بی بصیرتی مسلمانان اهلبیت را از خلافت محروم کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدظاهر نصیر استاد حوزه و دانشگاه جامعه المصطفی امروز در نشست تخصصی با موضوع نگرش امام علي(ع) نسبت به دستگاه خلافت (تعارض در نظر، تعامل در رفتار) که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: درباره موضع امیرمومنان علی(ع) نسبت به تعارض یا تعامل با دستگاه خلافت به نوعی افراط و تفریط وجود دارد.
وی افزود: برخی میگویند امیرمومنان علی(ع) نسبت به اصل حکومت انتقاد نداشت و اعتراض خود را در سطح گلایه به شکل رفاقتی مطرح میکردند، اما برخی با افراط میگویند که خلفا اصلا مسلمان نبودند.
استاد حوزه و دانشگاه جامعه المصطفی عنوان کرد: ما باید با توجه به واقعیتهای تاریخی و عینی این مساله را تعریف کنیم، موضع حضرت امیرمومنان علی(ع) نسبت به دستگاه خلافت در دو سطح نظری و عمل قابل بررسی است، چراکه نظر ایشان با عمل درباره جایگاه سقیفه متفاوت است.
حجتالاسلام نصیر اظهار داشت: از نگاه امیرمومنان علی(ع) پدیده قدرت حقی الهی است که باید از انشاء شرعی برخاسته باشد و براساس رای مردم نیست.
وی افزود: شاهد این ادعا فرمایشات ایشان در خطبه 216 نهج البلاغه است که می فرمایند: خداوند تبارک و تعالی حقی برای من قرار داد که امر شما را سرپرستی و مدیریت کنم.
استاد حوزه و دانشگاه جامعه المصطفی ادامه داد: امیرمومنان علی(ع) ذیل همین فرمایش حقوق را تبین و تفسیر کرده و همه حقها را به خدا برگردانده و میفرمایند همه حقوق از حق الهی ناشی میشود.
حجتالاسلام نصیر ابراز کرد: اندیشه امیرمومنان علی(ع) درباره حکومت و حاکمیت مبتنی بر نظریه توحیدی و الهی است که تمام ابعاد آن را برخاسته از اذن الهی میدانند.
وی افزود: پدیدآورندگان مکتب سقیفه حتی خود نیز ادعا ندارند که حکومت آنها مشروط به اذن الهی بوده است، در منابع اهل سنت اعترافات آنها درباره عدم برتری خودشان وجود دارد، بنابراین امیرمومنان علی(ع) نمیتواند نسبت به دستگاه خلافت سقیفه نظر موافق داشته باشند.
حجتالاسلام نصیر گفت: امیرمومنان علی(ع) خطاب به دستگاه سقیفه فرمودند که ای قریش تقوای خدا را رعایت کرده و حق اهلبیت پیامبر(ص) را نگیرید چراکه خداوند در آنها هدایت و علم را قرار داده است اگر حقشان را ضایع کنید به ضلالت و گمراهی دچار میشوید.
استاد حوزه و دانشگاه جامعه المصطفی اظهار داشت: بافتهای قبیلهای و قومی آن زمان در عربستان خیلی داغ بود اگرچه الان هم هست، روز غدیر مومنان بدر و حنین و صدهزار نفر حاضر بودند که رسول اکرم(ص) امیرمومنان علی(ص) را به عنوان خلیفه معرفی کردند، اینکه از دستور رسول خدا(ص) تخلف کرده و آخرت خود را به دنیای ابوبکر و عمر فروختند همین بافت قومی و قبیلهای بود که از نظر جامعهشناسی بسیار جای بحث دارد.
حجتالاسلام نصیر افزود: درباره غدیر همه مردم غیر از سلمان، ابوذر، مقداد و عمار مرتد شدند، در واقع افکار و جریان قومی و قبیلهای به علت نداشتن فکر الهی و بصیرت کافی در سقیفه خود را نشان داده و منجر به محرومیت اهلبیت(ع) از حق مسلم خلافت بر مسلمانان میشود.
وی افزود: برداشت عموم جامعه مسلمان آن روز از خلافت در حد زعامت سیاسی بود، حکومت و ماهیت امام را جز خواص جامعه درک نمیکرد، همه آن صد هزار نفر میدانستند امیرمومنان علی(ع) حق است اما نمیدانستند چه فضیلت و منزلتی نزد رسول اکرم(ص) دارد.
استاد حوزه و دانشگاه جامعه المصطفی بیان داشت: آنها نسبت به خلافت، تلقی و قرائتهای حزبی و سیاسی داشتند، اگر امروز رهبر معظم انقلاب بر بصیرت تاکید میکنند به همین دلیل است.
حجتالاسلام نصیر افزود: با توجه به این فرمایش امیرمومنان علی(ع) که اگر خلافت و جانشینی را از خانواده پیامبر(ص) بیرون ببرید دچار ضلالت میشوید نشان میدهد که ایشان به لحاظ نظری با دستگاه خلافت کاملا در تعارض بودند و در مواقع مکرر این مساله را در بیان و عمل نشان دادند.
وی گفت: خطبه شقشقیه امیرمومنان علی(ع) و سایر بیانات ایشان در نهجالبلاغه دستگاه سقیفه خلافت را زیر سوال میبرد، طوری که مبنای خلافت آنان از نظر امیرمومنان علی(ع) صددرصدر نامشروع است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: امیرمومنان علی(ع) در خطبه شقشقیه میفرمایند: به خدا قسم ابوبکر پیراهن خلافت را بر تن کرد در حالیکه میدانست جایگاه من نسبت به خلافت مانند محور آسیاب به سنگ آن است./201/807/ب1