۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۴۷۰۸۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

طلاب باید قدرت پاسخگویی به شبهات اعتقادی را داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان این که بصیرت سیاسی از جمله نیازهای جامعه در هر زمان است، گفت: بصیرت سیاسی در حماسه ۹ دی تأثیر زیادی داشت و رهبر معظم انقلاب هم در سخنان ارزشمندشان بر حماسه ۹ دی تأکید زیادی داشتند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی روز پنج شنبه در ششمین نشست تخصصی مبلغین جامعه‌الزهرا(س) با عنوان «بصیرت در قرآن و روایات» که به همت اداره کل تبلیغ و ارتباطات جامعه‌الزهرا(س) در آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، با اشاره به گرامیداشت حماسه ۹ دی ماه، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص)، زهد در دنیا، دین‌شناسی و بصیرت را از جمله نشانه‌های لطف خداوند به بندگان خود ذکر کردند.  

نشانه‌های لطف خداوند به بندگان

وی با بیان این که زهد به معنای عدم وابستگی به دنیا است، اظهار داشت: شهید مطهری(ره) فرمودند: «زهد به معنای امیری بر دنیا است» و خداوند انسانی را که به مال دنیا وابسته نباشد، دوست دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: حضرت خدیجه(س) دارایی زیادی داشت، اما در عین حال زاهد بود و تمام دارایی خود را در راه اسلام و پیامبر اکرم(ص) انفاق کرد.

وی، دومین نشانه لطف خدا به بنده را دین‌شناسی عنوان کرد و ادامه داد: تفقه در دین و فهم دین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که برخی افراد به دلیل ضعیف بودن مبادی دینداری، باعث سرخوردگی دینی می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بصیرت در عیب سومین نشانه لطف خداوند به بنده است، گفت: بصیرت به معنای بینش، هوشیاری، درک و قدرت تشخیص است و کلمه بصیرت و مشتقات آن در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده و امام علی(ع) هم در خطبه ۱۳۳ نهج‌البلاغه به صورت مفصل در این باره سخن گفته‌اند.

وی با بیان این که همه مردم به چهار بصیرت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی نیاز دارند، تصریح کرد: همه افراد جامعه باید از نظر اعتقادی بصیر و آگاه باشند و برای این منظور، باید در اعتقادات خود به مبانی محکمی دست پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تأکید کرد: امروز طلاب حوزه‌های علمیه باید قدرت پاسخگویی به شبهات اعتقادی را داشته باشند، زیرا این شبهات به دلیل سستی در مبانی اعتقادی پیش می‌آید و اگر به این شبهات پاسخ داده شود، بصیرت اعتقادی در جامعه گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به این که امروز مردم به بصیرت اخلاقی نیاز بیشتری دارند، گفت: بصیرت اخلاقی یعنی انسان عیب خود را بشناسد و بنا بر روایات اسلامی، آگاه‌ترین مردم فردی است که عیب خود را بشناسد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: هر فردی می‌تواند عیوب اخلاقی را از سه راه خودشناسی، دشمن و دوست تشخیص دهد و سپس به رفع آنها بپردازد.

بصیرت سیاسی از جمله نیازهای جامعه در هر زمان است

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به لزوم بصیرت اجتماعی در جامعه اشاره و تصریح کرد: اگر جوانان در ازدواج، بصیرت اجتماعی داشته باشند، آمار طلاق در جامعه به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

وی، بصیرت سیاسی را از جمله نیازهای جامعه در هر زمان عنوان کرد و اظهار داشت: بصیرت سیاسی در حماسه ۹ دی تأثیر زیادی داشت و رهبر معظم انقلاب هم در سخنان ارزشمندشان بر حماسه ۹ دی تأکید زیادی داشتند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بصیرت سیاسی در جبهه اسلام و کفر آسان است، افزود: بصیرت سیاسی زمانی دارای اهمیت ویژه است که افراد در دو جبهه، لباس واحد پوشیدند، اما نیت‌های متفاوتی دارند.  

وی با اشاره به اینکه سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸، فصل الخطاب بود، تصریح کرد: در آن زمان، بحث ۸ و ۹ دی و عاشورا بحث انتخابات نبود، بلکه بحث نظام بود و دشمنان اسلام، عاشورا، ولایت فقیه و نظام را نشانه گرفته بودند، بنابراین بصیرت سیاسی در اینجا اهمیت پیدا کرد.

مردم باید بینش و بصیرت سیاسی داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به ملاک‌های بصیرت در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: همه شهدا در وصیت‌نامه‌های خود بر لزوم پایبندی افراد به ولایت فقیه تأکید کردند و هر خطی که خلاف وصیت شهدا باشد، بر حق نیست.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان این که باید به مردم بصیرت سیاسی داد، عنوان کرد: مردم باید بینش داشته باشند و خطوطی که رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کنند، باید برای مردم تبیین شود.

قرآن کریم عامل بصیرت است

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به کتاب «بصیرت از نگاه قرآن و حدیث» نوشته آیت‌الله ری‌شهری اشاره کرد و گفت: در این کتاب تمام آیات و روایاتی که درباره بصیرت وجود دارد، گردآوری شده است و می‌تواند برای مبلغان دینی مفید باشد.

وی، شش عامل را از جمله عوامل و اسباب بصیرت مطلق معرفی کرد و گفت: نخستین عامل بصیرت، قرآن کریم است و بنا به روایات اسلامی، قرآن بصایر است، زیرا قرآن برای همه امور زندگی ما از جمله زندگی خانوادگی، اخلاق، حق و باطل، اعتقادات، مباحث اجتماعی و غیره به ما ملاک می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن کریم عامل بصیرت است، تصریح کرد: در روایات آمده است که وقتی فتنه‌ها مانند موج به سوی شما روی آورد، به قرآن پناه ببرید.

 ملاک بصیرت، حق است نه کثرت‌گرایی

وی، دعا را دومین عامل بصیرت برشمرد و ادامه داد: دعاهای «رَبَّنَا لاَتُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ» و «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ» را زیاد بخوانید، زیرا این دعاها به انسان بصیرت می‌دهد؛ یکی از راه‌های اجابت دعا سبب‌سازی است، یعنی خداوند به واسطه دعا، سبب دعا را فراهم می‌کند و انسان به واسطه دعا به بصیرت می‌رسد.

وی، تفکر، تلاش در شناخت و بصیرت، تقوا و اخلاص را از دیگر عوامل بصیرت در انسان ذکر کرد و تصریح کرد: انسان بصیر به موقع اقدام می‌کند و کثرت‌گرا نیست، زیرا ملاک بصیرت، حق است./1330/202/ب3

 

ارسال نظرات