اخیر سیاست های آمریکا تغییر می کند یا خیر، اضافه کرد: در انتخابات آمریکا گزینه بد و بدتر وجود داشت، ترامپ گزینه بد بود، کلینتون دشمن بود و ترامپ هم دشمن است و مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این که کلینتون در ایجاد اجماع علیه ایران قوی تر بود، گفت: کلینتون روابط گسترده ای با لابی اسرائیل و رژیم سعودی داشت و از سابقه سیاست خارجی گسترده ای برخوردار بود یعنی دشمن موفق تری به ویژه در ایجاد اجماع علیه ما بود.
وی افزود: ترامپ در حزب جمهوری خواه نمی تواند اجماع ایجاد کند، در زمینه سیاست ایران باید گفت سیاست ایران ترامپ سیاست خوبی نخواهد بود، مسأله ای در برجام وجود دارد که رییس جمهور آمریکا هر 120 یا 180 روز باید تحریم ها را تعلیق کند، اگر ترامپ نخواهد این کار را انجام ندهد برجام به مشکل بر می خورد.

ایزدی با بیان این که تعدادی طرح در کنگره آمریکا علیه ایران وجود دارد، اظهار داشت: نمایندگان بانی طرح ها منتظر هستند اوباما از کاخ سفید خارج شود تا آن ها طرح ها را به گردش انداخته و تصویب کنند در نتیجه بخشی از این ها تصویب شده و به امضای ترامپ می رسد.

وی ادامه داد: اطرافیان ترامپ افرادی تندرو هستند، شخصی که برای وزارت خارجه مطرح است زمانی که رییس مجلس نمایندگان بود برای نخستین بار به صورت علنی درخواست بودجه براندازی علیه جمهوری اسلامی داشت؛ شخصی که گفته می شود قرار است مشاور امنیت ملی ترامپ شود کتابی با یکی از چهره های به شدت ضد ایرانی نوشته است./1323/ت302/ج

ارسال نظرات