۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۴۷۰۰۰۶
تولیت آستان قدس رضوی:

تمدن منهای تدین حیات ندارد/ مغرب زمین سعی بر به حاشیه بردن معنویت دارد

تولیت آستان قدس رضوی «علم»، «معنویت»، «زیارت» و «سیره» امام رضا(ع) را راهکارهای تعامل حرم مطهر رضوی با فعالان فرهنگی در عرصه بین الملل عنوان کرد و گفت: مغرب زمین سعی بر به حاشیه بردن اسلام دارد اما تدابیر و رهنمودهای ولی فقیه نه تنها به مملکت خود بلکه به سراسر عالم مانع به حاشیه بردن معنویت شده است.
تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، دوشنبه شب در «همایش راهکارهای تعامل حرم مطهر امام رضا(ع) با فعالان فرهنگی در عرصه بین الملل» در جمع فعالان فرهنگی داخلی و خارجی با بیان اینکه یکی از محورهای تعامل امروز «معنویت» است، اظهار کرد: شریعت و شکل دادن مدنیت بشر در پرتو تدین میسر است و آنچه از مدنیت بشر بدون ارتباط با معنا، سرشت و جامعیت انسان شکل بگیرد در نهایت به توحش می انجامد نه تمدن.

وی با اشاره به  اینکه «علم»، «معنویت»، «زیارت» و «سیره» امام رضا(ع) راه های تعامل با ملل است، افزود: تمدن منهای معنویت تعریف کاملی برای انسان ندارد بنابراین پیامبر اکرم(ص) و اولیای دین راه تکامل بشریت، دستیابی رفاه توأم با هدایت و تبدیل شدن به خلیفة الله را به امغان آورده اند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: برای شکل گیری تمدن بشری در پرتو تدین هجرت نبی مکرم اسلام(ص) و هجرت امام رضا(ع) دارای مهندسی الهی است که بیش از همه به هدایت انسان بها می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: بنا به حدیث سلسلة الذهب و سخن توحیدی امام رضا(ع) در بدو رو به خراسان، در حصن حصین توحیدی است که «شبهه علمی» و «شهوت عملی» زندگی انسان تهدید نمی کند.

وی با اشاره به اینکه مهندسی الهی شکل گرفته راهکار تعامل مسأله معنویت است، اظهار کرد: معنویت مهم ترین نقطه تعامل ملل با مضجع منور امام رضا(ع) است؛ گمشده ای که پس از گذشت 400 سال از رنسانس  غرب با آن مبارزه می کند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در راستای شکل گیری این معنویت مغرب زمین سعی بر به حاشیه بردن اسلام دارد اما رهنمایی و رهنمودهای ولی فقیه فضایی متفاوت به وجود آورد و معنویت مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: جوانان غرب با نامه رهبر انقلاب توجه بیشتری به اسلام به ویژه «اسلام ناب محمدی» نشان دادند، اسلامی که پرچمدار آن ایران است،

وی با بیان ینکه توجه به علم امام رضا(ع) که «عالم آل محمد» خوانده می شوند علم رضوی  یکی دیگر از راهکارهای تعامل است، مطرح کرد: مشهد می تواند مرجعیت علمی پیدا کند و توجه صاحبان علم، فکر، اندیشه به اینجا راهکار علمی در پرتو این جایگاه عظیم با ملل مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان انکه زیارت می تواند محوری برای دلدادگی باشد تا زائر شکل مزور بگیرد، ادامه داد: سومین راهکار تعامل با ملل می تواند «زیارت» باشد، اهل بیت باب الحکمه و باب العلم هستند که با زیارت ایشان گره بسیاری از مشکلات تخصصی عموم مسلمانان چه شیعه و چه اهل سنت حل می شود.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: ایران الگوی مقاومت در مقابل استکبار و ظلم ستیزی است، ایران ملجأ و پناهگاه همه مظلومان و ستمدیدگان است بنابرانین جایگاهی که می تواند نقطه تعامل باشد سیره رضوی است.

وی بیان کرد: توسعه مفهوم خدمت، خادم و خدوم به حرم مطهر امام رضا(ع) محدود نمی شود؛ با توجه به معارف اهل بیت، توجه به فقرا و مستضعفان خادمان در عرصه بین المللی می توانند تأثیرگذار باشند.

تولیت آستان قدس رضوی گمشده امروز بشر را سیره رضوی، سیره فاطمی و علوی دانست و گفت: وجود مضجع منور رضوی در ایران ظرفیت بسیار عظیمی برای هدایت انسانها است از این رو توجه مسلمانان به این نقطه و ایران فعالیت فعالان فرهنگی را مضاعف می کند./202/1308/ب1

ارسال نظرات