۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۶۸۶۷۳
مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خرم آباد:

بانکداری اسلامی بستر رونق اقتصادی است

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد در خرم آباد کار، سرمایه، علم و دانش و امنیت را از عوامل مهم رونق اقتصادی دانست و گفت: با اجرایی شدن قانون بانکداری اسلامی می توان در جهت تحقق این عوامل و رونق اقتصادی کشور گام برداشت.
مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد

حجت الاسلام نبی الله جلالی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با طرح این سؤال که آیا بانکداری اسلامی در کشور ما بر مبنای فقه شیعه اجرا می گردد یا نه؟ بیان داشت: اجرای بانکداری بر اساس فقه شیعه دارای مراحل گوناگونی است و قانون بانکداری اسلامی در سال 62 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

وی با اشاره به مقام اجرایی قانونها، افزود: بانک موظف به پیاده کردن دستورالعمل های اجرایی است و ما نمی توانیم قضاوت صد در صدی داشته باشیم که برخی بانکها نسبت به بانکداری اسلامی دغدغه دارند و یا ندارند.

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد در خرم آباد یادآور شد: در بحث اجرایی شدن بانکداری اسلامی مدیران ارشد و کادر مربوطه آموزشهای لازم را فرا گرفته و در این راستا اهتمام جدی به کار می برند.

وی در ادامه با اشاره به نظر مراجع عظام تقلید در بحث بانکداری اسلامی، خاطرنشان کرد: در قانون سال 62 تصویب نشده که جریمه دیرکرد نرخ سود بانکها حرام است و این امر مورد توجه نظر مراجع تقلید است.

حجت الاسلام جلالی نژاد در ادامه با بیان اینکه آیا عدم اطلاع مشتریان و نخواندن قراردادها اشکال شرعی دارد یا نه؟ بیان داشت: برخی مشتریان اصل قرار داد را دانسته و نسبت به جزییات اعتماد دارند در این صورت ایرادی ندارد و اگر از جزییات قرارداد بانک اطلاع نداشته باشد، آن معامله دچار اشکال است.

وی با اشاره به اینکه در پنج سال اخیر بانکها نمونه قراردادهای خویش را روی سایت قرار داده اند، تصریح کرد: کوتاهی مشتری در اطلاع از وضعیت قرارداد بانکها به کم حوصلگی و فرهنگ مطالعه باز می گردد.

کارشناس فرهنگی امور دینی در خرم آباد از نظر شرعیت دستمزد تابع کار است و اگر کاری مشروع باشد دستمزد آن نیز مشروع است.

وی با بیان اینکه بستن قراردادها از نظر شرعی درست باشد، دستمزد کارمندان نیز مباح و حلال است، افزود: در راستای اجرایی شدن قوانین بانکداری اسلامی که در سالهای اخیر به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، اگر تصویب شود بانکداری اسلامی رونق می گیرد.

حجت الاسلام جلالی نژاد با اشاره به نقش بانکها در رونق و شکوفایی اقتصاد کشور، عنوان داشت: با تکیه بر قوانین بانکداری اسلامی باید زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم کرد و در تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت./9459/302/ب2

ارسال نظرات