۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۶۷۹۹۲
استاد حوزه علمیه مازندران:

سیره اخلاقی پیامبر اسلام الگویی برای زدودن بداخلاقی ها در جامعه است

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امت اسلامی با بهره گیری از سیره نبوی و مفاهیم ناب قرآنی می توانند به رشد و تعالی حقیقی دست یابند، گفت: تنها راه پیشرفت و ترقی جوامع دینی وحدت و همبستگی امت اسلامی است.
میلاد پیامبر و امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حجت الاسلام محمد جوادی، استاد حوزه علمیه مازندران امروز همزمان با ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) در جمع طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) محمود آباد گفت: بسیار پسندیده است که انسان پیامبر را از خداوند بشناسد همانطورکه خداوند در قرآن کریم پیامبر خود را رسول مهربانی معرفی می کند.

حجت الاسلام جوادی با اشاره به رنج ها و سختی های پیامبر گرامی اسلام در مسیر تبلیغ دین افزود: پیامبر اسلام شخصیتی دلسوز و مهربان بوده و همواره در پی این بودند که مرد را به کمال و تعالی برساند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تبیین این که مهم ترین هدف رسالت پیامبر، تزکیه بود، اظهار داشت: کار اصلی پیامبر گرامی اسلام پرورش و آموزش بود، اما امروز آموزش و پرورش است که این یک غلط رایج است که در جامعه فراگیر شده است.

حجت الاسلام جوادی با اشاره به سوره شمس، خاظر نشان کرد: تنها چیزی که در قیامت به داد آدمی می رسد، تزکیه نفس است، هر کسی که تزکیه کرد برنده است و کسی که تهذیب نکرد بازنده است دنیا است چرا که تزکیه نفس اهداف رسولان و پیامبران بود.

وی با تاکید بر این که دو سوم از آیات قرآن در رابطه با مسایل اخلاقی و تهذیب است، گفت: قرآن کتاب انسان سازی و پلی به سوی معرفت الله است، این نعمت خدادای همواره در کنار ما است، اما غفلت ما اجازه بهره برداری از آن را نمی دهد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تبیین سیره علما در تزکیه نفس ‌گفت: علما همواره در حال تهذیب و تزکیه نفس بودند، حتی در حال تدریس نیز به دنبال تزکیه بوده و برخی اوقات در نیمه های یک بحث علمی وقفه ای برای بیان نکات اخلاقی ایجاد می کردند.

حجت الاسلام جوادی در ادامه گفت: جوانان همانند نهال های تازه شکفته هستتد که نمی توانند بهتر تهذیب نفس کنند، چرا که دلی صاف و ساده تر نسبت به کهنسالان دارند و مسیر پیشرفت را سریع تر طی می کنند.

وی با با بیان این که وحدت و همدلی مهم ترین نیاز امروز نیاز کشور است، گفت: صمیمیت و همدلی میان مسلمین و اقوام مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و وحدت تنها وسیله نجات امت اسلامی است.

استاد حوزه علمیه مازندران به سه خصوصیت اصحاب پیامبر اشاره کرد و افزود: ایستادگی و مقابله سرسختانه در مقابل کفار و دشمنان، مهربانی و عطوفت میان خلق و عبودیت و بندگی از ویژگی‌های صحابه پیامبر است.

حجت الاسلام جوادی در ادامه سخنان خود با بیان این که پیامبر گرامی اسلام نماد، وحدت، رفعت و مهربانی است، خاطرنشان کرد: بحران های امروز جامعه اسلامی به دیل فاصله گرفتن از سیره نبوی است.

استاد حوزه علمیه مازندران بر ضرورت پرهیز جامعه اسلامی از بداخلاقی های رایج تأکید کرد و افزود: سیره پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت(ع) بهترین الگوی اخلاقی برای جامعه امروز است.

وی نظام مقدس جمهوری اسلامی را محور وحدت در دنیای اسلام معرفی کرد و بیان داشت: امروز ایران اسلامی پرچم دار وحدت در دنیای اسلام است و همه توان خود را برای تحقق عملی این وحدت به کار خواهد گرفت.

حجت الاسلام جوادی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در اسلام بیش از همه به تقوا اهمیت داده می‌شود، تصریح کرد: در اسلام قومیت، نژاد و رنگ مهم نیست آنچه اهمیت بالایی دارد مسأله تقوا است.

وی با بیان این که مهم‌ترین سیره اجتماعی پیامبر گرامی اسلام اخوت و برادری و معاشرت با مردم بر پایه وحدت، صمیمیت و مهر و محبت بوده است، خاطرنشان کرد: روز ولادت پیامبر اسلام(ص) به‌نام روز اخلاق نام‌گذاری شده است و جامعه اسلامی با رعایت اخلاق و برادری باید زیر چتر ولایت قرار بگیرند، چون وحدت زیر چتر ولایت معنا می‌یابد.

استاد حوزه علمیه مازندران، حفظ وحدت و همدلی را نیاز همیشگی امت اسلامی دانست و گفت: خوشبختانه ما شاهد این موضوع در انقلاب اسلامی بوده‌ایم و به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که رمز پیروزی این انقلاب بزرگ همان وحدت میان مردم بوده است.

حجت الاسلام جوادی با اشاره به این که وحدت مسلمانان جهان و تبعیت از زندگی پیامبر بزرگ اسلام (ص) رمز پیروزی در برابر دشمنان است، ادامه داد:  یکی از رسالت های پیامبر عظیم الشان اسلام احیای مکارم اخلاقی در جامعه اسلامی بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که باید اخلاق و مهرورزی را در زندگی خود مورد توجه قرار دهیم، گفت: اخلاق و مهرورزی برگرفته از سیره نبوی، کانون خانواده ها را مستحکم و جامعه را اصلاح می کند.

وی با بیان این که امت اسلامی با بهره گیری از سیره نبوی و مفاهیم ناب قرآنی می توانند به رشد و تعالی حقیقی دست یابند، افزود: تنها راه پیشرفت و ترقی جوامع دینی وحدت و همبستگی امت اسلامی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به نقش علمای کشورهای اسلامی در وحدت و یکپارچگی امت اسلام تصریح کرد: به گفته نبی مکرم اسلام علما وارثین انبیا هستند بنابر این علما، دانشمندان و نویسندگان مسلمان به عنوان نخبگان جامعه، رسالت بزرگی دارند تا برای وحدت اسلامی و پیشرفت و سعادت مسلمانان تلاش کنند./202/950/ب1

ارسال نظرات