۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۴۶۳۲۱۹
حجت الاسلام مؤمنی در حرم رضوی:

دزدی و غارت از بیت المال با توجیه، قانونی نمی شود

حجت الاسلام مؤمنی در حرم رضوی با اشاره به فیش های نجومی، گفت: انسان نباید نسبت به مال دنیا حریص باشد، برای بالا بردن حقوقش به دزدی و غارت از بیت المال بپردازد و آن را با توجیه‍ های مختلف کاری قانونمند جلوه دهد.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرنگاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی با بیان این‌که نزاعی که در کربلا شکل گرفت، نزاع عقل با جهل بود، گفت: تمام نزاع‌هایی که در تاریخ صورت گرفته است بین عقل و جهل بوده است نه بین علم و جهل زیرا هر دو طرف به موقعیت خود عالم بودند.

حجت الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: شیطان پیوسته در حال تقویت لشگر جهل در انسان است، بنابراین باید با استفاده از اصولی که در روایات ذکر شده است به تقویت لشگر عقل خود بپردازیم تا مغلوب جهل نشود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: طبق کلامی از امام صادق(ع) برای این‌که انسان به درجه بالای بندگی رسد، گرفتار تحیّر، گمراهی و ضلالت نشود و لشگر عقلش را تقویت کند باید اصول تعامل با خدا، با خودش،‌ با مردم و اصول تعامل با دنیا را فرا بگیرد.

وی ادامه داد: انسان برای این‌که در مسیر صحیح «تعامل با خدا» قرار بگیرد، باید انجام واجبات الهی، حفظ حدود الهی، شکر نعمت‌های خداوند، صبر در بلاها، راضی به حکم الهی، شوق به سمت خداوند و بزرگ دانستن پروردگار در همه حال را سرلوحه خویش قرار دهد.

حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد: از عواملی که موجب تقویت لشکریان جهل می‌شود و انسان را گرفتار می‌کند می‌توان به علاقه‌ی به دنیا و جمع بین دنیا و آخرت اشاره کرد؛ اگر ذره‌ای از محبت دنیا در دل انسان جای بگیرد و یا قصد داشته باشد در دلش هم محبت دنیا و هم محبت آخرت را جای دهد، اسیر لشگر جهل می‌شود.

وابستگی به دنیا جای حق و باطل را عوض می کند

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تعلقات دنیایی، دلبستگی و وابستگی به دنیا عده‌ای را آنچنان گرفتار می‌کند که حاضر هستند جای حق و باطل را با هم عوض کنند، این افراد تصور می‌کنند دنیا به صورت مستمر و مداوم برای آن‌ها باقی خواهد ماند در حالی که این‌چنین نیست.

حجت الاسلام مؤمنی به بیان اصولی جهت رهایی از وابستگی به دنیا و تقویت لشگر عقل پرداخت و ابراز کرد: انسان باید به آنچه دارد و آن مقداری که نیازش را رفع می‌کند قانع باشد اما عده‌ای با زیاده خواهی و طمع حاضر می‌شوند برای رسیدن به آنچه در ذهن دارند متوسل به هر مسیری حتی بیراهه بشوند.

وی بیان کرد: انسان باید نسبت به آنچه دارد ایثارگر و دست گشاده داشته باشد، تنها خودش را محور قرار ندهد و بذل و بخشش شامل دیگران هم بشود؛ همچنین نباید نباید در مورد چیزی که آن را ندارد یا به دست آوردنش معقول نیست، حسرت و غصه بخورد بلکه باید نگاهش را معطوف به داشته‌ها و نعمت‌های بیکران الهی بکند.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این‌که انسان باید نسبت به کثرت مال بغض داشته باشد، تصریح کرد: مال دنیا نباید برای انسان ارزشی داشته باشد، اگر بی میلی نسبت به دنیا در انسان ایجاد شود، دنیا به سمت انسان حرکت می‌کند اما اگر انسان به دنبال دنیا حرکت کند گرفتار دنیا خواهد شد؛ انسان نباید برای این‌که ارقام فیش حقوقی‌اش بالاتر برود حرص بخورد و با چند توجیه، دزدی و غارت از بیت المال را کاری قانونمند جلوه بدهد بلکه باید نسبت به دنیا بی‌رغبت بوده و تلاشش را بر روی آخرت معطوف کند.

عادی شدن اختلاط زن و مرد

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که انسان باید آفات دنیا مانند غرور، تکبر و محبت دنیا را بشناسد و آن‌ها را به خود متذکر شود، اظهار کرد: آفات دیگری در دنیا وجود دارد که برخی از آن‌ها در حال عادی شدن در جامعه ما هستند، مانند اختلاط دختر و پسر و نگاه به نامحرم، مراقب باشیم این فضاهای مجازی سبب از بین رفتن حریم محرم و نامحرم و توسل افراد به معصیت و گناه بشود.

وی خاطرنشان کرد: اصل دیگری که باید جهت تقویت لشگر عقل و رهایی از وابستگی به دنیا رعایت کرد، مدیریت شهوت هم به معنای زیاده طلبی و هم به معنای شهوت جنسی است چرا که میل جنسی در انسان تنها به وسیله ازدواج مدیریت می‌شود.

گفتنی است، حجت الاسلام مؤمنی هر شب در دهه آخر صفر پس از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی سخنرانی می کند./1308/201/ب2

ارسال نظرات