۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۴۷۹۱۱۰
آيت‎الله جوادي آملي در درس تفسیر مطرح کرد؛

انتقاد از رسانه‎ها به دليل بدگويي از ديگران

حضرت آيت‎الله جوادي آملي با انتقاد از برخي رسانه‎ها به دليل بدگويي از ديگران، اين كار را ناشي از دور بودن از فرهنگ اهل‎بيت(ع) دانست.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، در درس خارج تفسير خود در مسجد اعظم با اشاره به اينكه در قيامت لذت عاطفي وجود ندارد، گفت: دوستاني كه بر باطل با هم دوست هستند و ميگويند و ميخندند اگر در جلسه قمار هم باشند در قيامت همديگر را كه ميبينند، همديگر را لعنت ميكنند، اما اگر پدر و مادري با فرزندان با ايمان بودند، در قيامت هم از دست خداوند اين لذت را ميگيرند، اين لذت لذت عقلي است.

وي افزود: هيچ نشاط عاطفي در قيامت نيست، بلکه نشاط عقلاني هست، اگر پدري داراي فرزند با ايمان باشد، لذت عقلي ميبرد، در بخشهايي از قرآن كريم فرمود به اينكه مؤمنان در قيامت از عذاب كافران لذت ميبرند، اين از قبيل لذت عاطفي نيست، يك لذتي هست كه عقل ميپذيرد و يك لذتي هست كه عقل نميپذيرد،

مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به آياتي از سوره مباركه مطففين خاطرنشان كرد: در سوره مباركه مطففين دارد كه كفار نسبت به مؤمنان در دنيا ميخنديدند يا از شكست اينها ميرنجيدند يا از فقر اينان لذت ميبردند؛ اما در ادامه ميفرمايد كه مؤمنان نسبت به كفار خندان هستند، اين خنده خنده عاطفي نيست، اين نشاط عاطفي نيست، بلكه نشاط عقلي است، اين فرح فرح الهي است و اينها خوشحال هستند، امام رضا(ع) فرمود به زيارت يكديگر برويد و اين را ترك نكنيد، براي اينكه شما كه دور هم جمع ميشويد حرفهايي از ما نقل ميكنيد و اين شما را به شكل يك امت واحده درميآورد، سنگ روي سنگ بند نميشود مگر با ملات نرم، سخنان اهلببيت(ع) اين ملات نرم است.

وي ابراز كرد: اين كه ميبينيد بخشي از رسانهها  و بخشي از گويندگان و بخشي از افراد تا شروع به صحبت ميكنند، يكديگر را لعنت ميكنند، اين براي اين است كه اين بيانات نوراني امام رضا(ع) براي آنان حل نشده است، فرمودند سخنان ما اين ملات نرم است و آنچه كه باعث پيوند شما ميشود همين سخنان است، خندهاي اگر در قيامت هست، خنده عقلي است، مانند دنيا نيست، بهشت همچو جايي است.

حضرت آيتالله جوادي آملي با تأكيد بر اينكه در قيامت عمل كارگر نيست، اظهار كرد: انسان كه ميميرد بدنش کامل خاك ميشود و وقتي ذات اقدس اله اين بدن را دوباره آفريد، همان بدن است اما همه اضافات و نسبهايش حذف شده است، هويت اين شخص ميماند، «لا انساب بينهم»، اصل هويت ميماند اما نسب و اضافات نميماند، روح آن اضافات و نسب را به ياد دارد، براي تكميل لذت و فرح آن ذريه مؤمن را به اهل ايمان ملحق ميكنند، جز عمل در قيامت نيست، اما اگر فرزندان مؤمني را به او ملحق كرد از عمل او چيزي كم نميكند، اين ملحق كردن فرزندان به خود فرد يك فضل تازهاي است، داد خداوند را قابليت شرط نيست.

وي ادامه داد: هيچكس حق ندارد كه بگويد من خودم زحمت كشيدم و اين را به دست آوردم، اين خطر اين اسلامي حرف زدن و قاروني فكر كردن است، او هم همين را ميگفت و بيش از اين نگفت، گفت من خودم زحمت كشيدم و مال پيدا كردم، اين حرف بد از زبان ما هم شنيده ميشود، ما ميگوييم چهل سال زحمت كشيديم و به اين جا رسيديم و عالم شديم يا ثروتمند شديم، هيچكدام از نعمتهاي خداوند ابتدايي نيست كه ما استحقاق داشته باشيم./914/202/ص

ارسال نظرات