۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۷۰۸۱۷
رییس میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات:

مبلغان گروه های تبلیغی مهم ترین عناصر شبکه های مردمی هستند

رییس میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تعادل در سبد کالای فرهنگی خانواده ها وجود ندارد و مردم ما سواد کالاهای فرهنگی را ندارند و نحوه استفاده و نگهداری کالاهای فرهنگی را نمی دانند و از هر چیزی استفاده می کنند و منفعل هستند.
حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی رییس دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی عصر امروز در سومین نشست گروه های تبلیغ رسانه ای ضمن گرامیداشت نهم دی ماه اظهار داشت: یکی از اسباب مهم در پیش آمد فتنه 88 فضاهای تبلیغ نوین و فضاهای مجازی خاص بود که راهکار دشمن، کارهای رسانه ای و مجازی بود و حتی مدتی فعالیت های نوآورانه خود را عقب انداختند تا بتواند ضربه خود را به ایران وارد کنند که به لطف حضرت سید الشهدا(ع) و محبتی که خدا از امام حسین(ع) در وجود مردم قرار داده بود، نقشه دشمنان نقش بر آب شد.

وی با اشاره به رویکرد مسأله محوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در دوره های مختلف از فعالیت های خود به رویکردهای متفاوتی رسیده است؛ در دوره جدید از حدود پنج شش سال پیش این نگاه در دفتر تبلیغات اسلامی حاکم شد که به سمت رویکرد مسأله محوری گام بردارد؛ به جای این که نیروهای دفتر در سطوح همه کارها قرار بگیرند، چندین مسأله انتخاب شد و از بین این مسائل، مواد خاص تر مورد توجه بیشتر قرار گرفت تا برای حل معضل، تمام دفتر بسیج شود.

رییس میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره ایجاد قطب ها در دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در دفتر از حدود 200 مسأله، مطالعات میدانی و رصدی انجام شده و پس از کنار هم قرار گرفتن، با هم امتزاج حاصل شد و به 12 مسأله به عنوان مسائل اصلی دفتر برای دوره جدید رسید که به میزهای تخصصی تبدیل شدند و هر میزی زیر نظر قطبی فعالیت می کند و قطب ها مرکز تصمیم گیری دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می روند.

وی افزود: قطب های دفتر تبلیغات اسلامی شامل قطب های علوم انسانی و اسلامی، نظام سیاسی، تعمیق ایمان دینی و قطب اخلاق خانواده و سبک زندگی هستند.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی پرداختن به مسائل و معضلات جامعه را از اصلی ترین کارهای قطب اخلاق خانواده و سبک زندگی عنوان کرد و گفت: تمرکز این قطب، تمرکز بر مسائل روز مردم است که کاملا با کف جامعه استکاک دارد و با معضلات روز مردم درگیر بوده و تأکید این قطب آن است که از کارهای تئوری پردازی فاصله بگیرد و به سمت کف جامعه و حل آن برود.

وی افزود: به همین سبب این مسأله مورد توجه قرارگرفت تا ببینیم مسائلی که در هر میزی می تواند به سمت آن رفت، چه موضوعاتی می تواند باشد؛ مطالعات میدانی و نخبگانی انجام و مسائلی برای هر میز مشخص شد؛ میز اخلاق دو مسأله محوری را برای حل معضلات در دست اقدام دارد یکی صنفی و دیگری عامه مردم؛ مسأله صنفی مسأله ای بوده که معضلات موجود در اخلاق تبلیغ است؛ مسأله دوم اخلاقی بوده که به این نتیجه رسیدیم که اصلی ترین مسأله درگیر جامعه ما دروغ و عدم صداقت و رواج آن در جامعه است که از سطوح کلان جامعه تا زندگی خرد مردم درگیر بوده که مورد توجه و اهتمام ویژه میز اخلاق است و این چیزی است که از فضای رسانه ای دفتر و اداره کل تبلیغ نوین به میز اخلاق در اصلاح اخلاق تبلیغ و کمک به راستی گستری در جامعه کمک کنند.

رسانه ها و فضای مجازی خانواده های نوپا را هدف قرار گرفته اند

رییس میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره نقش فضای مجازی در طلاق ها اظهار داشت: مسائل زیادی در میز خانواده مطرح است، اما مسأله اصلی در معضلات خانواده که می توانیم هدف بگیریم و به سمت آن برویم، طلاق در 5 سال اول زندگی است که رواج بسیار زیادی دارد؛ طلاق در این ایام از چیزهایی است که در بررسی های دقیق به آن رسیده ایم که بحث های مربوط به رسانه و فضای مجازی یکی از مهم ترین عناصر در 5 سال اول زندگی است؛ رسانه ها و فضای مجازی خانواده های نوپا را هدف قرار گرفته اند.

وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی اشاره و تصریح کرد: مسأله سبک زندگی از مسائل سهل ممتنع است و از یک طرف همه معتقدند که سبک زندگی که کاری ندارد و همه چیز را سبک زندگی می دانند؛ این مسأله در کشور ما عمر ندارد و با دستورات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب به مسأله سبک زندگی همانند دیگر فرمایشاتشان برخورد دوگانه شده است.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان این که پرداختن به سبک زندگی سخت است، ابراز داشت: سند اقدامی طراحی شد و موضوعات اجتماعی که دفتر بر آن تأکید دارد و در بند های مفهومی و عملیاتی را نوشته ایم؛ از مباحث شکل گرفته به 14 عرصه مهم در سبک زندگی مهم از جمله سلامت، الگوی کسب و کار، الگوی تعامل با قانون، الگوی اندیشه ورزی، الگوی مصرف اقتصادی، الگوی اوقات فراغت، الگوی مناسک مذهبی و الگوی زندگی دوم یا فضای مجازی دست یافته ایم.

فراگیر شدن صنایع فرهنگی در آینده

وی ضمن بیان تعریف مصرف کالاهای فرهنگی تصریح کرد: از بین 14 عرصه ذکر شده، مصرف کالای فرهنگی از این میان انتخاب شد؛ مصرف کالای فرهنگی یعنی مصرف های غیر اقتصادی ما و مصرف هایی که خمیرمایه اش فرهنگ است اما مردم حاضر هستند برای آن پول بدهند.

رییس میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فراگیری صنایع فرهنگی در آینده پرداخت و اظهار داشت: امروز در دنیا که دانش صنایع فرهنگی به شدت در حال پیشرفت است و آینده را صنایع فرهنگی خواهند گرفت و صنایع فرهنگی به معنای ارتباط با صنایع کالاهای فرهنگی است؛ کالاهای فرهنگی در 9 نوع کالا اعم از کالاهای مکتوب، رسانه ای، مجازی، هنری، سرگرمی، مد و طراحی، ورزشی، مذهبی و میراث فرهنگی قابل جمع آوری هستند.

سبد کالاهای فرهنگی خانواده ها متعادل نیست

وی به عدم تعادل در سبد کالای فرهنگی در خانواده ها اشاره کرد و ابراز داشت: تولید، طراحی، تزریق، توزیع و مصرف 5 فرآیند در مصرف کالاهای فرهنگی هستند؛ مسأله ای که میز سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی بر آن تمرکز کرده است، مسأله مصرف است؛ مردم ما درباره مصرف فرهنگی در سه مورد دچار مشکل هستند: یکی این که سبد کالاهای فرهنگی شان متعادل نیست؛ یعنی اینطور نیست که سبد کالای فرهنگی در خانواده ها از 9 نوع به طور متعادل پر شده باشد.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان این که تعادل در سبد کالاهای فرهنگی خانواده ها وجود ندارد، گفت: وقتی در جامعه ای پرداخت به فضای مجازی بالا رفته و مطالعه پایین می آید یعنی آن جامعه از حیث مطالعه در حال آسیب است و در صورت برعکس شدن، نشانه نخبگی افراطی شدن جامعه است؛ تعادل در سبد کالای فرهنگی خانواده ها وجود ندارد و مردم ما سواد کالاهای فرهنگی را ندارند و نحوه استفاده و نگهداری کالاهای فرهنگی را نمی دانند و از هر چیزی استفاده می کنند و منفعل هستند.

وی افزود: مسأله دیگر اینکه کالای فرهنگی خوبی نداریم؛ نیاز به مجموعه داریم که کار رسانه ای و مکتوب می کند که در دو حوزه مهم، اصلاح رفتار مردم در حوزه کالاهای فرهنگی کمک کند.

رییس میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به اهمیت سبک زندگی در آمریکا اشاره کرد و گفت: در آمریکا مسأله سبک زندگی از مسائلی است که رییس جمهور از آن به عنوان مسأله حوزه امنیت ملی توضیح داده و یاد می کند و باید سالانه در این باره به کنگره گزارش دهد؛ درخواست ما این است که این موضوع محور تولید قرار گیرد؛ درخواست دیگر تولید کالاهای خوب است که کالاهای خوب فرهنگی را توزیع کنیم.

مبلغان گروه های تبلیغی را مهم ترین عناصر شبکه های مردمی هستند

وی گفت: در میز اخلاق و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 8 سیاست داریم که مهم ترین آن ها این است که در این میز، دفتر باید از شبکه سازی های مردمی استفاده کند؛ قرارگاه خاتم الاوصیا چیزی جز جمع آوری گروه های کوچک نیست؛ در دیدار مسؤولان خاتم الاوصیا با رهبر معظم انقلاب، ایشان فرموده بودند که بعد از مدتی احساس کردم عده ای حرف مرا می فهمند؛ مبلغان گروه های تبلیغی مهم ترین عناصر شبکه های مردمی هستند.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی با بیان این که در فعالیت ها رسانه ای دچار عدم همسویی هستیم، خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه و رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرمودند من از رسانه بوی سکولاریسم می شنوم و احساس می کنم که رسانه ملی دارد سکولار می شود؛ در حوزه رسانه مسأله محوری، پیام است و کار فعالان رسانه شناخت، پیام تولید(کلی و اقتضای رسانه ای شدن) و چینش پیام است؛ در هر سه مرحله دچار عدم همسویی هستیم./822/201/ب3

ارسال نظرات