۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۶۹۵۴۳
آیت الله مظاهری:

پیروی نکردن از پیامبران درونی سبب مختوم شدن اسباب فهم انسان می شود

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر کسی پیامبران درونش را سرکوب کند، موعظه های پیامبران بیرونی برایش بی اثر می شود.
اقامه نماز و درس اخلاق آیت الله مظاهری در مسجد حکیم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تقید به ظواهر شرع از مهم‌ترین پیامهای قرآن است.

وی با مروری بر مباحث روزهای گذشته افزود: مسأله تقید بر ظواهر شرع یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل در قرآن کریم است که بیش از صد آیه از قرآن در مورد آن نازل شده است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه هفتم سوره بقره که می فرماید «خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ»، ادامه داد: تقید داشتن به ظواهر شرع رابطه انسان با خداوند، اهل بیت(ع)، خودش و با مخلوقات دیگر را تنظیم می کند و افرادی که پایبند به این مهم نیستند، قلب، چشمها و گوشهایشان مختوم به مُهر الهی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بهترین راه برای سیر و سلوک الهی تقید داشتن به ظواهر شرع است، ابراز کرد: اگر انسان دنیای توأمان با آخرت می خواهد چاره ای به جز تقید داشتن به ظواهر شرع ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ویژگیهای فطری انسان تشریح کرد: انسان با خواست خداوند با سه پیامبر درونی با نامهای فطرت، وجدان و عقل آفریده شده است، فطرتی که روح ما و عمق جان ما است، عقلی که میوه آن فکر است و وجدانی که انسان را در هنگام ارتکاب گناه، سرزنش می کند و در قرآن به عنوان نفس لوامه مطرح است.

وی با بیان اینکه هدایت انسان در گرو پیروی کردن از پیامبران درونی است، اظهار کرد: محصول متابعت از پیامبران درونی تقوای الهی است و انسان متقی جزء نجات یافتگان خواهد بود.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: مختوم شدن قلب، چشم و گوش انسان را از پذیرش حرف حق باز می دارد و انسانی که حرف حق را نپذیرد هرگز مطیع پیامبران بیرونی که همان حجتهای الهی هستند، نخواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیات متعددی از قرآن افزود: افرادی که از پذیرش حرف حق اعراض می کنند، عملشان عمل حیوانات است اما بر اساس متن آیات قرآن رتبه آنها از حیوان پست تر می شود چرا که پیامبران درونی خود را سرکوب کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبران دورنی نمی توانند روی جزئیات حکم کنند، گفت: وجود پیامبران بیرونی برای حکم کردن روی جزئیات است چرا که پیامبران درونی توانایی حکم کردن جزئیات را ندارند./201/867/ب1

ارسال نظرات