بلاها از الطاف خفیه الهی هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد رضا رنجبر شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه گفت: بلاها زمانی می تواند عامل رشد انسان به سوی خداوند باشد که انسان در مواجهه با آنها صبر کند.
وی با بیان اینکه یکی از رسالتهای انبیا و اولیا برای تغییر دادن نگاه انسان نسبت به مسائل است، افزود: انسان دائماً از لطف جلی و خفی پروردگار به شکلهای گوناگون بهره می برد، البته این بهره گیری منوط به نوع رفتار انسان در برخورد با مسائل است.
حجت الاسلام رنجبر بلاها و مصائب را از الطاف خفیه الهی دانست و ابراز کرد: هر چند رفتار مادری که در سن دو سالگی فرزندش را از شیر می گیرد، ظاهراً قهرآمیز است ولی در باطن امر می خواهد به واسطه این عمل رشد او را تسریع ببخشد، خداوند نیز به واسطه بلاها و مصائب می خواهد انسان را به خودش نزدیک کند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، مؤمن نبوده، نیست و نخواهد بود، کسی که فردی در کنارش نباشد برای اینکه او را اذیت کند، تشریح کرد: گاهی انسان با یک زن بد ذات یا یک مرد بد ذات همراه می شود، این همراهی به دلیل این استکه خداوند می خواهد به واسطه او انسان را رشد دهد و به عبودیت نزدیک کند.
خطیب توانا با بیان یک مثال توضیح داد: سنگ فیروزه ای که از معدن آمده است، در ابتدای امر شکل خاصی ندارد و نمی تواند نگین شود، نگین شدن این سنگ فیروزه در گرو تحت فشار قرار گرفتن زیر گیره و سمباده خوردن است، ما نقش فیروزه داریم و انسانهای بد ذات نقش سمباده را دارند.
وی ابراز کرد: تنها انسانی به مقام عبودیت می رسد که خشم درونی اش را اظهار نکند، این خشم درونی مثل کاغذ باطله هایی که به کیفهای پشت ویترین شکل می دهد، سبب شکل گرفتن انسان می شود، اگر این خشم لبریز شود انسان از شکل و اعتبار می افتد.
حجت الاسلام رنجبر با بیان یک روایت از یونس ابن یعقوب ابراز کرد: یونس ابن یعقوب می گوید از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند، ملعون است، کسی که 40 روز بر او بگذرد و مصیبتی برایش اتفاق نیفتد، با تعجب به ایشان عرض کردم، ملعون است، ایشان فرمودند آری چنین فردی از رحمت خداوند به دور است.
استاد حوزه علمیه افزود: صبر در برابر بد اخلاقیها به معنای سکوت نیست، بلکه منظور پاسخ دادن در محدوده منطق و اخلاق است، زمانی که معاویه ملعون در نامه ای اهانت آمیز به امیرمؤمنان(ع) می نویسد، یادت است روزی که طناب بر گردنت آویختند و به زور از تو بیعت گرفتند، امیرمؤمنان(ع) سکوت نمی کنند بلکه در پاسخ به او می نویسند، تو می خواستی من را مذمت کنی ولی مدح کردی، چه اشکالی دارد انسان مظلوم باشد.
وی با بیان روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، زمانی که بعضی از شما سکه های خود را وزن می کنید و مقداری از آن کم است، سپس ناراحت می شوید و دوباره وزن می کنید، بعد می فهمید که دفعه قبلی اشتباه کرده اید و وزن سکه ها درست بوده است، خداوند به واسطه این ناراحتی قصد پاک کردن بخشی از گناهان شما را داشته است.
حجت الاسلام رنجبر با بیان روایتی از امام باقر(ع) در همین زمینه ادامه داد: امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند، زمانی که انسان وارد مجلسی می شود و اهل آن مجلس او را تحویل نمی گیرند، بسیاری از گناهانش پاک می شود و اگر کسی بر این گونه مصائب صبر کند، دشمنانش کم می شوند و دوستانش زیاد می شوند.
استاد حوزه علمیه بلاها و مصائب را دارای برکات و آثاری دانست و گفت: انسانهای عادی زمانی که گرفتار بلاها و مصائب می شوند، به خاطر کامل شدن نقصهای آنها است ولی اثر بلاها برای اهل بیت(ع) برای شکفتن و شناساندن آنها به دیگران است.
وی در پایان وجود حرّ را برای امام حسین(ع) به عنوان یک بلا معرفی کرد و ابراز داشت: حرّ که یکی از عوامل اصلی به وقوع پیوستن واقعه کربلا بود با بازگشتش به سوی امام حسین(ع) با بخشش امام حسین(ع) روبرو شد و اگر حرّ نبود، بخشش امام حسین(ع) متجلی نمی شد./201/867/ب1