۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۴۷۱۳۳۵
آیت الله اراکی:

اعتماد به آمریکا جز ذلت نتیجه ای ندارد/پیروزی نهایی با جبهه حق است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که قرآن تأکید می کند نباید بر کافران و مشرکان اعتماد کرد، گفت: نتیجه اعتماد بر دشمنان ذلت و خواری است ولی نتیجه توکل بر خدا پیروزی نهایی است.
اراکی مراسم سالگرد شهید آیت الله نمر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در مراسم نخستین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر که یکشنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به شخصیت ویژه شهید نمر اظهار داشت: ایشان مرد بزرگی بود که سیره انبیاء و اوصیاء و عالمان وارسته را در جهاد در راه حق و برای احیای حق در پیش گرفت و در همین راه جانش را تقدیم خدا کرد.

تقابل حق و باطل سنت تخلف ناپذیر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در قرآن کریم بر این حقیقت تأکید شده است که تقابل بین حق و باطل بر اساس قانون و سنتی است که تخلف پذیر نیست؛ جریان حق و باطل در تاریخ همیشه در ستیز بوده اند و این جنگ قوانین و سنت هایی نیز داشته است که نتیجه این رویارویی و این نبرد مستمر این است که سرانجام پیروزی با پیروان حق رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه قرآن نیز بر پیروزی اهل حق تأکید می کند، یادآور شد: قوم حضرت موسی(ع) به ایشان گفتند: ما شکنجه دیدیم و سال های طولانی جور و ستم بر ما تحمیل شد و دشمنان، فرزندان ما را کشتند و زنان ما را به اسارت گرفتند و اموال ما را مصادره کردند و امیدوار بودیم با حضور تو که پیامبر خدا هستی این مشکلات به پایان برسد ولی هنوز ادامه دارد که حضرت می فرماید: «امید است به زودی خداوند شما را بر دشمنانتان پیروز کند و جانشینان زمین دهد و قدرت به شما می دهد تا شما را بیازماید».

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همچنین در قرآن تأکید می کند که کفار و مشرکان که قدرت و شوکت داشتند به پیامبران می گفتند ما شما را از زمین خود اخراج می کنیم و شما را به قتل می رسانیم و سرزمین خودمان را از شما تهی می کنیم در حالی که در نهایت غلبه با اهل حق است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه امروز طاغوت ها و مستکبران گمان می کنند اگر فشارها را زیادکردند و شناسنامه اهل حق را باطل کردند و آنها را زیر شکنجه ها به شهادت برسانند قدرتشان تثبیت می شود، خاطرنشان کرد: سنت خدا بر پیروزی اهل حق است است و بیان آن در قرآن نشانه اعلام سنت الهی است که روزی اهل حق ساکنان و حاکمان و خلیفه های خدا روی زمین خواهند شد.

صبر و استقامت نخستین شرط پیروزی حق بر باطل

وی با بیان این که این غلبه اهل حق بر باطل شروطی دارد، عنوان داشت: پیروزی اهل حق بر طاغوت ها و ستمگران حتمی است ولی این غلبه طبق شرایط خاصی به اجرا در می آید که نخستین شرط آن صبر است، همچنانکه در قرآن کریم بیان می شود وقتی قوم موسی(ع) وقتی نسبت به مشکلات اعتراض کردند حضرت فرمودند باید صبر را پیشه کنید و بدانید خداوند صابران را امامان و حاکمان زمین می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه امروز مردم بحرین و دیگر ملت های مبارز باید صبر کننند، پیروزی برای آنها را قطعی دانست و تأکید کرد: خدای متعال در قرآن تصریح می کند که این سنت مکتوب و غیرقابل تخلف و غیر قابل تغییر است که در نهایت غلبه با اهل ایمان و حق است و این پیروزی حتمی شرط نخست آن استقامت است، بنابراین در عربستان و بحرین و یمن و مناطقی که تحت فشار طاغوت ها هستند نخستین توصیه ما برمبنای تعالیم قرآنی، صبر است.

اهل حق نباید بردشمنان تکیه و اعتماد کنند

وی افزود: شرط دوم پیروزی، تکیه نکردن بر دشمنان خدا است، به این معنا که نباید زیر ولایت طاغوت رفت و امروز نباید به وعده های آمریکا و انگلیس و کشورهای از این دست دل خوش کرد، بنابراین شرط پیروزی این است که تحت ولایت الهی باشیم و خود را آلوده به ولایت دشمنان خدا نکنیم.

آیت الله اراکی تأکید کرد: خداوند در قرآن می فرماید: «منافقان ولایت کافران را می پذیرند و خود را تحت پرستی آنها می آورند و به حمایت طاغوت ها تکیه می کنند به گمان اینکه به عزت می رسند در حالی که عزت همگی برای خد است»؛ اعتماد بر دشمن ذلت و خواری را نتیجه می دهد و امروز ما در کشور اسلامی خود در نبردی سنگین با دشمن هستیم هرچند نظامی نیست ولی نبرد اقتصادی و فرهنگی است که صبر و عدم اعتماد بر دشمن دو شرط اساسی پیروزی در این جنگ است.

وی با بیان این که خداوند در قرآن تأکید می کند که نباید مؤمنان به کافران اعتماد کنند، ابراز داشت: ولایت الهی با اعتماد به کفار قطع می شود و پیوستگی با خدا اگر از مؤمن گرفته شود بدون شک ذلیل می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به اعتماد بر خدا به عنوان شرط سوم اشاره کرد و یادآور شد: باز هم خداوند در قرآن می فرماید اگر خدا به انسان یاری دهد هیچ قدرتی بر انسان غلبه پیدا نمی کند و اگر خدا، انسان را به حال خودش واگذار کند هیچ یاری برای انسان باقی نمی ماند و زیر لگدهای دشمن از بین می رود، بنابراین اعتماد برخدا شرط پیروزی است که مؤمنان همواره بر مستکبران پیروز هستند ولی به شرط آنکه صبر را در کنار عدم اعتماد بر دشمنان و همچنین توکل بر خدا مورد عنایت قرار دهند.

وی نتیجه این مسأله را از بین رفتن ترس دانست و عنوان داشت: درست است که یک جامعه در اثر مقاومت کشته می دهد و مورد خسارت های مالی و جانی قرار می گیرد و حتی شاید ملتی دچار ضعف و سستی روانی شود ولی اگر این شروط در ملتی حاصل شد آن ملت تحت ولایت الهی قرار می گیرد و در این صورت خدا پشتیبان انسان می شود و دیگر خوف و ترسی در چنین امتی راه پیدا نمی کند؛ این قانون الهی است که امت با این شرایط آهنین اراده می شود و در برابر امواج شکننده آن چنان مقاوم می شود که هیچ موجی نمی تواند در برابر او قد علم کرده و اراده او را بشکند.

ملت مقاوم و اعتماد کننده به خدا پیروز است

آیت الله اراکی تصریح کرد: کسانی که در راه خدا می جنگند ومقاومت می کنند چه نبرد نظامی، چه نبرد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نتیجه آن عدم ضعف است و دیگر رنج ها و شکنجه ها و قتل ها و به شهادت رساندن ها نمی تواند این امت را سست کند، همچنان که امروز می بینیم مردم مقاوم عربستان با این همه زجر و فشار در راه خدا مقاومت می کنند و این که از بین امتی افرادی برخیزند و در نتیجه جهاد به شهادت برسند آن ملت را مستحکم تر می کند.

وی با اشاره به بحرین به عنوان یکی از ملت های مقاوم در جهان عنوان داشت: امروز بحرین در برابر یک جهان قدرت استکباری قدم علم کرده و طاغوت ها را به ستوه می آورد و همین که آل خلیفه ملعون از کشتن شیخ عیسی قاسم عاجز است نشان دهنده قدرت بحرین است که اهل حق است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: این روحیه مقاومت در مردم مسلمان دنیا باید ادامه پیدا کند، همچنانکه روایات ما تأکید می کند اگر ارده ملت ها زنده و پایدار باشد اگر چه شهید بدهد و اگرچه در این راه هزینه بپردازد، در واقع هزینه حیات ملت خود را پرداخته است و شما بدانید ملت ایران اگر به این عظمت رسیده که آمریکا یعنی علمدار استکبار جهان اقرار می کند که ایران برای او ایجاد مزاحمت کرده و کاری از دست آمریکا برنمی آید به دلیل همان هزینه هایی است که ما در این کشور داده ایم.

وی ادامه داد: این اقتداری که خدا به مردم ایران، رهبری معظم، نیروهای مقاوم و سپاهیان ما عنایت کرده اجر صبری است که در روزهای مقاومت این را نشان دادند و در این راه از بهترین های خود گذشتند، چراکه عالمان شهید، جوانان و ارتشیان شهید از بهترین های ما بودند و امروز نیز خانواده های شهدا گلهای سرسبد هستند، بنابراین اگر ملتی مخلص باشد و برای خدا قیام کند پیروز است و به او از جانب خدا قدرت مقاومت و عدم ترس اعطا می شود.

آیت الله اراکی با بیان این که ملت ایران به رغم اعطای صدها شهید و جانباز وایثار گر باز هم ملتی با نشاط و سرزنده است، تصریح کرد: وزیر دینی تونس در یک جمعی به ما می گفت: وقتی بنده به کنفرانس وحدت تهران آمده بودم نیمه شب به خیابان ها رفتم و دیدم مردم و خانواده ها سفره انداخته اند و ورزش می کنند و تعجب کردم که مردم اصلا احساس ناامنی نمی کردند و می گفت: من ملتی با نشاط تر و شادتر از ملت ایران ندیده بودم.

وی تأکید کرد: برخلاف آنچه دشمنان برعلیه ایران تبلیغ می کنند ملت ما همیشه سرحال است و این نشاط، همان شادی است که اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا داشتند و با هم شوخی می کردند./1330/پ201/ج

ارسال نظرات