۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۴۶۸۸۹۰
به مناسبت هفته ثبت احوال برگزار شد؛

نشست خبری مدیر کل ثبت احوال استان قم با اصحاب رسانه

مرادی گفت: با تدابیر انجام شده در تلاش هستیم زمان صدور کارت هوشمند ملی را به هفت روز کاهش دهیم، از این رو با تهیه دستگاه‌های مدرن به دنبال تحقق این مهم هستیم.
هفته ثبت احوال، خلیل مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خلیل مرادی، مدیر کل ثبت احوال استان قم، روز چهارشنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ثبت احوال برگزار شد به ارائه آخرین اخبار کارت هوشمند ملی، آمار وقایع حیاتی و ... پرداخت.

مرادی با بیان این که طول عمر ثبت احوال به بیش از 98 سال می‌رسد، اظهار داشت: در کل کشور 109 میلیون و 677 هزار و 245 برگ سند هویتی تا کنون تنظیم شده است که سهم قم از این مقدار سند 1 میلیون و 193 هزار و 342 برگ است.

وی ابراز داشت:‌ ثبت احوال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در تلاش بوده است تا با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، خدماتی شایسته، بهتر و دقیق‌تر به مردم ایران ارائه دهد.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به این که تمام اطلاعات اسناد علاوه نگهداری فیزیکی آنها، به صورت الکترونیکی اسکن و در حال نگهداری است، تصریح کرد: در حال حاضر 120 دستگاه، مرکز و نهاد از اطلاعات پایگاه ثبت احوال استفاده می‌کنند و بر اساس قوانین موجود در کشور، میزان و سطح دسترسی هر دستگاه متفاوت است.

وی به اهم فعالیت‌های اداره ثبت احوال استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ثبت احوال بسیار متنوع است. از این رو تغییر نام، تغییر نام خانوادگی، پاسخ به استعلام دستگاه‌های مختلف، مشخص نمودن افراد ذکور خانواده در بحث کفالت برای دریافت معافیت خدمت سربازی، ثبت ولادت و فوت، ثبت ازدواج و طلاق و خدمات متنوع دیگر از مهم‌ترین وظایف اداره ثبت احوال بشمار می‌رود.

مرادی نام گزینی اولیا بر فرزندان را یکی از مباحث مهم در ثبت احوال معرفی و تأکید کرد: سازمان ثبت احوال با برگزاری همایش‌های مختلف در زمینه‌ انتخاب نام نیکو بر فرزندان در تلاش است تا فرهنگ نام‌گذاری مناسب با شأن و فرهنگ قومیت‌های مختلف را در کشور ایجاد کند.

وی انتخاب نام نیکو بر فرزندان را یکی از حقوق مسلم کودک بر والدین دانست و اظهار داشت: گاهاً شاهد آن هستیم که برخی اولیا بدون مد نظر قرار دادن شرایط قومیتی، معنا و آوای نام، اقدام به انتخاب نام‌های نامتعارف بر فرزندان خود می‌کنند.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به محبوب‌ترین نام‌های دختران و پسران در سطح کشور، اظهار داشت: نام‌های فاطمه، زهرا، معصومه، مریم و زینت به ترتیب به عنوان بیشترین نام‌های انتخاب شده دختر توسط اولیا بوده‌اند و نام‌های محمد، علی، حسین، مهدی و اباالفضل به عنوان فراوان‌ترین نام‌ پسر توسط اولیا انتخاب شده‌اند.

وی فعالیت سازمان ثبت احوال استان قم را در صدور کارت هوشمند ملی مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: صدور کارت هوشمند ملی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این سازمان است از این رو تأخیر 5 ماهه در صدور کارت‌های هوشمند در ماه‌های گذشته به‌خاطر عدم تأمین بدنه کارت از جانب شرکت تهیه کننده این کارت‌ها بوده است که منجر به انباشته شدن درخواست‌ها در طی ماه‌های اسفند و بهمن سال 94 شد.

مرادی با بیان این که در تلاشیم روند صدور کارت هوشمند ملی را از 15 روز به یک‌ هفته کاهش دهیم، تصریح کرد: با تدابیر انجام شده در تلاشیم تا زمان صدور کارت هوشمند ملی را به هفت روز کاهش دهیم، از این رو با تهیه دستگاه‌های مدرن به دنبال تحقق این مهم هستیم.

وی اظهار داشت: از زمان آغاز طرح صدور کارت هوشمند ملی تا کنون بیش از 389 هزار و 893 مورد رزرو کارت هوشمند از سوی سه دفتر پیشخوان صورت گرفته که به زودی با راه‌اندازی چهار دفتر پیشخوان دیگر به روند صدور این کارت ملی سرعت مضاعفی خواهیم بخشید.

مدیر کل ثبت احوال استان قم با اشاره به این که روزانه حد‌اقل هزار کارت در حال صدور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه هزار کارت در حال صدور انبوه است که با فعالیت سه دستگاه، روزانه 60 تا 65 هزار کارت تولید می‌شود.

وی با اشاره به این که آمار طلاق و ازدواج از سال 96 لحظه‌ای می‌شود، بیان داشت: از ابتدای سال 95 تا کنون، 19 هزار و 806 مورد ثبت واقعه ولادت، 4 هزار و 211 واقعه فوت، 7 هزار و 290 واقعه ازدواج، 2 هزار و 300 واقعه طلاق در ثبت احوال استان قم ثبت شده است.

مرادی در ادامه به برنامه‌های سازمان ثبت احوال استان قم در هفته ثبت احوال اشاره و ابراز داشت: در نظر داریم در هفته ثبت احوال با حضور در نماز عبادی_ سیاسی جمعه، به گفت‌و‌گو با مردم پرداخته و به سوالات عموم مردم پاسخ داده شود، مراسمی با عنوان غبار روبی مزار شهدای گرانقدر در گلزار شیخان برگزار خواهد شد، مسابقات ورزشی_ فرهنگی ویژه کارمندان ثبت احوال برگزار خواهد شد و همچنین بازدید از موزه فقه و زندگی و دفتر حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی از دیگر برنامه‌های هفته ثبت احوال است.

وی در پایان این نشست خبری، تأسیس ثبت احوال در پردیسان را ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای پردیسان، تأسیس ثبت احوال در این شهرک یکی از نیاز‌های ضروری مردم است از این رو امید می‌رود با مساعدت‌های مهندس رضوی تا پایان سال 95، اداره ثبت احوال پردیسان را تا تهیه ساختمان اصلی، به صورت موقت راه‌اندازی کنیم. /878/201/ب3

اکتای بهمنی
ارسال نظرات