آخرت انسان براساس باطنش است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 97 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد ‹‹وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقيامَة ِ عَلَى وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَبُكْماً وَصُمّاً مَّأْويهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعيراً›› گفت: هركس را خداوند هدايت كند، هدايت پيدا ميكند و هركس را خداوند گمراه كند ‹‹فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِن دُونِهِ›› هيچكس را به غيراز خدا نمي تواند او را از اين گمراهي نجات دهد.
وي افزود: كسي كه از سوی خداوند گمراه شد ديگر هدايت نخواهد نشد مگر اينكه دوباره خدا به او كمك كند ‹‹مِن دُونِهِ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقيامَة ِ عَلَى وُجُوهِهِمْ›› افرادي كه گرفتار ضلالت و گمراهي مي شوند در قيامت وقتي محشور مي شوند نوع محشور شدن آنها ‹‹عَلَى وُجُوهِهِمْ›› است و در حاليكه صورت هايشان به طرف زمين است و به طرف جهنم ميكشند.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹عُمْياً وَبُكْماً وَصُمّاً›› هم نابينا و هم لال و هم كر هستند ‹‹مَّأْويهُمْ جَهَنَّمُ›› جايگاه اينها روز قيامت در جهنم است و يكي از ويژگيهاي جهنم اين افراد اين است كه ‹‹كُلَّما خَبَتْ›› هر وقت آتش جهنم مي خواهد مقداري فروكش كند ‹‹زِدْناهُمْ سَعيراً›› يك آتش ديگري مي آيد و نمي گذارد كه اينها حتي يك لحظه اي خوش در جهنم داشته باشند.
دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به آيه 98 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد ‹‹ذَلِكَ جَزاوُهُم›› اين آتش جهنمي كه كه در نظر گرفتيم ‹‹بأَنَّهُمْ كَفَرُواْ بِآياتِنَا›› به دليل اين است كه اينها به آيات ما كفر ورزيدند و معجزات الهي را نديدند و پيامبران الهي را قبول نكردند ‹‹وَقالُواْ أ اَِذَا كُنّا عِظَامًا وَ رُفاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَديدًا›› آنها گفتند ما وقتي از دنيا رفتيم هيچ قيامتي نخواهيم داشت و چون چنين ديدگاهي داشتند مرتكب گناه و فساد شدند و الان هم مجازات آنها جهنم است.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه، گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ›› هركس را كه خداوند هدايت كند او هم هدايت ميشود و هركس را كه خداوند گمراه كند هيچكس نمي تواند او را به مسير هدايت برگرداند.
وي افزود: اكنون اين سؤال مطرح ميشود كه اگر خدا بخواهد كسي را گمراه كند هيچكس نمي تواند نجات اش بدهد و مقصر اين گمراهي خدا است كه اراده كرده تا اين بنده گمراه شود و اين در حالي است كه اين انسان در قيامت مي تواند بگويد خدا مي توانست اراده كند تا من هدايت شوم، اما چرا اراده كرد تا من گمراه شوم.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در قرآن مي فرمايد، سعادت همه انسانها شبيه به يكديگر است و نمي توان گفت، سعادت يك انسان در اين نقطه و سعادت انسان ديگر در نقطه ديگري است و يا سعادت يك نفر در نماز خواندن است و سعادت يك نفر ديگر در نماز نخواندن است، بنابراين چون انسانها ذات و فطرت يكساني دارند سعادت آنها يكي است.
وي افزود: خداوند مي فرمايد، من انسان را خلق كردم و سعادت را هم برايش تعريف كردم و يك راهي را نيز براي رسيدن به سعادت تعريف كردم كه اين راه را از سوی انبيای الهي به مردم ميگويم، اما اگر يكي بگويد من يك راه ديگري براي رسيدن به آن سعادت پيدا كردم، خداوند مي فرمايد چنين نيست.
دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: خداوند مي فرمايد ‹‹وَمَن يَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ›› اينكه خداوند مي گويد، هركس را كه خدا هدايت كند، هدايت ميشود معني آن اينگونه نيست كه هركس خدا دست او را بگيرد در مسير هدايت قرار ميگيرد و دست هركس را كه نگيرد در مسير هدايت قرار نمي گيرد، بلكه مي خواهد بگويد هركس در مسير هدايت الهي قرار گرفت هدايت مي شود، به اين معني كه اگر همه دستورات خدا را انجام داد مي شود ‹‹يَهْدِ اللّهُ›› در مسير هدايت الهي افتاده است و اينگونه نيست كه خداوند به زور دست كسي را بگيرد و در مسير سعادت قرار دهد كه اگر اينگونه باشد هيچ ارزشي ندارد، بلكه درست آن اين است كه خدا مسيري را پيش روي انسان قرار دهد و انسان نيز اين مسير را انتخاب كند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اگركسي غير از آن مسيري را كه خداوند و انبياء الهي گفته اند برود قطعا به مسير هدايت نخواهد رسيد.
وي افزود: در مورد مسير دوم ‹‹وَمَن يُضلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِياءَ مِن دُونِهِ›› خداوند مسير هدايت را به انسانها نشان مي دهد اما انسانها دو گروه ميشوند يك گروه تبعيت ميكنند و گروه ديگر تبعيت نميكنند و آنها كه تبعيت نمي كنند، خداوند ابتداي كار نه، بلكه بعد از گذشت مدتي هدايتهاي بعدي را به آنها نمي گويد.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند طي 10 تا 20 سال مسير هدايت را به انسان نشان ميدهد و يا دوستان و فرزندان و همسر و همكاران مسير را گوشزد مي كنند و اينگونه نيست كه بتواند بگويد من نمي دانستم، بلكه تبعيت نمي كند و در ادامه به مرحله اي مي رسد كه به تعبير سوره مباركه بقره ‹‹خَتَمَ اللَّهُ عَلىٰ قُلوبِهِم وَعَلىٰ سَمعِهِم ۖ وَعَلىٰ أَبصارِهِم غِشاوَةٌ›› خداوند به چشم و گوش و قلب او مهر مي زند، از اين رو اينگونه نيست كه اگر روز اول با اولين گناه خداوند همه راههاي هدايت او را ببندد، بلكه خداوند سالها به او مهلت مي دهد اما او مسير خودش را مي رود و به مرحله اي مي رسد كه ابواب هدايت بسته مي شود و اينجا است كه خداوند به پيامبر مي فرمايد، تو هم اگر بخواهي او را هدايت كني، هدايت پذير نيست.
وي افزود: در سوره مباركه جاثيه مقداري اين مطلب دقيق تر مطرح شده است ‹‹اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً›› مي گويد نگاه كن به كسي كه هواي نفس او را گرفته است و اين همان چيزي است كه امروز در غرب براي آن تبليغ مي شود و مي گويند انساني موفق تر است كه هركاري دلش خواست انجام دهد راحت تر انجام دهد و انساني كه هركاري دلش بخواهد انجام دهد اما نتواند بدبخت است.
حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: گفته ميشود حكومتها موظف هستند فضاي جامعه را به گونه اي طراحي كنند كه هر كس هر آنچه دلش بخواهد به آن برسد و كاري به خواست خدا ندارد بلكه مهم خواست دل است اما خداوند مي فرمايد، بدبخت ترين انسانها كسي است كه هرچي دلش مي خواهد دنبال كند.
وي افزود: در سوره مباركه نمل مي فرمايد ‹‹وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ›› برخي از انسانها حق را انكار مي كنند، نه از اين جهت كه نمي دانند بلكه با وجود اينكه به حق يقين دارند اما آن را انكار ميكنند.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: در آيه 10 سوره مباركه روم مي فرمايد ‹‹ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواي أَنْ کَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ›› عاقبت كساني كه ‹‹ أَساؤُا السُّواي›› اهل گناه و فساد مي شود روزهاي اول اتفاقات سختي وجود ندارد اما به مرور زمان ‹‹کَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ›› آيات الهي را تكذيب مي كند و مي گويد اينها همه دروغ است و خدا و پيامبر و دين و حساب و كتابي وجود ندارد و همه را تكذيب ميكند ‹‹وَ کانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ›› و شروع به مسخره كردن مي كند.
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه اين افراد چگونه مي شود كه همه چيز را انكار ميكنند، گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹أَساؤُا السُّواي›› كار بد را شروع كردند و ادامه دادند، در حالي كه ابتدا خوب بودند اما در ادامه كار بد را شروع كردند و هنگامي كه آنها را نهي كردند توجه نكردند تا اينكه به مرور زمان از مسير هدايت خارج شدند.
وي افزود: انسانها با اختيار خودشان يكسري خصلت هايي را در خودشان ايجاد مي كنند كه آن خصلتها انسان را به فساد و گناه مي كشاند و اين در حالي است كه انسان به مرور زمان به تثبيت مي رسد و اگر گناه نكرده باشد ديگر گناه نخواهد كرد و عكس آن نيز وجود دارد و كسي كه يك عمري را نماز نخوانده است در ادامه نيز نماز نخواهد خواند.
دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: انسان تا جوان است ميتواند برخي از خصلت هاي زشت خود را كنار بگذارد اما هرچه انسان بزرگتر شود و خصلت هاي زشت خود را ترك نكند، خصلت هاي بد در وجودش تثبيت خواهد شد.
وي افزود: انساني كه عادت به دزدي كرد اگر مبلغ كم هم باشد سرقت خواهد كرد و اگر مبلغ زياد هم باشد سرقت خواهد كرد، از اين رو اگر دزدي سه هزار ميليارد مي شود براي اين است كه بيشتر از سه هزار ميليارد نبوده كه سرقت كند، بنابر اين انساني كه 70 سال گناه كرده اگر 7 ميليون سال عذاب ميكشد براي اين است كه اگر چندين برابر 70 سال هم عمر كند باز هم گناه ميكند.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: يكي از مشكلات اين افراد در روز قيامت اين است كه كور و كر و لال هستند و اگر آنها در روز قيامت كر و كور و لال محشور مي شوند، براي اين است كه در دنيا حق را نمي شنيدند و حق را نمي گفتند.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه، آخرت انسان براساس دنياي انسان نيست بلكه بر اساس باطن انسان است، گفت: كسي كه باطن او كور و كر باشد در قيامت هم كور و كر است و جايگاه او جهنم است و هر موقع آتش جهنم بخواهد فروكش كند خداوند عذاب بيشتري مي آورد./201/1307/ب1