۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۶۹۸۰۳
استاد حوزه علمیه قزوین:

اسلام عامل آرامش روحی و امنیت در انسان است

حجت الاسلام جلیلوند در ادامه با اشاره به سه امتیاز اسلام به عنوان یک دین و اعتقادی که در کلام الهی امام علی(ع) در نهج البلاغه آمده است، اظهار کرد: نخستین امتیاز این است که اسلام عامل ایجاد امنیت و آرامش روحی است، شاید تنها عاملی که موجب وحشت و اضطراب روحی انسان‌ها است احساس ضعف و تنهایی است، انسان مسلمان وقتی که اسلام می‌آورد خود را تحت سیطره و حکومت نیرویی بی‌نهایت می‌بیند و از عمق جان به او معتقد می‌شود.
حجت الاسلام محمود جلیلوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام محمود جلیلوند، استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در حسینیه خیمة العباس مینودر قزوین با اشاره به ویژگی‎های اسلام در مباحث اسلام شناسی، گفت: اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین و مجموعه‌ای از عالی‌ترین قوانین خداوند متعال که بشر در تمام زوایای فردی و اجتماعی خود به آن نیازمند است، دارای خصوصیات خاص و مخصوص به خود است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چنین دینی آثار و برکات خاصی در زندگی بشر از خود بر جای گذاشته است، افزود: طبیعی است که چنین دینی که بر اساس پاسخ به تمام تقاضاهای فطری انسان بر پیامبر خاتم(ص) نازل شده است آثار و برکات خاصی در زندگی بشر از خود بر جای گذاشته است.

 
اسلام عامل آرامش روحی و امنیت در انسان است

حجت الاسلام جلیلوند در ادامه با اشاره به سه امتیاز اسلام به عنوان یک دین و اعتقادی که در کلام الهی امام علی(ع) در نهج البلاغه آمده است، اظهار کرد: نخستین امتیاز این است که اسلام عامل ایجاد امنیت و آرامش روحی است، شاید تنها عاملی که موجب وحشت و اضطراب روحی انسان‌ها است، احساس ضعف و تنهایی است، انسان مسلمان وقتی که اسلام می‌آورد خود را تحت سیطره و حکومت نیرویی بی‌نهایت می‌بیند و از عمق جان به او معتقد می‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه انسان با وجود اعتقاد به خداوند متعال روحش آرام‌ترین حالت را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اسلام با دادن چنین اعتقادی به انسان او را در قرنطینه امنیتی عجیبی قرار می‌دهد به طوری که هیچ موجودی نمی‌تواند آن امنیت و آرامش خاطر را به هم بزند، در اسلام ذکر خداوند مایه آرامش خاطر و حصول امنیت روحی معرفی شده است.

وی در ادامه با اشاره به امتیاز دوم اسلام از دیدگاه امیرمؤمنان(ع)، ابراز کرد: امتیاز دوم آن است که اسلام عامل آزادگی و آزاداندیشی است، منشأ همه قیدها و محرومیت از آزادگی و آزاداندیشی اسارت و وابستگی به غیرخدا است، وابستگی و اسارت دنیا مقام و امثال آن است که انسان را از نعمت بزرگ و باارزش آزاداندیشیدن و آزاد تصمیم گرفتن محروم می‌کند.

در اسلام همه ارزش و فایده علم عمل به آن است

حجت الاسلام جلیلوند در ادامه امتیاز سوم اسلام را عامل هماهنگی و تلفیق علم و عمل دانست و ابراز کرد: در اسلام علم آغاز و عمل انجام است و بدون عمل علم ناقص بلکه مضر است، همه ارزش و فایده علم عمل به آن است، ارزش علم یک ارزش مقدمی است یعنی علم به این عنوان که مقدمه عمل کردن است ارزش دارد و این در واقع بالاترین ارزش دادن به علم است.

وی در پایان گفت: دوام و بقای هر موجودی به چیزی بستگی دارد تا در سایه آن باقی بماند و از آفات مصون بماند دوام علم هم بستگی به عمل کردن به آن دارد وگرنه کم‌کم این بزرگ‌ترین سرمایه انسان آب می‌رود و به فراموشی تبدیل می‌شود./873/202/ب2

ارسال نظرات