۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۴۷۶۰۴۴
رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

لزوم حرکت به سمت مراکز علمی نوآورانه/ تولیدات علمی خود را به جهانیان عرضه کنیم ‏

حجت الاسلام عماد با اشاره به سهم 25 درصدی تربیت نیروی انسانی در کسب ثروت جهانی، گفت: ما امروز باید در مرحله تشکیل دانشگاه های نسل سوم گام برداریم که نوآوری در عرصه جامعه داشته باشند، ما هنوز تولیدات علمی خود را آماده عرضه به جهانیان نکرده ایم و فقط خودمان آنها را می فهمیم.
سید علی عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عماد، رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه اصفهان که در سالن اهل البیت(ع) برگزار شد، گفت: ممتاز شدن همانطور که یک فرصت است می تواند یک تهدید هم باشد.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر مسیر تکلیف ممتازان و نخبگان حوزه های علمیه را بشناسیم و از خداوند توفیق عمل به آن فرائض را طلب کنیم و این لطف شامل حال ما شود، این فرصت به یک پرچم هدایت تبدیل می شود، اما اگر تکالیف را خوب نشناسیم و در عمل به آنها درست اقدام نکنیم حداقل اینست که سوخته ایم و بیم بیشتر اینست که سوخته ایم و دیگران را نیز سوزانده ایم، اوج خطر سوزاندن جامعه است.

ممتازان حوزه پیشگامان سپاه ارزشهای دینی در جامعه جهانی هستند

وی افزود: نخبه شدن در حوزه بار مسؤولیت سنگین در فهم و نشر دین است، همه آنهایی که امروز ممتاز می شوند باید بدانند پیشگامان سپاه ارزشها و هنجارها و اخلاق دینی در جامعه پرمخاطره امروز جهان هستند، چه بسا کسانی که می توانستند بر این قله بایستند اما با کاهلی از آن بازماندند.

حجت الاسلام عماد اظهار داشت: ممتازی یک فضیلت امتیازآور برای سهم طلبی نیست، بلکه فضیلت و فرصت برای پیوستن به اردوگاه حامیان دین است و خداوند ما را در این اردوگاه به قله ها نزدیک کرده است، نخبگی امتیازی برای پذیرش مسؤولیت مدیریت علمی حوزه ها و جامعه است.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم ابراز داشت: خانواه ها و جامعه مسؤولیت خود را دارند، اما بار عمده مسؤولیت بر دوش ممتازین حوزه هاست، مهم است که خانواده و جامعه مسیری را فراهم کند تا نخبگان حوزوی ما بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی افزود: مصصم بودن و جدیت آیت الله طباطبایی نژاد در ارتقاء علمی و اخلاقی و مهارتی طلاب عزیز بسیار خوب است، ایشان برای یک جلسه فاصله اصفهان تا قم را مکرر طی می کنند تا طلاب در آموزش و پزوهش موفق باشند، همچنین حجت الاسلام جلالی در معاونت آموزش هم بسیار پرکار هستند.

حجت الاسلام عماد ‏بیان داشت: ممتازان در عرصه های بینشی، نگرشی و کنشی وظایفی دارند که باید در آنها متجلی باشد، اگر نخبه ما تکلیف امروز خود را درست تشخیص ندهد و در آن اهتمام نکند، در واقع استعداد خود را تباه کرده است.

سهم 25 درصدی تربیت نیروی انسانی در کسب ثروت

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم اظهار داشت: یک بعد توسعه و رشد شکوفایی اقتصادی و تولید ثروت است، مهمترین بخش ثروت یک ملت امروز سرمایه اجتماعی است، یعنی تربیت نیروی انسانی و تولید علم در تولید ثروت جهانی نقش مهمی دارد، صنعت با 12 درصد درآمدزایی در کسب ثروت و تجارت و کشاورزی به ترتیب با میانگین 15 و 17 درصد و تربیت نیروی انسانی حداقل 25 تا 27 درصد ثروت آفرین هستند.

وی ادامه داد: نقش مهم تولید دانش و نوآوری در کشور بر عهده نخبگان است، از فضلایی که تعلیم و تعلم را برعهده دارند می خواهم تا برای مسؤولیتهای بزرگ آماده شوند، امروز ما در حال طراحی و تمرین شکل گیری دانشگاه نسل چهارم هستیم، در حالی که برخی مراکز هنوز گامی در جهت تشکیل دانشگاه نسل دوم هم بر نداشته اند، دانشگاه نسل یک آموزش محور است، دانشگاه نسل دوم آموزش و پزوهش محور و دانشگاه نسل سوم دانشگاه نوآوری است.

حجت الاسلام عماد ‏تصریح کرد: باید به آموزش نوآورانه و مسأله محور کار کنیم که مسأله ها را حل کنند و نوآوری در عرصه جامعه داشته باشند، اگر این محقق شود و دانشگاه و حوزه ما به سمت نسل سوم برود می توانیم مشکلات جامعه خود را حل کنیم و آماده هماوردی در عرصه بین الملل خواهیم شد،

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم توضیح داد: برای مشارکت در حوزه علم جهانی هم با مشکلاتی مواجه هستسم، ما هنوز تولیدات علمی خود را آماده عرضه به جهانیان نکرده ایم و فقط خودمان آنها را می فهمیم و قابل فهم برای جهانیان نیست، متن قوی است اما متناسب با زبان عرضه فرهنگ بین المللی نیست.

وضعیت دانشگاه های ما در علوم انسانی مناسب نیست

وی تصریح کرد: دستگاههای مختلفی در جهان هستند که دانشگاهها را رتبه بندی می کنند، ایران امروز رشد علمی بالا در جهان دارد و  رتبه هفده علمی در جهان و کسب  رتبه 16 در سال جدید را کسب کرده و اولین دانشگاه ایران رتبه حدود 60 را در میان همه دانشگاه های جهان دارد، اما متأسفانه در علوم انسانی نخستین دانشگاه ایران در رتبه بالای 730 در بین 800 دانشگاه جهان قرار دارد و این اصلاً جالب نیست و باید فکری کرد.

حجت الاسلام عماد ‏گفت: مإموریت سازمان نخبگان شناسایی، حمایت و ساماندهی استعدادهای نخبگان حوزه علمیه است، از مجموع 490 نفر استعداد شناسایی شده در مقاطع مختلف حوزه علمیه کل کشور حدود 40 نفر از انها را تشکیل می دهد که عدم مشارکت طلاب در فرآیند شناسایی نحبگان عامل مهمی در کشف نشدن استعدادهاست که در مصاحبه های علمی شرکت نمی کنند، شیوه کر در سایت رایانه ای سازمان آمده است.

رییس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه قم بیان داشت: شرط شناسایی استعدادها اینست که در مقاطع مختلف باشد، باید معدل در مقدمات بالای 19 و در پزوهشی بالای 18 باشد، در مقاطع بالا با یک نمره پایینتر هم می توانند تشکیل پرونده بدهند، اساتید می توانند کسانی که واقعاً استعداد خوبی دارند اما در امتحانات تا یک نمره هم از شروط ما پایینتر هستند را هم معرفی کنند تا حمایتهای لازم از آنها صورت گیرد./201/869/ب1

ارسال نظرات