۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۴۶۶۳۷۵
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون مطرح کرد؛

مخالفت شدید اسلام با سلطه گری از راه کلام و مذاکره

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کلام و گفت و گو کردن مقدمه ای برای حل مشکلات است، گفت: در جایی که به علت سو تفاهم برای زن و شوهر مشکلی ایجاد شده باشد با کلام و گفت وگو کردن می توان به کلی این مشکل را برطرف کرد البته این گفت و گو و مذاکره کلامی نباید با سلطه یک نفر بر دیگری همراه باشد؛ چرا که اسلام با استبداد و سلطه گری حتی از راه کلام به شدت مخالفت است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه گفت و گو کردن و کلام یکی از مهم ترین راهکارهای حل مشکلات زندگی زناشویی است، گفت: کلام و گفت و گو اولین و بهترین راهکار برای حل مشکلات در زندگی مشترک است البته به شرطی که این گفت و گو و کلام در آرامش و بدور از جنجال و هیاهو باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات ناشی از سو تفاهم را به راحتی با گفت و گو کردن به کلی می توان برطرف کرد، افزود: گفت و گو مقدمه حل مشکلات است و با گفت وگو می توان علت مشکل را یافت و در نتیجه با دریافت علت می توان با تغییر رفتار مشکل را برطرف کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دیگر خواهی نه منفعت طلبی محور ارتباط کلامی موفق و رفع کننده مشکلات است و کسی که در ارتباط کلامی دیگر خواهی و رضایت خداوند را محور قرار دهد به طور یقین در هدف خود موفق خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون بابیان اینکه چینش کلام ما باید بر محور فهم و درک طرف مقابل باشد، اظهار کرد: در احادیث گرانبها از معصومین و رسول خدا(ص) برای ما بیان شده که به اندازه درک و فهم و عقل مخاطب خود با او سخن بگویید؛ زیرا اگر کلام انسان در خور فهم مخاطب نباشد پیام حاصل از کلام برای او قابل درک و فهم نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط کلامی نه تنها در رفع مشکلات زناشویی نقش کلیدی دارد بلکه در حل شدن مشکلات میان والدین و فرزندان نیز بسیار مؤثر است، گفت: اگر والدین می خواهند که فرزندانشان همواره ازآنها اطاعت کنند باید سعی کنند که با بروز یک مشکل در ابتدا در مورد آن مشکل با فرزند خود گفت و گو کرده و پس از آن اقدام به قضاوت و ارائه راهکار برای آن مشکل باشند؛ زیرا تنها به این ترتیب است که امکان حل مشکلات به صورت ریشه ای فراهم می شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: البته داشتن ارتباط کلامی برای حل مشکلات به این معنا نیست که هر چه طرف مقابل می گوید بپذیریم بلکه در اینجا منظور این است که اگر سخن طرف مقابل منطقی و درست باشد در این صورت می توانیم به درخواست و نقد او عمل کنیم تا مشکل برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون یادآورشد: استفاده از زور برای حل مشکلات آخرین راهکار است نه اولین راهکار؛ زیرا اولین راهکار برای حل مشکلات گفت و گو است البته گفت و گویی که بر محور انصاف، رضایت خداوند، دیگر خواهی و عدم سلطه و سو استفاده دیگری باشد زیرا اسلام به هیچ وجه با سلطه گری و استبداد بر دیگران حتی از راه کلام، مذاکره و گفت و گو موافق نیست./968/202/ب3

ارسال نظرات