۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۴۷۲۱۴۲
آیت‌الله دریاباری مطرح کرد؛

نقش مدیریت زبان در شخصیت سازی افراد

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان حدیث پیامبر اکرم(ص)«أعظم الخطايا اللّسان الكذوب؛ بزرگ‌ترین گناهان، زبان دروغ‌پرداز است» گفت: انسان اگر در سخن گفتن الگوی خود را معصومین(ع) قرار دهد به سبب همین امر به بالاتری مرتبه خواهد رسید، اما اگر شروع به دروغ‌پردازی کرده و تقوا پیشه نکند به پست‌ترین مراتب رسیده و دچار خسران ابدی می‌شود.
آیت الله سید عنایت الله دریاباری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید عنایت‌الله دریاباری در پایان درس خارج فقه و اصول که در فیضیه برگزار شد، با اشاره به اینکه بسیار سخن گفتن سبب پشیمانی انسان می‌شود، گفت: لقمان حکیم در نصیحت به فرزندش فرمود«یا بُنیَّ قدْ نَدِمتُ علی الْکلامِ ولمْ أنْدم عَلی السُّکوتِ؛ فرزند عزیزم، چه‌بسا که من در اثر گفتار پشیمان شده‌ام اما به خاطر سکوت افسوس نخورده‌ام»؛ بر این اساس اگر انسان زیاد حرف نزند هیچ‌گاه دچار پشیمانی نخواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهداف سخن گفتن متفاوت است، اظهار داشت: سخن گفتن مراتب مختلفی دارد که شامل ریاکاری، شیطنت، خیرخواهی و غیره است؛ انسان گاه از روی خیرخواهی سخن می‌گوید، اما دیگران برداشت‌های بدی از آن دارند و بهتر آن است که انسان در چنین موقعیت‌هایی از سخن گفتن پرهیز کند.

سخن گفتن، اساس تشخیص شخصیت افراد

وی ادامه داد: امام راحل بیشتر به‌جای سخن گفتن مشغول ذکرگویی بود و با توجه به زندگی ایشان می‌توان گفت سکوت ایشان بیشتر از سخن گفتنشان بود.

آیت‌الله دریاباری با بیان حدیث پیامبر اکرم(ص) «أعظم الخطايا اللّسان الكذوب؛ بزرگ‌ترین گناهان، زبان دروغ‌پرداز است» بیان داشت: انسان اگر در سخن گفتن الگوی خود را معصومین(ع) قرار دهد به سبب همین امر به بالاتری مرتبه خواهد رسید، اما اگر شروع به دروغ‌پردازی کرده و تقوا پیشه نکند به پست‌ترین مراتب رسیده و دچار خسران ابدی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به حدیث امام علی(ع) «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ؛ مرد در زير زبان خود پنهان است و تا سخن نگويد شناخته نشود»، افزود: با توجه به روایات معصومین(ع) در زمینه نوع سخن گفتن این مهم را درمی‌یابیم که اندازه شخصیت و بزرگی هر انسان با توجه به نوع سخن گفتنش مشخص می‌شود؛ بر این اساس انسان باید درصدد باشد تا جز سخن حق چیزی بر زبانش جاری نشود./841/پ203/س

ارسال نظرات