۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۴۷۸۸۱۵
حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی:

اعتبار حاکم در حکومت اسلامی از مقامش نیست

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی با بیان این که مقام و جایگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرد عالم و مجتهد چه حاکم باشند و چه نباشند محفوظ است، گفت: یکی از خصوصیات حکومت اسلامی این است که حاکم اعتبارش را از مقام نمی گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین قائم مقامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه شب دوشنبه در نشست «مشارکت مردمی در انقلاب اسلامی» که در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد، به بررسی تعریف همبستگی و مشارکت مردم در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت.

وی با بیان این که به وسیله انقلاب اسلامی دین و اسلام ناب به میدان آمده و قدرت گرفت، بیان داشت: مسلما این کار سبب خشنودی قلب نازنین اهل بیت(ع) می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی الهی و مردمی بودن را دو پایه استوار انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: این دو پایه از آغاز انقلاب تا به امروز وجود داشته است.

وی ادامه داد: حکم خدا در این انقلاب تشریع بوده و حاکمیت تشریع نیز مبتنی بر پایه خدا و خلق است. در حکومت دینی در تمام مقاطع مردم باید نقش اساسی داشته باشند. چرا که تحقق فعلی و عینی حکومت دینی حضور حداکثری مردم در صحنه است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر مردم نباشند حتی نبی اکرم(ص) نیز نمی توانند حکومت اسلامی را به فعلیت برسانند. مسلما مردم در انقلاب اسلامی به عنوان رکن رکین بوده و اکنون نیز هستند. رکن الهی نظام نیز به معنای واقعی الهی است چون در رأس آن یک فرد عالم و مجتهد قرار دارد.

وی تأکید کرد: مقام و جایگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرد عالم و مجتهد چه حاکم باشند و چه نباشند محفوظ است. یکی از خصوصیات حکومت اسلامی نیز این است که حاکم اعتبارش را از مقام نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که دین هیچ گاه از سیاست جدا نبوده است، گفت: حتی در دنیای مدرن امروزی نیز دین از سیاست جدا نیست ولی اختلافات بر سر این است که کدام دین وجود داشته باشد.

وی افزود: اسرائیل یک رژیم کاملاً دینی ولی از نوع باطل است. تاکنون دین و سیاست با یک دیگر بودند ولی مشکل این بوده که دین حق قدرت نداشته که بتوانند در کنار سیاست قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: پیش از رنسانس ادعا این بود خدا حکومت می کند در حالی که خدا نبود و پس از آن شعار این شد مردم حکومت می کنند در حالی که در واقعیت تنها عده بسیار کمی از مردم در صحنه هستند. اکنون اکثریت مردم غرب از حکومت هایشان رضایت ندارند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی برای اصلاحات آمد. یعنی میان مردم و دین را اصلاح کند. انقلاب اسلامی چیز جدیدی اختراع نکرد بلکه تلاش کرد براساس تجربیات گذشته حرکت اصلاحتی داشته باشد. انقلاب اسلامی حقیقتاً دیدگاه دموکراسی را اصلاح کرد و الگویی در این زمینه ارائه داد.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی مبنای حکومت دینی را پذیرش مردم دانست و گفت: این پذیرش تنها در مبدأ نیست بلکه باید همواره ادامه داشته باشد که جمهوری اسلامی این گونه بوده و است.

وی افزود: البته نمی خواهیم ادعا کنیم انقلاب اسلامی در تمام مراحل خود در عالی ترین حد است. در کلیات حکومت دینی یعنی حضور دین و مردم در صحنه انقلاب اسلامی خوب عمل کرده ولی در جزئیات در بخشی خوب عمل شده و در بخشی موفق نبودیم.

این استاد حوزه دلایل عدم موفق جمهوری اسلامی ایران در برخی از بخش ها را دو عامل قصور و تقصیر عنوان کرد و یادآور شد: یکی از علت های ناکارآمدی انقلاب در بخش هایی به سبب قصور است که به شرایط جهانی، منطقه ای و... بستگی دارد ولی دلیل دیگر تقصیر است. تقصیر نیز به جاهایی باز می گردد که می توانستند کارهایی انجام دهند ولی نداده اند.

وی بیان داشت: در عرصه تقصیر توده مردم وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند ولی مشکل در خواص است. قسمت تقصیر نظام به خواص باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی همچنین امر به معروف، نهی از منکر، نقادی و نظارت را از ارکان نظام اسلامی برشمرد./201/993/ب1

ارسال نظرات