۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
کد خبر: ۴۶۹۹۶۳
رییس حوزه هنری خراسان شمالی مطرح کرد؛

تولید آثار فاخر و تربیت هنرمندان متعهد مهم‌ترین رویکرد حوزه هنری خراسان شمالی

رییس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: تولید آثار فاخر هنری و شناسایی، استعدادیابی، تربیت و پرورش هنرمندان متعهد جوان مهم‌ترین رویکردهای این نهاد در استان است.
وحید نمازی- رییس حوزه هنری خراسان شمالی

وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به شاخص‌ترین تولیدات سال 95 حوزه هنری استان، اظهار کرد: حوزه هنری خراسان شمالی در سال 95 در تمامی واحدها تولیدات خوبی داشته که در این زمینه می‌توان به نمایش صحنه‌ای «قرار» برگزیده جشنواره ملی مقاومت و نمایش صحنه‌ای «در مسیر کوه‌های شاه‌جهان» منتخب جشنواره رضوی از تولیدات واحد هنرهای نمایشی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین کتاب «جعفرقلی زنگلی» به همراه دو مجموعه شعر و ترانه صادق آدینه و همچنین کتاب داستان «چهارشنبه‌ها طبقه 4 ساعت 4» از تولیدات آفرینش‌های ادبی، کتاب‌های «آتش و آویشن» خاطرات کریمیان شاددل، «آرزوی دیدار»، «سال‌های بی‌صدا گریه کردن»، «سیمینی سیدوس» از تولیدات شاخص واحد فرهنگ و مطالعات پایداری، تولید 11 اثر نقاشی از سوی هنرمندان استان و تولید کتاب کاریکاتور نفوذ و پوستر حریم ماه از تولیدات درخور واحد هنرهای تجسمی و تولید هفت قطعه موسیقی کودک با موضوع ایران آینده از بهترین تولیدات واحد موسیقی خراسان شمالی در سال جاری است.

نمازی که اکنون افزون بر ریاست حوزه هنری خراسان شمالی، مسؤولیت معاونت فرهنگی هنری این نهاد را هم بر عهده دارد، با اشاره به دغدغه‌های خود در حوزه هنری استان، گفت: به‌تبع سیاست‌ها و اهداف اصلی حوزه هنری؛ یعنی تولید آثار فاخر هنری و شناسایی، استعدادیابی، تربیت و پرورش هنرمندان متعهد جوان، در استان هم این موارد به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه‌های حوزه هنری به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: البته در خراسان شمالی با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در بین هنرمندان استان وجود دارد دغدغه نخست؛ یعنی تولید آثار هنری وضعیت بهتری دارد اما استعدادیابی، تربیت و آموزش هنرجویان جوان نیاز به توجه بیشتری دارد.

شبکه عرضه محصولات هنری در کشور مشکل اساسی دارد

نمازی خاطرنشان کرد: دغدغه مهم‌تر حوزه هنری استان رساندن پیام‌های نهفته در آثار تولیدی به مخاطب اصلی بوده که به‌عنوان دیگر دغدغه موجود در این نهاد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی تولید اثر نیست بلکه عرضه آن است، افزود: در این زمینه نبود شبکه توزیع مناسب چه در سطح استان و چه در سطح ملی مشکل اساسی به شمار میرود.

نمازی با اشاره به اینکه بدون شک بحث اعتبارات هم یک مسأله مهم و تعیین‌کننده بوده و تقریباً تمامی حوزه‌های فرهنگی هنری با این مسأله دست و پنجه نرم می‌کنند، اضافه کرد: همچنین ضعف در زیرساخت‌ها و کمبود فضاهای فرهنگی هنری استان شامل سینما که اکنون خراسان شمالی فاقد سینما است، پلاتو، نگارخانه، بلک باکس و سایر مراکز از دیگر دغدغههای استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به محوری‌ترین فعالیت‌های حوزه هنری استان از ابتدای سال تاکنون، گفت: در سال 95 فعالیت‌های متعددی از سوی حوزه هنری استان صورت گرفته است به‌گونه‌ای که همزمانی آغاز سال با هفته هنر انقلاب اسلامی شور و هیجان خوبی را در حوزه فرهنگ و هنر استان شکل داد و سرآغاز فعالیت‌های فرهنگی هنری در خراسان شمالی شد.

نمازی اظهار کرد: اما مهم‌ترین فعالیت در حوزه جشنواره‌ای برگزاری موفق هفتمین سالانه جشنواره سراسری کاریکاتور با موضوع نفوذ و همچنین برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری حریم ماه با موضوع عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی- اسلامی بود.

نخستین خانه هنرمندان خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه البته تا پایان سال هم برنامه‌های مناسبی در حوزه هنری استان پیش‌بینی شده که برخی از آنها در حال اجرا هستند، تصریح کرد: برگزاری چهارمین دوره جشنواره استانی تئاتر سوره ماه، انتشار فراخوان سومین کنگره ادبیات آیینی استان، راه‌اندازی اولین خانه هنرمندان استان، ساخت 5 استرابورد در سطح شهر بجنورد و انجام مقدمات لازم برای کلنگ زنی نخستین پردیس سینمایی استان با همکاری موسسه بهمن سبز و شهرداری بجنورد ازجمله این برنامه‌ها هستند.

نمازی در ادامه تعامل حوزه هنری خراسان شمالی با کارگروه‌های تخصصی اداره کل امور استان‌های حوزه هنری کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت: به فضل الهی تعامل خوبی با کارگروه‌های تخصصی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که مدیریت خوب معاون فرهنگی هنری اداره کل امور استان‌ها و انتصاب افرادی توانمند، دلسوز و متخصص در اغلب کارگروه‌های تخصصی سبب شده استان‌ها خارج از مباحث کارشناسی به‌عنوان مشاورانی متخصص از نظرات کارشناسانه آنها بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: درباره اینکه آیا کارگروه‌ها توانسته در رشد و ارتقای کیفی آثار مؤثر باشند هم قطعاً به همین شکل بوده که مصداق آن هم کارگروه‌هایی نظیر فرهنگ و مطالعات پایداری، موسیقی، آفرینش‌های ادبی، نمایش و آموزش و پژوهش است که با تعامل بهتر و بیشتر با استان‌ها در این بخش شاهد ارتقا و رشد بیشتری بوده‌ایم.

ضرورت برگزاری برنامه‌های مشترک هنری در سطح استانها و مناطق

نمازی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سایر کارگروه‌ها با توجه به همکاری و تعامل مناسب به دلیل مشغله‌های متعدد فرا کارگروهی در این خصوص نقش کمتری را داشته‌اند، اضافه کرد: البته تسریع در پاسخگویی و اعلام نظرات کارشناسی هم عامل مهمی است که باید کارگروه‌ها به آن توجه کنند.

به گفته وی، دسترسی آسان به مسؤولان کارگروه‌ها، برقراری ارتباط مستمر با استان‌ها و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی فصلی و یا حداقل سالانه برای مسؤولان واحدها در رشد و ارتقای فعالیت‌ها تأثیر زیادی خواهد داشت.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی به مباحث مطرح شده در جلسات و نشست‌های تخصصی معاونان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تقریباً مسؤولیت اجرای تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری به عهده معاونان فرهنگی هنری در استان‌ها است، برگزاری چنین نشست‌هایی برای یادآوری و تبیین سیاست‌ها و اهداف حوزه هنری برای معاونان ضرورت زیادی دارد.

نمازی خاطرنشان کرد: این‌گونه نشست‌ها فرصت خوبی برای ارتباط و تعامل کارگروههای تخصصی مرکز با معاونان و ارتباط، تعامل و انتقال تجربه بین معاونان استان‌ها بوده و حتی زمینه‌ساز اجرای فعالیت‌های مشترک بین استانها و یا منطقه‌ها‌ خواهد بود.

وی ادامه داد: برگزاری این نشستها در سه‌ماهه پایانی سال آن هم در دو روز به‌صورت فشرده چیزی غیر از ارائه گزارش و انتقال انباشتی از اطلاعات نخواهد بود؛ ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود این‌گونه نشست‌ها حداقل دو بار در سال، یکی در پایان سال کاری یا ابتدای سال برگزار شود تا سیاست‌ها، اهداف و رویکردهای کلان حوزه هنری در سال آتی تبیین و به معاونان ابلاغ شود.

نمازی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود نشست دوم هم در اواسط سال برای نظارت بر روند توجه به مسائل مطرح شده و پیگیری و گزارش‌گیری برگزار شود هرچند باید توجه داشت که هرچه قدر این‌گونه نشست‌ها کاربردی، مصداقی و دوطرفه باشد خروجی بهتری خواهد داشت.

کمبود اعتبارات از مهم‌ترین چالشهای حوزه هنری خراسان شمالی است

رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی با ارزیابی عملکرد این نهاد در سال جاری به نسبت سال گذشته، گفت: به‌ طور حتم در سال 95 روند بهتری را در ابعاد مختلف نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی تصریح کرد: از نظر اعتباری در سال 95 نسبت به سال قبل وضعیت بهتر و رو به رشدی را در هر سه بخش فرهنگی، تملک و پرسنلی داشته‌ایم، هرچند کمبود اعتبارات همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی استان محسوب می‌شود.

نمازی خاطرنشان کرد: امسال از نظر فعالیت‌ها، تولیدات هنری و حضور در جشنواره‌ها در تمامی واحدها رشد قابل‌توجهی را هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی شاهد بودیم.

وی ادامه داد: از نظر تعاملات و اخذ مشارکت از سایر دستگاه‌ها هم امسال وضعیت خیلی خوبی را داشتیم؛ به‌طوری‌که هر دو جشنواره ملی استان با جذب مشارکت مالی از سایر نهادها برگزار شده است.

نمازی اظهار کرد: امسال از نظر زیرساخت‌های فرهنگی امسال تعاملات بسیار مناسبی با شهرداری مرکز استان صورت گرفت؛ به‌طوری‌که به‌زودی شاهد راه‌اندازی اولین خانه هنرمندان استان، کلنگ زنی پردیس سینمایی و احداث استرابورد تبلیغاتی خواهیم بود.

لزوم تشکیل قرارگاه عملیات هنری در کشور

وی تصریح کرد: در مجموع در زمینهٔ فعالیتهای حوزه هنری خراسان شمالی سال 95، سال مناسبی ارزیابی می‌شود و امیدواریم این روند در سال 96 با سرعت بهتر و کیفیتی شایسته‌تر ادامه داشته باشد.

نمازی در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای آنکه در مسیر فعالیت‌ها اتفاقات بهتری رخ بدهد چیست، اظهار داشت: مهم‌ترین پیشنهاد بنده تشکیل قرارگاه عملیات هنری در معاونت فرهنگی هنری اداره کل امور استان‌ها زیر نظر مدیرکل و متشکل از مسؤولان کارگروه‌های تخصصی، یکی از روسای حوزه هنری استان به نمایندگی از هر منطقه و سایر افراد مرتبط است تا با استفاده از ظرفیت‌های استان‌ها برای انجام فعالیت‌های مشترک اقداماتی همسو و همزمان انجام گیرد.

وی افزود: باید پذیرفت یک دست صدا ندارد و وقتی کنار هم قرار بگیریم اتفاقات مهم‌تر و شاخص‌تری را می‌توان انجام داد؛ به‌ویژه در مسائلی که نیاز به واکنشی سریع از طرف مجامع هنری دارد.

نمازی ادامه داد: نمونه موفق این حرکت‌های جمعی نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست و نفوذ و به فضل الهی رویش خواهد بود که در تمام استان‌ها برگزار و بازتاب خیلی خوبی داشت.

وی با بیان اینکه در طی سال می‌توان چندین فعالیت جمعی زیر نظر این قرارگاه هنری انجام داد، اضافه کرد: به‌طور مثال درزمینهٔ فاجعه منا در سال 94 شاعران و هنرمندان اکثر استان‌ها تولید اثر داشتند؛ اما به دلیل آنکه در هر استان چند اثر بیشتر نبود و این آثار به‌صورت جداگانه دیده شدند اثرگذاری لازم را نداشت در صورتی که اگر همه این هنرمندان با میزبانی یکی از استان‌ها گرد هم جمع می‌شدند قطعاً آثار تولیدی آنها بیشتر شنیده و دیده می‌شد و فعالیت درخورتری شکل می‌گرفت.

رییس حوزه هنری خراسان شمالی واحد فرهنگ و مطالعات پایداری و همچنین واحد هنرهای تجسمی را فعال‌ترین بخش حوزه استان معرفی کرد و ادامه داد: در سال 95 تقریباً تمامی واحدهای تخصصی حوزه هنری خراسان شمالی هم از نظر فعالیت و هم از نظر تولید فعالیت‌های خوبی را داشته‌اند.

وی ادامه داد: واحد فرهنگ و مطالعات پایداری با انجام فعالیت‌های متنوع و تولید 13 اثر تاریخ شفاهی و همچنین واحد هنرهای تجسمی با برگزاری دو جشنواره موفق کاریکاتور و پوستر جزء بهترین واحدهای تخصصی حوزه هنری استان بودند./9314/301/ب2

ارسال نظرات