۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۴۶۵۲۷۳
دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي:

طلاب باید از حالت خمودگی خارج شوند

حجت الاسلام کشوری اهداف و نتایج همایش ملی حوزه انقلابی را ده ساله دانست و گفت: یک مسأله علمی را نمی شود در یک نصف روز حل کرد و ما به دنبال این هستیم که نیت قعود را از حوزه های علمیه ریشه کن کنیم و انگیزه قیام را جایگزین آن کنیم.
حجت الاسلام علی کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کشوری، دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي، در پنجمین پیش نشست از همایش ملی حوزه انقلابی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، که پیش از ظهر امروز در فاز 5 مدرسه علمیه صدوقی قم برگزار شد، با اشاره به ویژگی های این همایش، اظهار داشت: مدل این همایش از حیث محتوا و شکل متفاوت از دیگر همایش ها است.

وی با بیان این که ما در این همایش به دنبال پاسخ دادن سریع به مسائل مطروحه نیستیم، گفت: نتیجه پاسخ دادن به یک مسأله در نصف روز سبب حل نشدن آن مسأله می شود؛ از این جهت تصویب شد که نظام سؤالات جامعه امروز مورد بازخوانی قرار بگیرد تا طلاب با سؤالات جامعه آشنا شود و در طول تحصیل خود برای این سؤالات پاسخ پیدا کنند.

سؤالات بی پاسخ باعث سردرگمی و بن بست نظام اسلامی می شود

حجت الاسلام کشوری وجود صدها سؤال بی پاسخ را سبب سردرگمی و بن بست نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ارجاع این همه سؤال به حوزه های علمیه از این جهت که همه مردم به علما مراجعه می کنند باعث خوشحالی است ولی از این جهت که این هجم سؤال بدون جواب است انسان را نگران می کند.

وی با بیان این که در گذشته بارها علما به خاطر دادن یک حکم و یا یک سخنرانی بازداشت و زندان می شدند، ابراز داشت: امروز این مسأله بر طرف شده است و علما از جایگاه بالایی در جامعه برخوردارند ولی با این روند که طلاب درس می خوانند باید دید که آیا می توانیم به سؤالات جامعه چاسخ بگویند یا خیر.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي با بیان این که حدود صد سؤال در بانک سؤالات تجمیع و بسته بندی شده است، گفت: در دور اول همایش از این تعداد سؤال می خواهیم سه سؤال را مطرح کنیم تا طلاب برای پاسخ به آن فعال شوند.

سه سؤال محوری همایش حوزه انقلابی

وی چگونگی حذف ربا از سیستم مالی و پولی نظام اسلامی را به عنوان اولین سؤال این همایش مطرح کرد و افزود: در این مسأله اختلاف آراء زیاد است و برخی می گویند بانک اسلامی مانند شراب اسلامی است که ممتنع الوجود است ولی برخی می گویند که می شود بانک را از طریق اصلاح عقود، اسلامی کرد.

حجت الاسلام کشوری با بیان این که ما نباید بنیان جریان مبادله را بر یک چیز اعتباری مانند پول قرار دهیم، گفت: یکی از آثار سوء این عمل از دست رفتن حکم زکات است؛ زیرا الان با خلق پول، طلا و نقره مسکوک ابزار مبادله نیست و کار کرد های زکات هم روی زمین مانده است.

وی دومین سؤال را این سؤال که چگونه در زمینه های آموزشی و تربیتی جامعه تحول ایجاد می شود عنوان کرد و اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش امروزی ما نظامی علیل است زیرا نمی تواند آموزش دینی را در جامعه گسترش دهد؛ با این که هر فرد نزدیک به 16 هزار ساعت در اختیار نظام آموزشی است ولی باز هم ما آثار دین داری را در جامعه کمرنگ می بینیم.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي با اشاره به آمار بالای طلاق در شهرهای بزرگی مانند تهران، اظهار داشت: نهاد خانواده مهمترین نهاد برای نهادینه کردن آموزش های دینی در افراد است و وقتی خانواده نباشد و از بین برود دیگر فرد آرامشی ندارد و نمی تواند آموزه های دینی را یاد بگیرد.

وی سؤال سوم را چگونگی تغییر و حول در نظام قانون گذاری عنوان کرد و افزود: فیش های نجومی که از معضلات امروز جامعه است قانون برنامه پنجم کشور بوده است و مسأله کنترل جمعیت که همه به بدی آن واقف هستیم قانون بود، الان تراریخته ها دارد قانون می شود که ژن های گیاهان را تغییر می دهند و محصولت تراریخته از این جهت قابلیت تبدیل شدن به سلاح را دارند و باید بیشتر روی این مسأله دقت کرد.

حجت الاسلام کشوری با بیان این که امروزه اهتمال حمله بیوتکنولوژی به ملت ایران وجود دارد، گفت: ما باید بررسی کنیم که چگونه کاری کنیم که قانون های این چنینی از مجلس بیرون نیاید و باید کاری کنیم که قانون موافق شرع تصویب شود و تشکیل شورای نگهبان هم از همین جهت است ولی باید بیشتر مطالعه شود و قوانین ما مطابق با شرع باشد نه این که مخالف با شرع نباشد.

این همایش می خواهد ذهن طلاب را بارور کند

وی تمام این سؤالات را در راستای الگوی پیشرفت عنوان کرد و گفت: این همایش می خواهد ذهن طلاب را بارور کند تا با استفاده از گنجینه روایات و آیات بتوانند مسائل روز جامعه را حل کنند.

دبير شوراي راهبردي الگوي پيشرفت اسلامي ابراز داشت: این همایش یک فرق شکلی هم با سایر همایش ها دارد که قرار نیست هیأت داوری داشته باشد و مقاله دریافت شود بلکه قرار است شبکه ای از حوزه های علمیه و اساتید برای حل این مسائل همکاری کنند و همه کارها پوشش رسانه ای داده شود تا تمام کارها ثبت شود و مدارسی که این طرح را دنبال می کنند به عنوان یک برند مطرح شوند.

ما مأمور به انجام کارهای ناشدنی هستیم

وی با بیان این که بنا بر امر رهبر معظم انقلاب ما باید به دنبال کراهای ناشدنی برویم، اظهار داشت: طلاب باید از حالت خمودگی خارج شوند و انگیزه برای کار را داشته باشند و نیت قعود را از حوزه های علمیه ریشه کن کنیم و انگیزه قیام را جایگزین آن کنیم.

حجت الاسلام کشوری افزود: اگر دین بتواند مشکلات جامعه را حل کند به سمت ظهور امام زمان(عج) کشش ایجاد می شود و اسلام در دنیا خواهان پیدا می کند؛ ما باید به گونه ای درس بخوانیم که می خواهیم نصف جهان را فتح کنیم و زمینه ظهور را فراهم کنیم./843/201/ب3

ارسال نظرات